Gå til innhold

Hvordan fortelle om herpes2?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist herpes 2. Jeg er trist og redd for at kjæresten min skal synes jeg er uren, og eventuelt gå fra meg. Vi har vært sammen et halvt år, og jeg har ikke vært utro. Han vet mye om dette selv siden han er lege, men likevel. Hva sier jeg? Jeg sa fra med en gang jeg merket et sår så han har sett på det og er forberedt. Vi har brukt kondom siden da.

Han lurer imidlertid på om han kan ha smittet meg - han har også sår på penis nå, og tror kanskje han har hatt det før. Hvis begge har det - kan vi droppe kondomet? Eller, kan vi re-smitte hverandre og forverre utbrudd? Hva med å ha sex når skorpene er omtrent borte hvis vi begge er smittet? - Ønsker å ha et så normalt sexliv som mulig. Må vi alltid bruke kondom, og vil utbrudd avta med årene?

Tar gjerne i mot råd fra andre par som takler dette.

Jeg lurer også på om jeg kan ha hatt dette lenge. For 3,5 år siden hadde jeg en blemme, på samme sted, som legen ikke fant noe virus i. Jeg hadde derimot Clamydia. Kan Clamydia gi blemmer?

Dette nåværende utbruddet er ikke stort, en blemme som gjorde litt vondt i 2-3 dager, men lindret bra med Xylokain. Kan jeg få hyppige utbrudd nå selv om viruset har ligget i ro i 3,5 år? Hvor mye c-vitamin er lurt å ta for å hindre utbrudd?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133920-hvordan-fortelle-om-herpes2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det lureste er vel å være helt ærlig. Siden han er lege kan han vel se det logiske i det. Jeg tror iallefall å skule det, prøve å ta vitaminer osv, ikke vil gjøre det bedre.

Forelskelse og sjalusi kan selvfølgelig komplisere det hele. Men la ham heller hjelpe deg å helbrede herpesen. Reagerer han annerledes kan du kanskje sette spørsmålstegn ved forelskelsen hans.

Mvh

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke du skal det så tungt, for det er veldig mange som har herpes 2. Ved fylte 30 år har 25% antistoff i blodet som tegn på gjennomgått infeksjon. Disse tallene kjenner din venn sikkert også til. Hvis han også har hatt sår, er det stor sannsynlighet for at han også har herpes. Utbrudd av tar gjerne med årene. Man kan ikke si noe om utbrudd i fremtiden. Hvis det kommer gjentatte utbrudd kan man forebygge med medikament (acyclovir). Dere behøver bare bruke kondom ved utbrudd. Hvis du hadde en blemme på samme sted for en del år siden, kan det ha vært herpes selvom det ikke ble påvist (ikke alle prøver er 100% sikre). Chlamydia gir ikke blemmer. Jeg har ikke hørt at C-vitamin kan forebygge.

Du kan lese med på informasjonsside fra Statens legemiddelverk, informasjon hvor det er en publikasjon om vulvovaginale infeksjoner. Dessverre kommer jeg ikke inn på den akkurat nå, så du må selv søke den opp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...