Gå til innhold

Anbefalte innlegg

siste mens som 33 åring. Har spist hormontabeletten Livial i 5 år nå.Har nå prøvd å slutte, siden det kan være fare for brystkreft. Har ingen i nær familie som har hatt det!Nå tenkte jeg å trappe ned på homoninntaket,og går på Aktivelle. Dette har resultert i at jeg har hatt min første blødning på 5 år og jeg har smerter fra livoren og huden er full av røde brikker i ansiktet.Jeg er mildt sakt fortvilt over alt dette og lurer på om det er noen fare å fortsette med Livial ? Er det andre som har kommet så tidlig i overgangsalderen som jeg har? Jeg føler at jeg vil aldres tidlig når jeg slutter med hormoner, og få en dårlig livskvalitet. Er det noe som kan gjøres med dette? Kan det være noe i veien med hypofysen eller hypotalamus? Takknemlig for svar! Jeg har fått stikkpillere med hormoner for lokalbehandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133692-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her må det litt forklaring til.

Hos noen få prosent stopper eggstokkfunksjonen før 40 år. Grunnen vet vi ikke, men iblant kan det være ledd i det vi betegner en ’autoimmun prosess’ hvor kroppen begynner å danne antistoffer mot sine egne organer så de slutter å fungerer. Det kan f.eks. også skje mot skjoldbruskkjertelen og bugspyttkjertelen.

Eggstokken produserer østrogen som igjen stimulerer livmorslimhinnen til blødning. Eggstokken funksjon måles ved blodprøve for østradiol. For at eggstokkene fungerer, må de få impulser fra hypothalamus/hypofyses produksjon av FSH og LH. Hvis feilen sitter i hypothalamus/hypofyses vil FSH og LH være lave (og også østraiol). Hvis svikten sitter i eggstokkene vil FSH og LH øke fordi de overordnede sentra forsøker av all styrke å påvirke eggstokken. Det er således meget enkelt å stille diagnose, og det går jeg utfra at din lege har gjort. Behandlingen vil for øvrig være den samme, at man erstatter bortfall av hormon fra eggstokken med kunstig tilførte. Livial og Activelle er muligheter (kombinasjon av hormoner for å beskytte livmorslimhinnen). Begge kan gi blødning i de første 3-4 måneder, men da stopper det vanligvis.

Langvarig hormonbruk kan øke risiko for brystkreft, men da er det hos kvinner over den ’naturlige’ alder for klimakteriet, altså bare hos kvinner som bruker hormoner etter fylte 50-52 år. Hos yngre kvinner vil det ikke øke risiko. Det er jo naturlig å ha hormoner når man er 40 år, men ikke når man er 60 år!

Det var ikke noen god ide å skifte til Activelle for det ser ut som den har større risiko for brystkreft enn Livial, i all fall blant de eldre kvinner.

Det kan se ut som du har hatt en slags allergisk reaksjon på Activelle.

Jeg vil foreslå at du går tilbake til Livial, hvis du har vært fornøyd med det. Bruk det til du blir ca 50 år og så vurder om du fortsatt ønsker/trenger hormon. Det er ikke bestandig at det er effektivt mot hetetokter, men har du god erfaring, er det bare å fortsette.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS hva var begrunnelse for at du skulle gå over til Activelle?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133692-tidlig-overgangsalder/#findComment-827838
Del på andre sider

Her må det litt forklaring til.

Hos noen få prosent stopper eggstokkfunksjonen før 40 år. Grunnen vet vi ikke, men iblant kan det være ledd i det vi betegner en ’autoimmun prosess’ hvor kroppen begynner å danne antistoffer mot sine egne organer så de slutter å fungerer. Det kan f.eks. også skje mot skjoldbruskkjertelen og bugspyttkjertelen.

Eggstokken produserer østrogen som igjen stimulerer livmorslimhinnen til blødning. Eggstokken funksjon måles ved blodprøve for østradiol. For at eggstokkene fungerer, må de få impulser fra hypothalamus/hypofyses produksjon av FSH og LH. Hvis feilen sitter i hypothalamus/hypofyses vil FSH og LH være lave (og også østraiol). Hvis svikten sitter i eggstokkene vil FSH og LH øke fordi de overordnede sentra forsøker av all styrke å påvirke eggstokken. Det er således meget enkelt å stille diagnose, og det går jeg utfra at din lege har gjort. Behandlingen vil for øvrig være den samme, at man erstatter bortfall av hormon fra eggstokken med kunstig tilførte. Livial og Activelle er muligheter (kombinasjon av hormoner for å beskytte livmorslimhinnen). Begge kan gi blødning i de første 3-4 måneder, men da stopper det vanligvis.

Langvarig hormonbruk kan øke risiko for brystkreft, men da er det hos kvinner over den ’naturlige’ alder for klimakteriet, altså bare hos kvinner som bruker hormoner etter fylte 50-52 år. Hos yngre kvinner vil det ikke øke risiko. Det er jo naturlig å ha hormoner når man er 40 år, men ikke når man er 60 år!

Det var ikke noen god ide å skifte til Activelle for det ser ut som den har større risiko for brystkreft enn Livial, i all fall blant de eldre kvinner.

Det kan se ut som du har hatt en slags allergisk reaksjon på Activelle.

Jeg vil foreslå at du går tilbake til Livial, hvis du har vært fornøyd med det. Bruk det til du blir ca 50 år og så vurder om du fortsatt ønsker/trenger hormon. Det er ikke bestandig at det er effektivt mot hetetokter, men har du god erfaring, er det bare å fortsette.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS hva var begrunnelse for at du skulle gå over til Activelle?

Grunnen til det var at jeg har hatt høye leverprøver i flere mnd. OG min lege mente at det kunne komme av Livial. Han trodde også at det var risiko å bruke de så lenge. Men det var en lettelse å høre at det ikke er kreftfare for meg. Trodde at jeg har brukt Livial så lenge at jeg måtte slutte.Livial er kjmpefine for meg, men jeg har lett for å bli deppa, så jeg tenkte at det kunne være en bivirkning.Derfor hadde jeg tenkt å slutte. kunne det kanskje være noe alternati?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133692-tidlig-overgangsalder/#findComment-828070
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...