Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I løpet av mitt første svangerskap fikk jeg myomer med sirkulasjonsproblemer (nekrose). Dette var svært smertefullt og har fått beskjed om at jeg må regne med tilsvarende problemer i et eventuelt nytt svangerskap. Er 39 år og ønsker hvis mulig ett barn til. Finnes det behandling for dette, i såfall hva, og kan jeg gjøre noe selv for å forebygge nekrose? Har veid ca 10-15 kg og er godt i gang med å slanke meg nå. Lurer på om det har noen effekt på myomer også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134030-behandle-myomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er gått nekrose (’koldbrann’) i myomet (muskelknuten), er det ødelagt, men du kan selvsagt ha dannet nye myomer i mellomtiden. Jeg vet ikke hvor lang tid det dreier seg om siden siste graviditet. Jeg vil foreslå at du får utført ny ultralydundersøkelse og hvis det er nytt myom få det vurdert. Man kan operere det bort, man kan også stoppe blodforsyningen til det, men det vil medføre samme type smerter som du opplevde da du var gravid. Det er ikke noe du kan gjøre for å forebygge for ny myomer utover å gjennomgå graviditet. Det ser ut til å beskytte. Du er 39 år og du bør ikke vente lenge med nytt forsøk på å bli gravid.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134030-behandle-myomer/#findComment-828698
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...