Gå til innhold

Oppfølging frustrert med buksmerter 22.1

Anbefalte innlegg

G401365380488

Hei !

Takk for svar både frå summargirl og Mette Moen.

Så lenge som tilbake i tenåra har eg slitt med diverse plager og smerter i underlivet og magen. ALDRI nokon gong har det blitt vurdert eller forklart meg at plagene kan stamme frå endometriose.For meg er det innlysande, då eg bl.a. heilt tilbake i denne tida i tenåra kan hugse at eg jamleg hadde sterke magesykeanfall i forbindelse med menstruasjonen.Ikkje skjeldan greidde eg hverken stå oppreist eller gå og vrei meg i smerte som stråla alle vegar. DET HAR VORE EN LANG KAMP, men det verste er å ha følt på at ein kanskje har vorte betrakta som hypokonder av legestanden !!!! Informasjonen om tilstanden har eg for det meste måtta lese meg til, for slik eg har opplevd det er kompetansen på dette feltet heller dårleg!!. Eg ser av andre innlegg at eg ikkje er den fyrste som mange gongar ikkje har blitt teken på alvor ! Det må vell bety at ikkje alle gynekologar har innblikk i tilstanden ? !!!! Det synest eg er merkeleg !! Det eg lurer på er korleis eg skal gå fram vidare. Eg har jo mista trua på gynekologane eg har gått til på lokalsykehuset her !! Eg bør vell be fatlegen min om å henvise meg ein stad der dei har kompetanse på dette feltet ? Kor finnast det i tilfelle ? Eg er frå Vestlandet, nærame bestemt Sogn og Fjordane.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er det slik at endometriosesmerter (om det nå er det du har, for som jeg har sagt, kan jeg ikke stille diagnose, bare antyde en mulig forklaring på dine symptomer) kan være vanskelige å tolke, spesielt når det kommer symptomer både fra underliv og mage-tarm-regionen. Vi har nylig fastslått at det tar 5-7 år å få stillet diagnosen, men da vil pasienten ofte ha forsøkt ulike medikamenter i mellomtiden. De har dyktige gynekologer i Førde, så det ville vel være naturlig at de igjen vurderer deg. Rikshospitalets kvinneklnikk er senter for vanskelige tilfeller av underlivssmerter, på Ullevåls kvinnesenter er de flinke til å operere rektovaginal endometriose. Om det nå er det du har. Har du vært i kontakt med Norsk Endometrioseforening som utgir mye god informasjon? Fra legemiddelfirmaet Pfizer kan du bestille en revidert endometriosebrosjyre.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg var heldigvis så heldig at de fant fort ut hva som feilte meg. Ble innlagt på sykehuset etter to uker med magevondt med mistanke om blindtarmbetennelse. Deretter fulgte det alle mulige tester, men ble sendt til gynekolog etterhvert, og ble sendt til kikkhullsoperasjon etter 3 måneder. Siden den gang har jeg opererert 2 ganger i året, og de prøver å finne en utvei på det. Vet godt hvordan det føles at ingen tror deg, det er nesten så man begynner å lure litt selv om det er noe man innbiller seg. Misunner deg ikke som måtte vente så lenge for å få en diagnose stilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...