Gå til innhold

Verking i kjeven

Anbefalte innlegg

Hei, dette gjelder min far som har forferdelig vondt i kjeven, noe han har fra tid til annen (det kan gå år imellom), men det er forferdelige smerter når det kommer og varer i noen timer hver gang og da i perioder fra en måned til tre, med noen smertefrie dager innimellom. Han fikk en diagnose for mange år siden, og i dag har den et "nytt" navn, selvmordsnerven. Den gang han fikk diagnosen kunne det opereres, men de som ble det fikk som oftest lammelser i den siden av ansiktet som de fjernet nerven fra. Det jeg lurer på er om det finnes andre muligheter idag som gjør en opperasjon mer velykket, om det er forsket noe særlig på dennne lidelsen. Han er 70 år og har alltid hatt forferdelig mye hodepine, og det er trist når han står opp om morran og sier, heldigvis idag er det bare vanlig hodepine. Jeg har migrene og jeg vet hvilke smerter han sliter med. Han er ikke en mann som klager og det er ikke lett å få han til lege, "de gjør jo ikke noe mer likevel". Det er ille når han sitter å "ruger frem og tilbake på en stol" av bare smerter. Jeg håper inderlig du kan svare meg på dette slik at jeg kan puffe på han å få han til å mase på nytt hos legen sin. På forhånd takk og ha en riktig god jul.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13305-verking-i-kjeven/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg litt igjen i din fars smerter. Gikk med vondt i kjeven, noe som førte til konstant hodepine, i 3 år før jeg nevnte dette for legen min.

Jeg fikk da sprøyter med smertestillende /kortison, disse fikk jeg med jevne mellomrom når det var som verst.

Nå har jeg imidlertid funnet en form for alternativ behandling som hjelper på smertene, dessverre kan jeg ikke gå nærmere inn på dette her.

[email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13305-verking-i-kjeven/#findComment-64791
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære elgen !

Jeg vet ikke sikkert hva som feiler din far ut fra det du skriver, men clusterhodepine kan vel være en mulighet. I så fall er smerten strikt ensidig og sitter i verkjeven og ikke underkjeven. Smerten ledsages i så fall også av en del andre karakteristika, som renning fra øyet og rødt øye samt kanskje tett nesebor. Hvis ikke noe av dette er tilfelle, er kanskje kjevekirurg eller øre-nese-hals lege et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13305-verking-i-kjeven/#findComment-64797
Del på andre sider

• 10 år senere...

Vedr. Trigeminusneuralgi / atypiske ansigstsmerter.

Man kan meget let føle sig voldsomt ene med dette fænomen, ikke så mærkeligt at 5. hjernenerve, også kaldes selvmordsnerven...

Gør ulideligt ondt, og hæmmer enhver social funktion.

Jeg er så heldig at arbejde på hospital, med hjælpsomme anæstesi-læger, som har været i stand til at hjælpe mig, fra Vas score +++10 til ca, 5 - smertefri bliver man ikke, så længe anfaldet varer :(

Opskriften lyder tbl. Noritren 10 mg til morgen + frokost og Saroten 10-25 mg til natten. Dosis kan naturligvis øges.

Har har længe kunne holde smerterne stangen med Saroten (Amitriptylin), men er nu hårdt ramt, og der virker Noritren (Nortriptylin) - TAK TAK TAK til RH's Anæstesi-læger, uden dem ville jeg have været ilde stedt.

Hilsen My

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13305-verking-i-kjeven/#findComment-3223616
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...