Gå til innhold

Umiddelbar hjelp ved brudd.

Anbefalte innlegg

Hvis man har fast inntekt, penger på bok eventuelt muligheter for å kjøpe på avbetaling så får man ikke penger fra sosialen.

Skjønner ikke at folk tror det er så innmari lett å få penger derfra.

Det heter at alle muligheter skal være prøvd. Får du lån eller kjøpekort så må en satse på det.

Å få penger på sosialen er nokk så vanskelig skal jeg si, om man prøver å få hjelp og støtte i en vanskelig livsituasjon knekker de deg på alle mulige punkter, til de har kontrollen på deg, livet ditt og pengene din i all fremtid, slik er det iallefall der jeg kommer fra, jeg har ikke vært på sosialen siden fem år siden, og skullen ned dit av andre grunner enn penger... Levere timeliste... endte med at jeg måtte slutte i hele jobben, da overvåkningen var der fortsatt!

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

9

• Dorthe

7

• Mistera

7

• soleil

5

De aller fleste er i stand til å spare opp litt penger. Har en en veldig stram økonomi så bruker en for mye penger. Det er ingen menneskerett å ha alle goder som er vanlige i Norge. Har en ikke råd så må en klare seg uten, ikke spørre det offentlige om penger.

Men som sagt, tjener du veldig lite så bør du få hjelp.

Kansje du kan lære meg åssen jeg skal spare da?

Har studielån på 6000,-

Betaler 3500,- i husleie gudsjelov med strøm...

Må ha busskort til 590,- i månden.. Da har jeg litt over 400kr igjen å leve for, men jeg må også ha Skrivepapir, penner, kopipenger, permer ( slik at papirene ikke ligger å flyter) og da itillegg nye bøker som foreleserene plutselig kommer på at vi må ha... da går det plutselig 400-500kr

jeg er også avhengig av visse medisiner som koster endel, men tar jeg dem ikke så dør jeg....

Resultatet av dette er at jeg blir noelunde asosial, angsten min har kommet tilbake ( jeg er rett og slett redd folk)

Og hva gjør man når man må til lege, som er dyrt eller når ting går?

Ok, jeg kunne godt ha latt være å kjøpt meg data... men da stryker jeg på skolen... (lese og skrivevansker) og i tillegg ville busspengene blitt fordobblet, og det er ganske ok å ha pc hjemme når man studerer slik at man får gjort oppgavene sine og innleveringene uten å måtte reise frem og tilbake, og i tillegg risikere å ikke få pc da det bare er 320 maskiner på skolen og der er det 3500 elever....

HJELP MEG Å SPAR!!!

Det er mange som faller inn under fattigdomsbetegnelsen i Norge som ville blitt ansett som normale i andre land.

I Norge skal alle ha det veldig bra, mange som defineres som fattige er egentlig ikke fattige.

Spørsmålet en må stille er hvorfor noen familier kun ahr 50 kr å leve for om dagen. Har de et for dyrt hus (for stort, i for dyrt strøk osv), bruker de mye penger på luksus, osv. Mange setter ikke tæring etter næring. Det er ikke gitt at alle skal ha de goder de fleste anser som selvfølgelige. De er ikke selvfølgelige.

Leste nettopp at 12,5 av alle i yrkesaktiv alder lever av trygd. Og tallet er økende. Det sier jeg selv at vi ikke har råd til dette. En ser jo at opprøret har begynt, med pensjonsreformen. Norge AS er for dyrt i drift, vi priser oss ut av det internasjonale markedet pga høye lønninger, høye priser og høy skatt/avgifter.

At 12% av arbeidstyrken i norge lever på trygd, ser jeg på ok! Da det ikke er alle sykdommer som er synlige...

Jeg hadde /har en sykdom som ikke er synlig, nemlig angsten og denne er ikke god å hanskes med...

Det er også endel produksjonsarbeidere, helsearbeider osv som sliter med slitasje sykdommer pga et yrke som ikke gir lønn etter innsats, de jobber overtid etter overtid for å tjene merer penger som igjen går rett i lomma på staten i avgifter og baksmell på skatten... dette sliter også på psyken...

At norge bruker mer penger på utlandet enn hva de gjør i norge er det ingen som kikker på.. iallefall ikke de som som tjener godt, de er de som får godene, de som allerede har forlite er alltid taperene...

Selvfølgelig kan alle få seg en bra utdannelsen om forutsettningene er der....

Eneste grunnen til at jeg ble så lenge på trygden som jeg ble er fordi trygdeetaten nektet for at jeg var frisk... Jeg måtte be dem om å ryke å reise tilslutt og lure systemet for å komme meg ut!

Andre grunner til at folk lever på trygd er utflagging av bedrifter, nedskjæringer, oppsigelser osv... men det er også de som ikke gidder å gjøre noe... og da er det opp til trygdeetaten å ta tak i dette.....

Noen sosialkontor gir faktisk støtte til dette, men kun om barna skal bo hos deg, Om barna skal bo hos deg så er det jo rett og rimelig at vaskemaskin, komfyr osv tilfaller deg, om du er mann eller kvinne er ikke så nøye!

Vaskemaskin blir ikke lenger sett på som luksus, og har man 3 barn så har man 3 barn å da blir vasken der etter?

La meg si det sånn: Det er ikke slik at skilsmisse åpner vei for støtte fra det offentlige.

Støtte fra det offentlige gis etter en vurdering ut fra en persons inntekt og delvis ut fra spesielle utgifter. Det offentlige har nok intet ansvar for folks behov for å etablere seg med vaskemaskin og annet.

La meg si det sånn: Det er ikke slik at skilsmisse åpner vei for støtte fra det offentlige.

Støtte fra det offentlige gis etter en vurdering ut fra en persons inntekt og delvis ut fra spesielle utgifter. Det offentlige har nok intet ansvar for folks behov for å etablere seg med vaskemaskin og annet.

Det stemmer, men om man skal ta vare på 3 barn alene med en "normal" lønn, ca 11000,- i månden så kommer man ikke langt.

Om man greier å betjene et etableringslån, ( brukte vaskemaskiner er ikke så dyrt, heller ikke komfyr...man må ikke ha nytt!)

så sier det jo seg selv at man må kutte ned på andre goder, som internett, kjøre mindre, ikke være med på ALLE aktiviteter som finnes osv... her må man jo bruke hodet... men om vedkommende har vært husmor f.eks... så kan man ikke regne med at man får jobb med en gang, og arbeidsledighets trygd får man jo bare om man har hatt jobb de siste tre årene (nå har vedkommende som har skrevet innlegget ikke kommet med jobbsituasjonen sin) har de ikke rett på a.trygd og dstår på bar bakke... jeg har ikke barn så jeg vet ikke hvor lang tid behandlingstid det er på barnetrygd, så er sosialkontoret eneste utevei.... ikke får man lån uten fast inntekt heller om man da ikke har snille venner eller foreldre som kan kausjonere....

Alt kommer an på livssituasjonen og det har ikke slik jeg har sett blitt skrevet!

Annonse

Det stemmer, men om man skal ta vare på 3 barn alene med en "normal" lønn, ca 11000,- i månden så kommer man ikke langt.

Om man greier å betjene et etableringslån, ( brukte vaskemaskiner er ikke så dyrt, heller ikke komfyr...man må ikke ha nytt!)

så sier det jo seg selv at man må kutte ned på andre goder, som internett, kjøre mindre, ikke være med på ALLE aktiviteter som finnes osv... her må man jo bruke hodet... men om vedkommende har vært husmor f.eks... så kan man ikke regne med at man får jobb med en gang, og arbeidsledighets trygd får man jo bare om man har hatt jobb de siste tre årene (nå har vedkommende som har skrevet innlegget ikke kommet med jobbsituasjonen sin) har de ikke rett på a.trygd og dstår på bar bakke... jeg har ikke barn så jeg vet ikke hvor lang tid behandlingstid det er på barnetrygd, så er sosialkontoret eneste utevei.... ikke får man lån uten fast inntekt heller om man da ikke har snille venner eller foreldre som kan kausjonere....

Alt kommer an på livssituasjonen og det har ikke slik jeg har sett blitt skrevet!

Vi er nok enige i at systemet hjelper dem som trenger hjelp, det vil si mennesker med inntekt lavere enn xxx, og selvfølgelig hvis det er forsørgeransvar med i bildet.

Men staten sponser nok ikke eneboere med alminnelig inntekt som ønsker å etablere seg med vaskemaskin.

Vi er nok enige i at systemet hjelper dem som trenger hjelp, det vil si mennesker med inntekt lavere enn xxx, og selvfølgelig hvis det er forsørgeransvar med i bildet.

Men staten sponser nok ikke eneboere med alminnelig inntekt som ønsker å etablere seg med vaskemaskin.

Det er jeg enig i!

Men sosialkontoret er pliktige til å hjelpe mennesker i en vanskelig livssituasjon, slik at de kan komme seg oppå igjen... det er en eller annen paragraf men husker ikke hvilken (søstra mi er sosionom, så infoen er hentet derfra)

Gjest Sosionomen

Og jeg er helt sikker på at du gjør en god jobb.

Hvis dere splitter opp og du tar hånd om 3 barn så får du bidrag fra far. Dere deler boet og da kan du ta med deg vaskemaskin og andre viktige ting. Elektriske artikler som vaskemaskin er jo billig, alle kan vel kjøpe seg en vaskemaskin. Du må også gi avkall på det du ikke trenger, f eks internet abonnement.

Det er misforstått å rope på sosialen så snart noe skjærer seg. Hvis man setter av litt penger så har man også noe i bakhånd. Jeg har bl. a. selv vært student og da jobbet jeg i alle ferier osv og hadde da ekstra penger når jeg trengte det. Bil hadde jeg ikke.

Hvis dere splitter opp og du tar hånd om 3 barn så får du bidrag fra far. Dere deler boet og da kan du ta med deg vaskemaskin og andre viktige ting. Elektriske artikler som vaskemaskin er jo billig, alle kan vel kjøpe seg en vaskemaskin. Du må også gi avkall på det du ikke trenger, f eks internet abonnement.

Det er misforstått å rope på sosialen så snart noe skjærer seg. Hvis man setter av litt penger så har man også noe i bakhånd. Jeg har bl. a. selv vært student og da jobbet jeg i alle ferier osv og hadde da ekstra penger når jeg trengte det. Bil hadde jeg ikke.

Hvor kjøper du vaskemaskin som er så billig? Jeg tror ikke man kommer under 3 000 i mnd og det er et halvt matbudskjett for 1 voksen og 3 halvstore unger

Det er ikke vaskeri rundt på mindre steder, tror jeg da. Har aldri sett det noe annet sted enn i byer...

Da får man antagelig penger til en brukt vaskemaskin hvis man er svartelistet og ikke får kjøpt på avbetaling.

Venninna mi fløy på vaskeri et halv år før faren forbarmet seg over henne og sendte henne penger. Hun hadde fire unger og levde på attføring og sosialstønad. Og det lå ikke akkurat rundt hjørnet heller.

Annonse

Soleil, man får beskjed om å gå på vaskeri selv om man har tre unger.

Spørs litt hvor heldig en er med saksbehandleren og litt hvor man bor. Syns det er en urimelig og kostbar løsning at en feks skal måtte ta buss eller taxi for å vaske klær på vaskeri. Men jeg har hørt om det før. En annen sak var en mann som ble bedt om å avlive hunden, slik at han fikk bedre råd. :(

Spørs litt hvor heldig en er med saksbehandleren og litt hvor man bor. Syns det er en urimelig og kostbar løsning at en feks skal måtte ta buss eller taxi for å vaske klær på vaskeri. Men jeg har hørt om det før. En annen sak var en mann som ble bedt om å avlive hunden, slik at han fikk bedre råd. :(

Det er nesten så de sier at man skal gå til naboen. Haha - jeg er lei av å høre alt naboen kan gjøre, særlig siden jeg omtrent ikke kjente naboen.

Kansje du kan lære meg åssen jeg skal spare da?

Har studielån på 6000,-

Betaler 3500,- i husleie gudsjelov med strøm...

Må ha busskort til 590,- i månden.. Da har jeg litt over 400kr igjen å leve for, men jeg må også ha Skrivepapir, penner, kopipenger, permer ( slik at papirene ikke ligger å flyter) og da itillegg nye bøker som foreleserene plutselig kommer på at vi må ha... da går det plutselig 400-500kr

jeg er også avhengig av visse medisiner som koster endel, men tar jeg dem ikke så dør jeg....

Resultatet av dette er at jeg blir noelunde asosial, angsten min har kommet tilbake ( jeg er rett og slett redd folk)

Og hva gjør man når man må til lege, som er dyrt eller når ting går?

Ok, jeg kunne godt ha latt være å kjøpt meg data... men da stryker jeg på skolen... (lese og skrivevansker) og i tillegg ville busspengene blitt fordobblet, og det er ganske ok å ha pc hjemme når man studerer slik at man får gjort oppgavene sine og innleveringene uten å måtte reise frem og tilbake, og i tillegg risikere å ikke få pc da det bare er 320 maskiner på skolen og der er det 3500 elever....

HJELP MEG Å SPAR!!!

Din situasjon blir noe spesieltt da du er student og i tillegg trenger medisiner. Ingen er studenter i evig tid. Normalt skal en ikke være student mer enn 5 år.

Forøvrig får du vel ca 16000 ved starten på semesteret som skal dekke det meste av skolebøker og materiell?

Når en går til lege betaler en maks en viss sum i året, etter det får en frikort.

Det skal også nevnes at 3500 kr i husleie er ganske mye for en student, det skal være mulig å få noe billigere enn dette, selv i Oslo.

Det er også mulig å ta en liten jobb ved siden av studiene og/eller en sommerjobb som gir litt penger en kan spre utover året.

At 12% av arbeidstyrken i norge lever på trygd, ser jeg på ok! Da det ikke er alle sykdommer som er synlige...

Jeg hadde /har en sykdom som ikke er synlig, nemlig angsten og denne er ikke god å hanskes med...

Det er også endel produksjonsarbeidere, helsearbeider osv som sliter med slitasje sykdommer pga et yrke som ikke gir lønn etter innsats, de jobber overtid etter overtid for å tjene merer penger som igjen går rett i lomma på staten i avgifter og baksmell på skatten... dette sliter også på psyken...

At norge bruker mer penger på utlandet enn hva de gjør i norge er det ingen som kikker på.. iallefall ikke de som som tjener godt, de er de som får godene, de som allerede har forlite er alltid taperene...

Eneste grunnen til at jeg ble så lenge på trygden som jeg ble er fordi trygdeetaten nektet for at jeg var frisk... Jeg måtte be dem om å ryke å reise tilslutt og lure systemet for å komme meg ut!

Andre grunner til at folk lever på trygd er utflagging av bedrifter, nedskjæringer, oppsigelser osv... men det er også de som ikke gidder å gjøre noe... og da er det opp til trygdeetaten å ta tak i dette.....

Problemet er at vi i Norge bruker så mye penger på sosiale ordninger. Mange er nok berettigede til hjelp, men mange gidder bare ikke gjøre noe. Leste en meget interessant artikkel om dette i dagbladet i går. Svært mange mennesker i dag forventer å få alt i fanget uten å måtte ofre noe. Får de ikke verdens mest interessante jobb og verdens beste lønn (selv om de ikke gidder gjøre noe på skolen eller ta en utdannelse, ei heller jobbe seg oppover i systemet) så gidder de ikke jobbe.

Hvorfor er det så mange syke/uføre i Norge sammenlignet med andre land?

At produksjonsarbeidere får slitasje sykdommer har ingenting med lønnen deres å gjøre, en lønn som er mange ganger høyere (sett i forhold til utgiftsnivået) enn for tilsvarende arbeidere i andre land. Også her er terskelen for å sykemelde seg svært lav. Mange føler at samfunnet skylder dem alt og de er ikke villige til å ofre litt. Mange jobber sliter på deg fysisk og psykisk.

Norge gir svært lite penger til utlandet i forhold til utgiftene til sosiale goder.

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/25/389241.html

Videre sier SSB at vi bruker ca 15 milliarder på u-hjelp, mens vi bruker ca 200 milliarder gjennom trygdesystemet.

Det blir vel uansett feil å kutte i u-hjelpen fordi mange i Norge ikke gidder å jobbe. Problemet i dag er ikke at hver enkelt som får støtte for så mye, men at så mange får støtte (som ikke skulle hatt det).

Nå får vel denne kvinnen både barnetrygd, barnebidrag og en annen skatteklasse, så dersom hun har kun 11 000 kr i måneden bør hun jobbe mer for å tjene mer penger.

Det med hunden kan virke ekstremt, men det er jo ingen menneskerett å ha et kjæledyr. Like lite som det er en menneskerett å ha en 50" TV eller playstation. Har en ikke råd så har en ikke råd, så enkelt er det.

Men å avlive hunden var jo ekstremt da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...