Gå til innhold

P-piller eller p-sprøyte?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer da vettu

Jeg går nå på Yasmin p-piller og tar ikke opphold for å slippe mensen. Fordi jeg liker meg best uten (hvem gjør vel ikke det?) Har lest at det ikke er farlig men heller ikke så mange leger som anbefaler det. Bør jeg gå over til p-sprøyte, som man mister mensen av eller? Og må man ta sprøyten selv? Er nemlig ikke tøff nok til det...

Fint hvis noen kan svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132831-p-piller-eller-p-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt det meste innen prevansjon tror jeg.

P-pillene fungerte bra en stund, men så fikk jeg mensen litt for ofte og litt for lenge, og veldig vondt. Var derfor jeg begynte i første omgang, pga smerter i ryggen.

Etter et par merker begynte jeg med p-sprøyte. Satt hos legen av en sykepleier hver tredje måned. Småblødde de første ni månedene nesten hver dag, men hadde ikke smerter, så jeg syntes det var bedre enn å ha skikkelig mens. Tok p-sprøyten litt oftere enn normalt, for at blødningene skulle gi seg, men hørte så at dette ikke var så lurt. Begynte å ta sprøyter til anbefalt tid, og fikk menstrasjon som varte i seks uker!!! Legen syntes dette ikke var så bra, og jeg sluttet på p-sprøyte.

I tillegg ble jeg litt bekymret av å bruke sprøyten. Hører så mye om at man kan få beinskjørhet, at det kan ta opptill to år å få barn etter man slutter, at man får bivirkninger som om man er i overgangsalderen.

Nå bruker jeg p-ring. Den inneholder færre hormoner, og sitter i tre uker av gangen, så har jeg en ringfri uke. Den uken får jeg mensen i to til tre dager, og har litt vondt. så setter jeg inn ny ring, og det slutter å blø i løpet av neste dag. Fikk litt sjokk da jeg så hvor stor den var første gangen, blir litt som å bruke tampong, bare at ringen er mye smalere, og av plast, og skal mye lenger inn. www.nuvaring.no

Ellers har det jo kommet p-plaster nå, iallfall endel steder i landet.

Selvsagt setter man ikke p-sprøyta sjøl! :-)

Man får resept hos legen, henter ut den, og går tilbake til legen (eller andre på legekontoret som har lov å sette sprøyter) for å få satt den.

Det er veldig individuelt hvordan man vi reagere på p-sprøyta. Går selv på den nå og har gått en gang tidligere. Jeg opplevde ikke no ubehag, mensen forsvant nesten med en gang, og hadde heller ikke småblødninger hele tiden. Så jeg vil anbefalle deg denne så klart.

Egentlig så skal man ikke sette sprøyta selv, det er en sykepleier eller lignende som gjør dette på legekontoret ditt. Personlig så setter jeg denne selv uten problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...