Gå til innhold

Det e kje fyse når det e knaje på jabnå????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i all verden betyr dette? Ikke engang min Stavanger-samboer vet det. ;-)

Gjest thetraveller
Skrevet

*flirer*

Tja... si det. Merkelig språk!

Kizza1365380506
Skrevet

Har aldri hørt om knaje før eg. Og setningen i seg sjøl, vel...

Mvh

Skrevet

Det er ikkje greitt når det er knapt/lite til vanleg (er ikkje sikker på fyse).

Skrevet

Åssen dialekt skulle dette være?

På min dialekt betyr fyse gale, jabnå kan det være jamna(jevnt)

knaje kan være kna...

Skrevet

Det er ikkje greitt når det er knapt/lite til vanleg (er ikkje sikker på fyse).

Det tror jeg og.

Skrevet

Ikke jeg heller..."knaje" var et av ordene jeg _ikke_ skjønte. Og jeg er altså fra Stavanger.

Jeg tror de har gravd fram en del ord og uttrykk som enten ikke brukes lenger, eller som bare brukes av noen.? For jeg har aldri hørt noen prate sånn.

"Det e kje fyse" tror jeg betyr "det er ikke greit", og "på jabnå" betyr "til vanlig, vanligvis, over det jevne". Men "knaje" aner jeg ikke.

Stavangerfolk prater ikke fullt så gåtefullt til vanlig.

Skrevet

Er det sunnmørsk?

knaje og jabnå aner jeg ikke hva er ivertfall... Det hørtes veldig gammeldags ut.

Skrevet

Ikke jeg heller..."knaje" var et av ordene jeg _ikke_ skjønte. Og jeg er altså fra Stavanger.

Jeg tror de har gravd fram en del ord og uttrykk som enten ikke brukes lenger, eller som bare brukes av noen.? For jeg har aldri hørt noen prate sånn.

"Det e kje fyse" tror jeg betyr "det er ikke greit", og "på jabnå" betyr "til vanlig, vanligvis, over det jevne". Men "knaje" aner jeg ikke.

Stavangerfolk prater ikke fullt så gåtefullt til vanlig.

Nei, det vet jeg. Samboeren min, og familien, snakker heldigvis fullt forståelig. Sjarmerende dialekt forresten, og rasende morsom. :-)

Gjest epletre
Skrevet

Det er gammel stavangerdialekt! Forstar det ikke i det hele tatt.. Fyse er vell det eneste ordet jeg forstar, min mormor brukte det fra tid til annen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...