Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har 2 barn og ønsker ikke flere barn, i denne forbindelse har vi en diskusjon om hvilke prevensjon vi skal benytte.

Jeg tåler rett og slett ikke hormonene. får humørsvingninger samt har problemer med å holde vekten når jeg bruker p-piller o.l, har forsøkt hormonspiral men klarte ikke å gå ned i vekt etter fødselen (etter 1 år)

Mannen min sier at han vil heller kappe av seg hånden enn å sterilisere seg.Han sier han mister manndommen sin. Han synes han ikke får noen nytelse når han bruker kondom og vil ikke bruke det.

Jeg har lurt på å sterilisere meg, men frykter dette ikke kan fikses dersom noe skulle skje med barna mine. At jeg da aldri kan få flere barn. jeg ønsker heller ikke spiral da jeg har hørt at dette skaper ukonntrollerte blødninger. Lurer på om jeg plutselig kan begynne å blø, pga et befruktet egg ikke klarer å feste seg.

Vi blir lett gravide og synes ingen prevensjon passer for oss hva skal vi gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133073-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest undrer meg jeg også

Kanskje dere innerst inne ikke mentalt er ferdig med å få barn. La det stå til og få de barna dere skal ha før en av dere steriliserer dere. Synes mannen din virker som en dust som ikke vil ha flere barn, ikke vil sterilisere seg og ikke vil bruke kondom. Dette til tross for at du ikke tåler hormoner og spiral.... Han vil nok ha flere barn.

Argumenter som "hva hvis vi mister" virker også litt tåpelige. Tror du nye barn noengang kan erstatte de dere har? Tror du at du i en slik tragisk situasjon ville vært i stand til å ta deg av nye barn?

Alderen spiller jo selvfølgelig også avgjørende rolle her, er du nærmere 40 enn 30 er det kanskje ikke noe å tenke på engang?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133073-prevensjon/#findComment-820048
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Litt rart det med vektproblem med hormonspiral. Gikk det bra da du fikk den fjernet?

Hvis du ikke kan bruke noen form for hormon og ingen ønsker sterilisering og din mann ikke vil bruke kondom, så er det ikke så mange muligheter. Hvis du ikke har forsøkt kobber-spiral, synes jeg du skal forsøke det. Blødningen vil ikke bli ’ukontrollert’, den vil komme til vanlig tid, men varer ofte litt lengre. Man begynner ikke å blø fordi ’egget ikke fester seg’. Pessar er en annen mulighet helt uten bivirkninger. Det krever tilpassing hos lege for å finne rett størrelse, det settes inn rett før samleie og fjernes etter minst seks timer. Hør om din lege har erfaring med å tilpasse det, ellers kan du be om henvising til gynekolog.

Minipillen tåler de fleste, men den skal taes meget regelmessig. Den nye prevensjonsstaven, Implanon, settes under huden, den inneholder bare gestagen, men hvis du har reagert på hormonspiral som inneholder samme type hormon, kan det samme skje med staven.

Så finnes et apparat, Persona, som tester urinen og viser farlige dager hvor man ikke bør ha samleie eller bruke kondom/pessar. Det er imidlertid en kostbar metode hvor apparatet koster ca 900 kr og over 100 kr per måned i bruk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133073-prevensjon/#findComment-821210
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...