Gå til innhold

Hormonspiral!

Anbefalte innlegg

Gjest Har legeskrekk

Jeg har legeskrekk, og for meg å gå til gynekolog er reneste marerittet.

For snart fire år siden fikk jeg satt inn hormonspiral, og ble fortalt at den kunne sitte inne i fem år. Egentlig ble jeg rådet til å gå til kontroll en gang i året men jeg har ikke klart å gjøre det.

Hva kan skje om jeg ikke går til kontroll før om ett år og da skifter spiralen? Kan jeg ha pådratt meg noe uten å ha merket det underveis? Kan man bruke hormonspiral ubegrenset, eller er det x antall år og så pause? Når jeg bytter, må jeg da gå gjennom den lange blødningen som jeg hadde sist, igjen?

Håper på svar............

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13406-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke nødvendig med årlig sjekk av spiral, men du bør som alle andre kvinner få tatt en celleprøve hvert 3.år. Det er beste forebyggelse av livmorhalskreft. Det er trist å se at de kvinner som innlegges med slik type kreft, nesten utelukkende er kvinner som av en eller annen grunn ikke har fulgt oppfordring til prøvetaking og først dukker opp når de får symptomer og må ha stor operasjon og/eller redusert mulighet for helbredelse.

Hormonspiralen disponerer ikke til kreft, må jeg understreke.

Du kan bruke hormonspiral ubgrenset, altså får en ny satt opp etter 5 år. Hvis du skifter etter 5 år, slipper du 'innkjøringsblødningen', men går det mer enn 5 år, kan du risikere samme problem som med forrige spiral.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13406-hormonspiral/#findComment-65360
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med årlig sjekk av spiral, men du bør som alle andre kvinner få tatt en celleprøve hvert 3.år. Det er beste forebyggelse av livmorhalskreft. Det er trist å se at de kvinner som innlegges med slik type kreft, nesten utelukkende er kvinner som av en eller annen grunn ikke har fulgt oppfordring til prøvetaking og først dukker opp når de får symptomer og må ha stor operasjon og/eller redusert mulighet for helbredelse.

Hormonspiralen disponerer ikke til kreft, må jeg understreke.

Du kan bruke hormonspiral ubgrenset, altså får en ny satt opp etter 5 år. Hvis du skifter etter 5 år, slipper du 'innkjøringsblødningen', men går det mer enn 5 år, kan du risikere samme problem som med forrige spiral.

Leser her at hormonspiral ikke øker kreftrisikoen.Når jeg satte inn min i slutten av oktober sa legen til meg at dette var en risiko.Dette hadde jeg ikke hørt noe om og hadde vel heller ikke valgt denne type spiral hvis jeg visste om dette.Min mor og mormor har begge underlivskreft og min mormor har i tillegg fjernet et bryst(kreft).Da jeg fortalte dette til legen sa hun bare "OJ!".Ikke akkurat betryggende.Hva bør jeg gjøre og hva/hvem skal jeg tro på.Trenger sårt et svar.

Vennlig hilsen fortvilet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13406-hormonspiral/#findComment-65431
Del på andre sider

Leser her at hormonspiral ikke øker kreftrisikoen.Når jeg satte inn min i slutten av oktober sa legen til meg at dette var en risiko.Dette hadde jeg ikke hørt noe om og hadde vel heller ikke valgt denne type spiral hvis jeg visste om dette.Min mor og mormor har begge underlivskreft og min mormor har i tillegg fjernet et bryst(kreft).Da jeg fortalte dette til legen sa hun bare "OJ!".Ikke akkurat betryggende.Hva bør jeg gjøre og hva/hvem skal jeg tro på.Trenger sårt et svar.

Vennlig hilsen fortvilet.

Hej..

Er selv også veldig i tvil i forhold til sikre prevensjonsmetoder. Hadde egentlig bestemt meg for hormonspiral, men utifra det jeg selv har fått av svar vedr. dette, føler jeg omtrent at naturmetoden ved f.eks hjelp av Lady-/babycomp er det mest sikre på alle måter..

Vet ikke helt om dette hjalp deg så mye, men det jeg ville si var vel det at selv om man trodde hormoninnholdet i spiralen var veldig lite, så er det likevel skadelig nok..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13406-hormonspiral/#findComment-67471
Del på andre sider

Hej..

Er selv også veldig i tvil i forhold til sikre prevensjonsmetoder. Hadde egentlig bestemt meg for hormonspiral, men utifra det jeg selv har fått av svar vedr. dette, føler jeg omtrent at naturmetoden ved f.eks hjelp av Lady-/babycomp er det mest sikre på alle måter..

Vet ikke helt om dette hjalp deg så mye, men det jeg ville si var vel det at selv om man trodde hormoninnholdet i spiralen var veldig lite, så er det likevel skadelig nok..

Takk for svaret.Er vel fortsatt ikke sikker på hva skal gjøre, men den er nå satt inn. Skal til legen i slutten av januar så jeg får forhøre meg med legen da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13406-hormonspiral/#findComment-67975
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...