Gå til innhold

Resterilisering

Anbefalte innlegg

Er det virkelig slik at resterilisering ikke skjer i det offentlige lenger ?

Må vi gjennom det private ? Der koster det oss 27 000 kr.....

på Aker sykehus fikk jeg den klare beskjed om at har man først sterilisert seg så fikk det være sånn ! Slikt tull kunne ikke det offentlige holde på med !!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13358-resterilisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag kan inte reglerna för detta i Norge. Ring till något annat sjukhus och fråga där också, för att få ett riktigt svar. All vård, måste prioriteras och då kan det vara så att detta är en mycket låg prioriterad operation, då man tidigare har fått bekostat en sterilisering. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13358-resterilisering/#findComment-65270
Del på andre sider

Gjest Ei som vet litt om dette

Mannen min steriliserte seg i 1988 (før han traff meg). Jeg har ingen barn og vi ønsker oss barn sammen.

Han tok opp dette med primærlegen sin - og ble henvist til det lokale sykehus. Det lokale sykehuset gjennomfører ikke slike operative inngrep - og 'saken' ble derfor sendt til RiTø. Fikk brev fra RiTø om at 'saken' var mottatt - men at de ikke ga ventelistegaranti for dette. Mao. kan man risikere å vente flere år før man får 'innpass'.

Vi var heldige - for kun etter få måneder (lenge før vi i det hele tatt hadde begynt å vente svar) ble han oppringt på kort varsel, fordi de hadde fått ledig kapasitet pga. en operasjonsavbestilling.

Sjansen for å lykkes er variabel - bl.a. avhenger det av hvor lenge siden sterilisasjonen ble utført. I enkelte tilfeller begynner mannens kropp å produsere antistoffer mot egne sædceller - og da vil ikke mannen kunne produsere levedyktige sædceller, selv om passasjen i sædlederne er gjenopprettet.

Resultatet av en resteriliseringsoperasjon er ikke klart før etter 2-3 mnd.

Å få gjennomført operasjonen privat er et alternativ hvis man ikke ønsker å vente i det uvisse på det offentlige systemet. I tillegg kan dere jo vurdere inseminasjon med sæddonor.

LYKKE TIL videre, uansett hva dere gjør.

Fra ei

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13358-resterilisering/#findComment-66489
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...