Gå til innhold

Ville du innledet et forhold til en gift mann/kvinne?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Scholar

21

• Kizza1365380506

16

• Sør

14

• Mistera

12

Mest aktive i denne tråden

Dette er slett ikke vitenskapelig bevist...

(Forøvrig fins det forskere som mener at det er bevist at det er ulike raseforskjeller mht. til IQ etc. Skremmende!)

...og også de undersøkelsene er det innvendinger mot.

Der er metodologiske problemer som er ganske enkle å forestille seg (uten å nødvendigvis lese seg til dem):

Spørsmålene som blir stilt er ofte de samme i slike undersøkelser.

Er du sikker på at forskerene har tatt hensyn til kultur?

Ja det var skremmende. Forskjell på IQ... Men det blir jo litt anderledes da. Og individuelle forskjeller menneske til menneske er det jo over hele verden. Jeg ser ikke helt sammenligningen i dette.

Men jeg har altså sett denne reportasjen om forskning på fenomenet på tv. Jeg kan bare ikke for mitt bare liv huske om det var NRK eller BBC. Disse ser jeg på som seriøse kanaler. Hadde det vært TVN eller TV3 så hadde saken forholdt seg helt annerledes. Og ser du deg om i verden, hva menn og kvinner driver med som hobby, må du jo være enig i at det veldig godt kan stemme.

Det med at menn er mer ute etter spenning ved utroskap skal jeg heller fire litt på i og med at jeg ikke har noe å underbygge dette på.

Mvh

Problemet er at diakrone og synkrone krusskulturelle studier viser at det er EKSTREMT vanskelig, i praksis umulig, å finne noe som er typisk feminint eller maskulint -- slike kategorier er kulturelt betingede.

At menn og kvinner opplæres forskjellig, er så sin sak. Men ingen mennesker skal bli møtt med stereotype forestillinger ut fra noen kvasivitenskapelige forestillinger om hva som er typisk for "mann" og typisk for "kvinne".

I sin tid ble det ansett som svært ukvinnelig, og velsig mannhaftig, å være lege -- slik er det heldigvis ikke i dag. Så til tross for at de holdningene du forfekter lever videre, går verden langsomt fremover.

Det ER markante forskjeller, noe som ble fornektet i min ungdom til skade for mange jenter.

Vel, diakrone og synkrone krysskulturelle studier viser at det IKKE lar seg gjøre å finne entydige trekk ved hhv. mann og kvinne.

Det er mulig at du er ganske stereotyp -- og at de menn/kvinner du kjenner også er stereotype. Det utelukker likevel ikke mangfold hos andre...

...og også de undersøkelsene er det innvendinger mot.

Der er metodologiske problemer som er ganske enkle å forestille seg (uten å nødvendigvis lese seg til dem):

Spørsmålene som blir stilt er ofte de samme i slike undersøkelser.

Er du sikker på at forskerene har tatt hensyn til kultur?

...som man spør, får man svar...

Ikke sant?

Jeg har liten tro på særlig stor grad av validitet mht. slike spørreundersøkelser.

Annonse

Du misforstår det som er "bevist". Selv om man kan påvise en "forskjell" mellom kvinners hjerner og menns hjerner, så innebærer det IKKE (på noen som helst måte) at det er bevis hva denne forskjellen fører til!

Det er IKKE bevist at forskjellen fører til at "menn liker spenning mer enn kvinner gjør".

Det du påstår er direkte feil.

====

Og vedr det du skriver om "nordmenn" og "muslimer" - hva med norske muslimer?

Med vennlig hilsen

Amen! :)

Kizza1365380506

Problemet er at diakrone og synkrone krusskulturelle studier viser at det er EKSTREMT vanskelig, i praksis umulig, å finne noe som er typisk feminint eller maskulint -- slike kategorier er kulturelt betingede.

At menn og kvinner opplæres forskjellig, er så sin sak. Men ingen mennesker skal bli møtt med stereotype forestillinger ut fra noen kvasivitenskapelige forestillinger om hva som er typisk for "mann" og typisk for "kvinne".

I sin tid ble det ansett som svært ukvinnelig, og velsig mannhaftig, å være lege -- slik er det heldigvis ikke i dag. Så til tross for at de holdningene du forfekter lever videre, går verden langsomt fremover.

Det var ansett ja. Men ikke dokumentert og bevist. Det er en stor forskjell på det. Og selvfølgelig kommer arv og miljø også inn i bildet. Vi ser jo at enkelte menn er veldig forsiktige av seg. Men selv ikke du kan nekte for at menn liker bedre enkelte en utfordring enn kvinner. Hvem er det som kjører alt for fort, hvem er det som hopper utfor skyskrapere i hangglider, hvem er det som har vært oppdagelsesreisende. Selvfølgelig er det kvinner som gjør/har gjort dette også, men det er i sjeldnere tilfeller.

Gjest ville du?

Jeg skjønner at det kan virke provoserendes, men følelser kan man rett og slett ikke styre. Og prøver en å undertrykke følelsene sine; så kan man risikere å bli gal.

Vil vel heller påstå at det er omvendt, dersom man ikke styrer følelsene sine kan man bli gal. Kontroll er faktisk veldig viktig for å føle seg som et helt mennesket. Vi er tross alt ikke dyr.

Gjest hilsen psykologen

Vel, diakrone og synkrone krysskulturelle studier viser at det IKKE lar seg gjøre å finne entydige trekk ved hhv. mann og kvinne.

Det er mulig at du er ganske stereotyp -- og at de menn/kvinner du kjenner også er stereotype. Det utelukker likevel ikke mangfold hos andre...

Enig med deg. Tror det handler mer om personlighetstype og moral. Noen personligheter (med lav kontroll) og lav moral har nok større sjanse for å være utro. Dette kan være både kvinner og menn, men på den andre siden tror jeg nok kvinner med barn vil føle et større ansvar og unngå utroskap og heller godta en del fra mannen for barnas skyld.

Gjest hilsen psykologen

Det var ansett ja. Men ikke dokumentert og bevist. Det er en stor forskjell på det. Og selvfølgelig kommer arv og miljø også inn i bildet. Vi ser jo at enkelte menn er veldig forsiktige av seg. Men selv ikke du kan nekte for at menn liker bedre enkelte en utfordring enn kvinner. Hvem er det som kjører alt for fort, hvem er det som hopper utfor skyskrapere i hangglider, hvem er det som har vært oppdagelsesreisende. Selvfølgelig er det kvinner som gjør/har gjort dette også, men det er i sjeldnere tilfeller.

Enig med deg også. Et eks. er skihoppere. Det er først nylig at vi har fått kvinnelige skihoppere. Men dette trenger ikke nødvendigvis henge sammen med biologisk kjønn. Det kan også henge sammen med den kulturelle sosialiseringen. Kvinner og menn blir oppdratt forskjellige og holder seg gjerne innenfor normene for ikke å bli frosset ut.

Annonse

Alt dette varierer fra (sub-)kultur til kultur.

Hva som er spennende / oppleves som spennende, er nødvendigvis relativt.

I lys av dette fremstår dine "argumenter" fremdeles som noe merkelige.

Enig med deg. Tror det handler mer om personlighetstype og moral. Noen personligheter (med lav kontroll) og lav moral har nok større sjanse for å være utro. Dette kan være både kvinner og menn, men på den andre siden tror jeg nok kvinner med barn vil føle et større ansvar og unngå utroskap og heller godta en del fra mannen for barnas skyld.

Dette mer barn kan være et viktig moment -- spesielt når vi lever i en kultur hvor kvinner ofte i større grad enn menn tar seg av barna.

Kizza1365380506

Alt dette varierer fra (sub-)kultur til kultur.

Hva som er spennende / oppleves som spennende, er nødvendigvis relativt.

I lys av dette fremstår dine "argumenter" fremdeles som noe merkelige.

Mye mulig du synes det. Og det irriterer meg like mye at jeg ikke kan klare å få frem fra hukommelsen noe mer kontkret om selve forskingen. Og ja, programmet er kanskje laget i ett subjektivt lys. Jeg vet hva jeg så og så er det ikke mer å si om den saken.

Jeg har fått litt å reflektere over ang. dette og det har forhåpentligvis du og.

:o)

Ja for alt du vet er det mulig at jeg har grønt hår og lange ører. Det er lite konstruktivt innlegg å anta at jeg er en stereotyp kvinne etter at du sier at de finnes ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...