Gå til innhold

Ville du innledet et forhold til en gift mann/kvinne?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at det kan virke provoserendes, men følelser kan man rett og slett ikke styre. Og prøver en å undertrykke følelsene sine; så kan man risikere å bli gal.

Det at vi ikke kan styre følelsene våre er ikke helt sant. Vi kan selvsagt styre dem til en viss grad. Det er bare ansvarsfraskrivelse å hevde at en ikke har noen kontroll og "det bare skjedde". Denslags ting skjer fordi en velger å la dem skje.

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Scholar

21

• Kizza1365380506

16

• Sør

14

• Mistera

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niels Henrik

"Sånt skjer bare (t.o.m med de skinnhellige som det visst er flere av her inne)"

Tullpreik! Sånt skjer ikke bare. Du har en egen vilje. Du kan bestemme selv om du vil gi etter når du merker at du er litt svak for noen. Det er bare å trekke seg unna hvis du har litt moral.

Enig!

Det at vi ikke kan styre følelsene våre er ikke helt sant. Vi kan selvsagt styre dem til en viss grad. Det er bare ansvarsfraskrivelse å hevde at en ikke har noen kontroll og "det bare skjedde". Denslags ting skjer fordi en velger å la dem skje.

Føleleser kan man ikke bestemme over, men det er sant som du sier; at det skjer ikke noe før en bestemmer seg for å la det skje.

Gjest been there - done that - paid the price

Har gjort det, da jeg var ung og DUM!

Lurte meg selv til å tro at jeg ikke gjorde noe feil, det var jo HAN som var utro. For å gjøre saken mer komplisert, var han min overordnede på jobben.

Enden på visa var at jeg tok til vettet og brøt forholdet, fant meg en ny jobb og gikk videre i livet.

Nei. Og jeg villa aldri ha blitt forelsket i ham. Det går an å stoppe det i starten før det kommer så langt som til forelskelse.

Jeg har møtt flere som jeg under andre omstendigheter ser at jeg kunne ha blitt forelsket i. Hvis jeg var fri og han var fri. Men jeg blir det ikke.

Nei. hvis jeg selv var singel og interessert, ville jeg heller ventet til han var ferdig med ekteskapet, og så sett hvordan det utviklet seg.

Men da jeg var yngre og hakket mer korttenkt, kunne jeg garantert ha funnet på det!

Annonse

Jeg skjønner at det kan virke provoserendes, men følelser kan man rett og slett ikke styre. Og prøver en å undertrykke følelsene sine; så kan man risikere å bli gal.

Åjo. Såpass kan man styre seg at man i alle fall ber mannen ordne opp på hjemmebane før man involverer seg!

Gjest klikk her!

Forskjellen på deg og meg er kanskje at jeg ikke er sexist, mens du er det. La meg forklare: en sexist tilknytter visse menneskelige "egenskaper" som kognitive evner, emosjoner og/eller moralske kvaliteter til variabelen "biologisk kjønn" (engelsk: "sex"). Sml. begrepet rasisme.

Og det er klart at dersom du faktisk tror på en grunnleggende psykisk forskjell mellom kvinner og menn, så er det sikkert naturlig for deg å ha den meningen du har.

Selv er jeg humanist: jeg tror på enkeltindivider og individuelle forskjeller. Mennesker jeg kjenner er rett og slett for kompliserte til å kunne reduseres til eller forstås utfra variabelen "kjønn".

Men her er vi altså uenige.

Hjelpes for en tørrpinn, du har vel aldri hatt deg kvinnfolk?

Fordi det de legger i ekteskapet er forskjellig fra det du gjør. For deg betyr kanskje ekteskap at "partneren må ikke ha sex med andre", mens for andre så er ikke det viktig. De gifter seg fordi de elsker hverandre, men vil at partneren skal være fri.

Du og jeg kan kanskje ikke forstå det, men vi kan ikke påstå at de som velger denne typen ekteskap har lavere moral enn oss. De velger bare forskjellig.

Med vennlig hilsen

Om man bestemmer seg for at ekteskapet er "fritt" blir saken en annen... Men der man går bak ryggen på den man liksom skal elske for å få seg noen timers "passion", der du risikerer brudd (tenker på om de har barn) eller der den ene parten blir psykisk knust for et par timers moro... det er jeg imot...

Men så ville jeg heller ikke gått inn i et åpent ekteskap, da jeg kjenner mine følelser...

Jeg er nysgjerrig, har aldri hørt ordet wiccaner. Hva betyr det?

Wiccaner er vel en slags heks om jeg skal forklare det enkelt... Man tror på det som ble avskaffet av kristendommen på 1600... Om du vil vite mer, kan jeg skrive side opp og side ned

Ja her er vi uenige. Jeg mener at så lenge det er vitenskapelig bevist at menn og kvinners hjerner fungerer og oppfatter ting forskjellig så skal man ta det med i beregningen og ikke si at alt er individuelt. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller innenfor kjønnene også. Jeg ser ikke ned på menn fordi om jeg er av den oppfatning at vi er forskjellige på terskelen for å oppleve/oppsøke spenning. Snarere er det kanskje en naturlig forklaring. At kvinner kanskje vurderer og tenker mer igjennom det før de er utro er da egentlig mye verre. Jeg konstaterer også at normenn er forskjellige for muslimer men jeg ser da ikke ned på dem fordet.

Mvh

Dette er slett ikke vitenskapelig bevist...

(Forøvrig fins det forskere som mener at det er bevist at det er ulike raseforskjeller mht. til IQ etc. Skremmende!)

Annonse

Det finnes seriøse undersøkelser som viser at kjønnene reagerer ulikt på å bli forelskelse og utroskap. Da er det slik at kvinner som havner i et forhold på si skiller seg mye oftere som følge av det, selvom det nye forholdet ikke holder. Det har ikke noe med å gjøre at de har tenkt igjennom det på fohånd. Menn tar mye sjeldnere initiativ til skilsmisse. 8 av 10 skilsmisser er på kvinnens initiativ og da vil de oftest bo alene. I de to tilfellene hvor mannen tar initiativet så flytter han sammen med en annen. Mye tyder på at menn har mye vanskeligere med å klare seg alene. Etter at kvinner sluttet å la seg forsørge av menn øker antallet av skilsmisser drastisk, og mange kvinner velger å være selvstendige og uavhengie i dagens samfunn.

Og det fins seriøse innvendinger mot disse undersøkelsene...

Metodisk er de så problematiske at det overrasker meg at du forholder deg seriøst til dem.

Men gjennom hele historien har en forsøkt å tilegne menn og kvinner ulike egenskaper. Som oftest for å holde kvinnen nede... Nettopp tanken på at det IKKE var noen markante kjønnsforskjeller har vært med på å frigjøre kvinner (og menn).

Hjelpes for en tørrpinn, du har vel aldri hatt deg kvinnfolk?

Hva med å holde deg til saken -- selv om jeg ikke har hatt noe med stereotype, uintelligente kvinner å gjøre, betyr ikke det at jeg ikke har hatt noe med kvinner å gjøre.

Men kanskje vi skal diskutere sak, ikke person?

(Dette forutsetter selvsagt at du har noe saklig å komme med.)

Kizza1365380506

Dette er slett ikke vitenskapelig bevist...

(Forøvrig fins det forskere som mener at det er bevist at det er ulike raseforskjeller mht. til IQ etc. Skremmende!)

Ja det var skremmende. Forskjell på IQ... Men det blir jo litt anderledes da. Og individuelle forskjeller menneske til menneske er det jo over hele verden. Jeg ser ikke helt sammenligningen i dette.

Men jeg har altså sett denne reportasjen om forskning på fenomenet på tv. Jeg kan bare ikke for mitt bare liv huske om det var NRK eller BBC. Disse ser jeg på som seriøse kanaler. Hadde det vært TVN eller TV3 så hadde saken forholdt seg helt annerledes. Og ser du deg om i verden, hva menn og kvinner driver med som hobby, må du jo være enig i at det veldig godt kan stemme.

Det med at menn er mer ute etter spenning ved utroskap skal jeg heller fire litt på i og med at jeg ikke har noe å underbygge dette på.

Mvh

Wiccaner er vel en slags heks om jeg skal forklare det enkelt... Man tror på det som ble avskaffet av kristendommen på 1600... Om du vil vite mer, kan jeg skrive side opp og side ned

Ja skriv gjerne. Du kan skrive på emailadresse [email protected].

Og det fins seriøse innvendinger mot disse undersøkelsene...

Metodisk er de så problematiske at det overrasker meg at du forholder deg seriøst til dem.

Men gjennom hele historien har en forsøkt å tilegne menn og kvinner ulike egenskaper. Som oftest for å holde kvinnen nede... Nettopp tanken på at det IKKE var noen markante kjønnsforskjeller har vært med på å frigjøre kvinner (og menn).

Det ER markante forskjeller, noe som ble fornektet i min ungdom til skade for mange jenter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...