Gå til innhold

Umiddelbar hjelp ved brudd.

Anbefalte innlegg

Gjest Redd for fremtiden

Hei, lurer på hvor man må henvende seg for å få hjelp til å kjøpe nytt av feks. vaskemaskin osv, ved et samlivsbrudd?? Hva kan man forvente å få hjelp til, hvor mye, og hva må vi gjennom sånn rent juridisk?? Vi har 3 barn, og tilstanden i hjemmet er på bristepunktet. Vi kan ikke fortsette slik det er nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133235-umiddelbar-hjelp-ved-brudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

9

• Dorthe

7

• Mistera

7

• soleil

5

Hvis du ikke har slike nødvendige ting og ikke kan få lån eller få betalt slikt med egne midler så bør du søke hjelp på sosialkontoret.

Det som kreves er at du må dokumentere alle utgifter og inntekter. Du må vise ligningsattest, ha kontoutskrift fra de 3 siste måneder osv. Det kan hende du kun får sosialhjelp til å kjøpe brukt.

Søknadsskjema får du ved å henvende deg til sosialkontoret eller ved kommunens servicetorg. Du kan få hjelp til å skrive søknaden.

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-006.html

Gjest Erica 73

forts.

dersom du bor alene med 3 barn vil du muligens få morstrygd, det kommer anpå hvor gammelt det yngste barnet er.

Leier du leilighet og tjener under 200.000,- i året har du krav på bostøtte 4 ganger i året. Sosialkontoret kan forskuddtere hver mnd. om nødvendig.

Du får også barnetrygd for et barn mer enn du har.

Du kan få dekket noe av barnehage og sfo også. Max 70%, men snakk videre med trygdekontoret om eventuelt andre ytelser.

Hvis du ikke har slike nødvendige ting og ikke kan få lån eller få betalt slikt med egne midler så bør du søke hjelp på sosialkontoret.

Det som kreves er at du må dokumentere alle utgifter og inntekter. Du må vise ligningsattest, ha kontoutskrift fra de 3 siste måneder osv. Det kan hende du kun får sosialhjelp til å kjøpe brukt.

Søknadsskjema får du ved å henvende deg til sosialkontoret eller ved kommunens servicetorg. Du kan få hjelp til å skrive søknaden.

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-006.html

He he - nå begynner du å bli proff allerede :o)

Annonse

Gjest usikker på fremtiden.

Hvorfor skal skattebetalerne betale for bl.a. hvitevarer til deg?

Fordi når en husholdning skal bli til to så må alt deles på to og det er svært få som har to vaskemaskiner osv,...Defor trengs det ofte litt start hjelp fra det offentlige. Om det er vaskemaskin til meg eller hjelp til attføring for andre; spiller liten rolle. Folk i ulike situasjoner trenger hjelp fra ulike instanser. Sånn er det bare.

Gjest usikker på femtiden

Jeg mener ikke å være ekkel med deg i en vanskelig situasjon, men du kan ikke forvente å få penger fra det offentlige til ny vaskemaskin. Er det noen som har spilt deg et puss?

Joda, folk får hjelp til å etablere seg på nytt. Har sett det før.

Fordi når en husholdning skal bli til to så må alt deles på to og det er svært få som har to vaskemaskiner osv,...Defor trengs det ofte litt start hjelp fra det offentlige. Om det er vaskemaskin til meg eller hjelp til attføring for andre; spiller liten rolle. Folk i ulike situasjoner trenger hjelp fra ulike instanser. Sånn er det bare.

Jeg hadde mye av det samme problemet da jeg flyttet for meg selv. Måtte kjøpe det aller meste.

Enten har en spart opp penger (noe alle bør gjøre uansett), eller så låner en i banken eller kjøper på avbetaling.

Dersom det er slik at du tjener lite/ingenting stiller saken seg annerledes, men dersom du har en vanlig jobb/lønn har du enten penger selv (burde i alle fall ha) eller får låne/kjøpe på avbetaling.

Det er vel mer grunn til å søke om støtte ifm med bolig dersom dere eier den og trenger tid på å selge.

Gjest usikker på fremtiden

Jeg hadde mye av det samme problemet da jeg flyttet for meg selv. Måtte kjøpe det aller meste.

Enten har en spart opp penger (noe alle bør gjøre uansett), eller så låner en i banken eller kjøper på avbetaling.

Dersom det er slik at du tjener lite/ingenting stiller saken seg annerledes, men dersom du har en vanlig jobb/lønn har du enten penger selv (burde i alle fall ha) eller får låne/kjøpe på avbetaling.

Det er vel mer grunn til å søke om støtte ifm med bolig dersom dere eier den og trenger tid på å selge.

At alle bør spare penger er vel alle enige om, men det er faktisk mennesker som har så trang økonomi at sparing er vanskelig. Avbetaling er dyrt og skaper gjelsslaver. En liten hjelp til det aller mest nødvendige vet jeg det er mulig å få.

Annonse

At alle bør spare penger er vel alle enige om, men det er faktisk mennesker som har så trang økonomi at sparing er vanskelig. Avbetaling er dyrt og skaper gjelsslaver. En liten hjelp til det aller mest nødvendige vet jeg det er mulig å få.

De aller fleste er i stand til å spare opp litt penger. Har en en veldig stram økonomi så bruker en for mye penger. Det er ingen menneskerett å ha alle goder som er vanlige i Norge. Har en ikke råd så må en klare seg uten, ikke spørre det offentlige om penger.

Men som sagt, tjener du veldig lite så bør du få hjelp.

Gjest usikker på fremtiden

De aller fleste er i stand til å spare opp litt penger. Har en en veldig stram økonomi så bruker en for mye penger. Det er ingen menneskerett å ha alle goder som er vanlige i Norge. Har en ikke råd så må en klare seg uten, ikke spørre det offentlige om penger.

Det er fryktelig provoserendes at du sier at de aller fleste bør klare å spare litt; vet du ikke at 90000 unger lever under fattigdomsgrensa??Og du kan jo prøve å fortelle de familiene som lever for 50 kroner dagen, som skal dekke mat, og andre husholdningsartikler, pr dag, at de har seg selv å takke for det de bruker for masse.

Nei, gå ut og studere livet rundt deg.

Det er fryktelig provoserendes at du sier at de aller fleste bør klare å spare litt; vet du ikke at 90000 unger lever under fattigdomsgrensa??Og du kan jo prøve å fortelle de familiene som lever for 50 kroner dagen, som skal dekke mat, og andre husholdningsartikler, pr dag, at de har seg selv å takke for det de bruker for masse.

Nei, gå ut og studere livet rundt deg.

Det er mange som faller inn under fattigdomsbetegnelsen i Norge som ville blitt ansett som normale i andre land.

I Norge skal alle ha det veldig bra, mange som defineres som fattige er egentlig ikke fattige.

Spørsmålet en må stille er hvorfor noen familier kun ahr 50 kr å leve for om dagen. Har de et for dyrt hus (for stort, i for dyrt strøk osv), bruker de mye penger på luksus, osv. Mange setter ikke tæring etter næring. Det er ikke gitt at alle skal ha de goder de fleste anser som selvfølgelige. De er ikke selvfølgelige.

Leste nettopp at 12,5 av alle i yrkesaktiv alder lever av trygd. Og tallet er økende. Det sier jeg selv at vi ikke har råd til dette. En ser jo at opprøret har begynt, med pensjonsreformen. Norge AS er for dyrt i drift, vi priser oss ut av det internasjonale markedet pga høye lønninger, høye priser og høy skatt/avgifter.

Hvis man har fast inntekt, penger på bok eventuelt muligheter for å kjøpe på avbetaling så får man ikke penger fra sosialen.

Skjønner ikke at folk tror det er så innmari lett å få penger derfra.

Det heter at alle muligheter skal være prøvd. Får du lån eller kjøpekort så må en satse på det.

Snakk om moralisering. Jeeezuz. Har man flere små barn så må man ha vaskemaskin. Eller stiller du opp med vaskebrettet for denne dama? ;)

Jeg mener ikke å være ekkel med deg i en vanskelig situasjon, men du kan ikke forvente å få penger fra det offentlige til ny vaskemaskin. Er det noen som har spilt deg et puss?

Noen sosialkontor gir faktisk støtte til dette, men kun om barna skal bo hos deg, Om barna skal bo hos deg så er det jo rett og rimelig at vaskemaskin, komfyr osv tilfaller deg, om du er mann eller kvinne er ikke så nøye!

Vaskemaskin blir ikke lenger sett på som luksus, og har man 3 barn så har man 3 barn å da blir vasken der etter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...