sett Skrevet 24. desember 2000 Del Skrevet 24. desember 2000 Hei - jeg har 2 uker igjen til termin og har blitt lagt inn på sykehuset 2 ganger pga høyt blodtrykk (siste innleggelse - 170/123!). Begge ganger har jeg blitt sendt hjem igjen etter at hvile har stabilsert blodtrykket på rundt 140/90. Jeg har i utg.punktet høyt blodtrykk (arvelig hypertension). Jeg har en diskusjon gående med legene på avdelingen om å ta keisersnitt. Sykehuset er kjent for å ikke ville ta keisersnitt. Mitt første barn ble tatt med keisersnitt pga seteleie, men jeg måtte "kjempe" for å få det. Det gikk veldig bra. Nå er det blodtrykket som bekymrer meg og jeg ønsker et nytt keisersnitt men får ikke gehør. Bl.a. har jeg fått beskjed om at det vil bli gitt epidural. Men de kan ikke garantere dette (jeg har hørt om andre som skulle ha epidural, men som ikke fikk det fordi anestesi-legene var "opptatt".) Epidural skal senke blodtrykket - men jeg har lest at det gjør det i kun 10% av tilfellene? Samtidig har jeg lest en artikkel om man skal være varsom med Epidural når man tidl. har hatt et keisersnitt - noe med revning? Jeg ser for meg følg. scenario dersom jeg skal føde normalt: 1. Igangsetting av fødsel 2. HØyt blodtrykk pga påkjenning av rier 3. Epidural settes 4. Blodtrykket går ned forhåpentligvis 5. Hva skjer hvis blodtrykket ikke går ned? 6. Fødselen stopper opp 7. Riefremkallende midler brukes 8. Babyen er forøvrig stor (ca. 4 kg - ) og epiduralen gjør at pressriene ikke kjennes - fødselen stopper opp. 9. Barnet må tas med tang eller sugekopp - evt. ender det hele med akutt keisersnitt.... Jeg forstår ikke hvorfor dette er noe man skal gjennomgå? Hva kan jeg si for å få gehør for keisersnitt? Jeg er en eldre fødende... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13368-forest%C3%A5ende-f%C3%B8dsel-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 26. desember 2000 Del Skrevet 26. desember 2000 Jag har förståelse för dina funderingar och åsikter, men också för din doktors. Ett kejsarsnitt med ett förhöjt blodtryck är inte heller riskfritt. Det finns alltid en risk för komplikationer vid ett kejsarsnitt också. Det är inte ofta som man inte hinner att få en EDA om man är en förstagångsfödande(vaginalt) och planlägger den i god tid. Vi rekomenderar de kvinnor med högt blodtryck en EDA för att få ned blodtrycket. Jag tycker man ofta ser en normalisering av blodtrycket efter en EDA. Jag tycker att du skall prata mera med din doktor om dina funderingar. Chansen är störst att du vid en vaginal förlossning(födsel) får en normal förlossning, utan komplikationer. Vi avråder ingen på mitt sjukhus att få en EDA för att de tidigare haft ett kejsarsnitt. Risken för att livmodern skulle spricka upp(revna) är mycket, mycket liten. Jag hoppas att du kan få en bra diskussion med din doktor och att du blir nöjd med din förlossning, på vilket sätt den än blir! Lycka till1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13368-forest%C3%A5ende-f%C3%B8dsel-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-65274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.