Gjest konemoren Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Noen som har noen geniale råd om hvordan få mannen i huset til å gjøre husarbeid? Har prøvd alt nå.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 "Nå tar du og støvsuger stua og tar oppvasken så henger jeg opp tøy og vasker bad." Tydelig deling av oppgaver. Eller gi han valg: Vil du vaske gulvet eller vil du henge opp tøy og skifte på senga? Så gjelder det å belønne ham, si han er flink og at det ble fint. Er du ikke fornøyd med måten han gjør det på så vær veldig forsiktig med å si at det ikke er bra nok og at han må gjøre det slik som du gjør det. Når han har tatt initiativ tiol å gjøre noe selv så ros han. Skryt gjerne av han foran vennene dine. Ikke ovenfor vennene hans,- for da syns de han er tøffel. Slike ting gjør jeg. Det fungerer sånn passe. Har mer utspekulerte måter også, men.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest god idè Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 "Nå tar du og støvsuger stua og tar oppvasken så henger jeg opp tøy og vasker bad." Tydelig deling av oppgaver. Eller gi han valg: Vil du vaske gulvet eller vil du henge opp tøy og skifte på senga? Så gjelder det å belønne ham, si han er flink og at det ble fint. Er du ikke fornøyd med måten han gjør det på så vær veldig forsiktig med å si at det ikke er bra nok og at han må gjøre det slik som du gjør det. Når han har tatt initiativ tiol å gjøre noe selv så ros han. Skryt gjerne av han foran vennene dine. Ikke ovenfor vennene hans,- for da syns de han er tøffel. Slike ting gjør jeg. Det fungerer sånn passe. Har mer utspekulerte måter også, men.. Hva med en seigmann for hver ting han gjør?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hva med en seigmann for hver ting han gjør?? Da blir han fort feit. På psykisk utviklingshemmede bruker de BRA-kort og belønningsskjemaer. Noen får knott-sukkertøy. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsSophie Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Da blir han fort feit. På psykisk utviklingshemmede bruker de BRA-kort og belønningsskjemaer. Noen får knott-sukkertøy. Så veldig fort feit blir han vel neppe, vi snakker om en seigmann hver gang han gjør noe, og det skal vel i rettferdighetens navn sies at mange av mannfolka er forferdelig trege å få i gang....uansett hvordan vi lirker og lurker med de....;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jhon-long Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg regner med at du tar deg av alt det praktiske også! Skifte dekk på bilen fikser snekker arbeid i huset, bærer ved, ordner med bil / verksted, forsikringer, regninger, klipper plenen, fester skiboksen på taket, bærer inn alle nye møbler, tv, radioer, vaskemaskiner, krver frem driter tanken, har den best betalte jobben og arbeider selfølgelig flest timer ( på jobb ), henger opp parabolen, bestiller ferie turen, du kjører altid barna der de skal, legger belegningsstein, murer, maler huset helt alene + mye mye mer. I så fall be han få den feite ræva opp av sofaen å hjelpe til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille vakre Anna Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Hva med å sette seg ned og snakke sammen, avtale hvem som skal gjøre hva. Det burde dere allerede ha gjort da dere flyttet sammen. Det er klart at hvis han gjør mange av de "mannetingene" som Jhon-long nevner, kan jo du gjøre mere husarbeid, men slikt bør avtales og fordeles slik at den ene ikke tror h*n gjør mer enn den andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Hva med en seigmann for hver ting han gjør?? Eller en stjerne i boka? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Da blir han fort feit. På psykisk utviklingshemmede bruker de BRA-kort og belønningsskjemaer. Noen får knott-sukkertøy. Er det ikke belønning nok at huset er ryddig og rent, at en har mat å spise, at en har rene kopper og kar, osv? Hvorfor i all verden skal en mann belønnes for å gjøre husarbeid? Men jeg er helt enig i at han må få gjøre det på sin måte (så fremt denne ikke er helt på trynet). Formaningner om hvordan alt skal gjøres dreper enhver lyst til å gjøre noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Så veldig fort feit blir han vel neppe, vi snakker om en seigmann hver gang han gjør noe, og det skal vel i rettferdighetens navn sies at mange av mannfolka er forferdelig trege å få i gang....uansett hvordan vi lirker og lurker med de....;-) Joda Er mannen enkel i konstruksjon og virkemåte så må man ta alle hjelpemidler i bruk! Det hører med en samtale om arbeidsfordeling i hjemmet, syns jeg. Det er selvsagt litt enkelt å bare fokusere på belønning. Det er jo ikke en hund man skal lære opp. Tror det er viktig å ikke starte samtalen med "Jeg syns jeg gjør alt her" eller "Du gjør så lite hjemme". Best om en kan starte litt nøytralt med å si at man trenger å gå gjennom arbeidsfordelingen i hjemmet. Kanskje kan man skrive opp de ulike oppgavene og fordele litt? Hvis det er vanskelig å få arbeidsdelingen til å fungere i praksis så kan en kanskje ta opp temaet om et par uker og kanskje innføre et skjema hvor det står klart hva de skal gjøre. Jeg tror faktisk at i en del hushold må en gå såpass til verks for å få til en endring. Gammel vane er vond å vende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-829813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snoopy1 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg regner med at du tar deg av alt det praktiske også! Skifte dekk på bilen fikser snekker arbeid i huset, bærer ved, ordner med bil / verksted, forsikringer, regninger, klipper plenen, fester skiboksen på taket, bærer inn alle nye møbler, tv, radioer, vaskemaskiner, krver frem driter tanken, har den best betalte jobben og arbeider selfølgelig flest timer ( på jobb ), henger opp parabolen, bestiller ferie turen, du kjører altid barna der de skal, legger belegningsstein, murer, maler huset helt alene + mye mye mer. I så fall be han få den feite ræva opp av sofaen å hjelpe til. Uhmmmmm, la meg nå se..... > Skifte dekk på bilen Ja, jeg skifter på *min* bil, han får årne sin. > fikser snekker arbeid i huset Har vi ikke hatt behov for, bor i nytt hus som vi ikke har snekre selv. eller hva er snekkerarbeid? Jeg har jo hengt opp noen bilder da. > bærer ved Nei, vi har ikke vedovn > ordner med bil / verksted Jepp, jeg årner min, han sin;) > forsikringer Vi har begge kollektive, via jobben + bilforsikringer + at jeg driver å maser med at vi skal forsikre ungene. Han syns det er for dyrt > regninger De prøver vi å dele, men fører regnskap. Ja, vi deler 50/50 på huslån og mat og alt annet som er felles. Selv de 3-4 åra da jeg hadde permisjon + 80-90% jobb og dertil lønn > klipper plenen Sist sommer gjorde jeg det 1-2 ganger i uka. ALLE gangene, så slapp jeg å mase! Men, han passa ungene da. > fester skiboksen på taket Vi har ikke skiboks. > bærer inn alle nye møbler Vel, vi bytter ikke alle møblene hvert år vi da.... Men når vi kjøper noe nytt trengs stort sett begge to for å få det i hus. > tv Nja, han sitter jo stort sett på fjernkontrollen. Hva ellers? Kjøpe ny av og til? > radioer Ja? Hva med dem? > vaskemaskiner Der tar jeg det meste ja Men han får lov å vaske sine egne klær om han trenger no som er rent. > krver frem driter tanken Vi har ikke septikk tank. Heldigvis > har den best betalte jobben og arbeider selfølgelig flest timer ( på jobb ) Nja, akkurat nå tjener jeg vel noen få tusen mer i året Men, jeg betalte halvparten av alle regninger/lån da jeg tjente minst (permisjon og redusert arb. tid pga barn). > henger opp parabolen Vi har kabel-tv. Hvor ofte henger man opp parabolen foressten? > bestiller ferie turen Ja, det er meg! Ellers blir det iaf ikke no tur. > du kjører altid barna der de skal, Nei, det deler vi på. Etter sterkt press fra meg... > legger belegningsstein, Det har vi ikke gjort sålangt. > murer Det har vi heller ikke gjort > maler huset helt alene Siden vi har nytt hus, som var ferdigmalt har jeg ikke kommet sålangt enda. Tror nok det går raskere om vi deler, får se på det. >+ mye mye mer. Ja, det er mye planlegging, innkjøp, klesvask, julegaver osv. som jeg gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-831994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirea Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Hvis det fulgte returlapp med i pakka, ville jeg definitvt vurdere å prøve et bytte. Det må finnes mer å velge mellom på dèt hyllenivået hvor du fant dette. Får du anledning til å velge lenger opp; gjør endelig det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-832023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snoopy1 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Uhmmmmm, la meg nå se..... > Skifte dekk på bilen Ja, jeg skifter på *min* bil, han får årne sin. > fikser snekker arbeid i huset Har vi ikke hatt behov for, bor i nytt hus som vi ikke har snekre selv. eller hva er snekkerarbeid? Jeg har jo hengt opp noen bilder da. > bærer ved Nei, vi har ikke vedovn > ordner med bil / verksted Jepp, jeg årner min, han sin;) > forsikringer Vi har begge kollektive, via jobben + bilforsikringer + at jeg driver å maser med at vi skal forsikre ungene. Han syns det er for dyrt > regninger De prøver vi å dele, men fører regnskap. Ja, vi deler 50/50 på huslån og mat og alt annet som er felles. Selv de 3-4 åra da jeg hadde permisjon + 80-90% jobb og dertil lønn > klipper plenen Sist sommer gjorde jeg det 1-2 ganger i uka. ALLE gangene, så slapp jeg å mase! Men, han passa ungene da. > fester skiboksen på taket Vi har ikke skiboks. > bærer inn alle nye møbler Vel, vi bytter ikke alle møblene hvert år vi da.... Men når vi kjøper noe nytt trengs stort sett begge to for å få det i hus. > tv Nja, han sitter jo stort sett på fjernkontrollen. Hva ellers? Kjøpe ny av og til? > radioer Ja? Hva med dem? > vaskemaskiner Der tar jeg det meste ja Men han får lov å vaske sine egne klær om han trenger no som er rent. > krver frem driter tanken Vi har ikke septikk tank. Heldigvis > har den best betalte jobben og arbeider selfølgelig flest timer ( på jobb ) Nja, akkurat nå tjener jeg vel noen få tusen mer i året Men, jeg betalte halvparten av alle regninger/lån da jeg tjente minst (permisjon og redusert arb. tid pga barn). > henger opp parabolen Vi har kabel-tv. Hvor ofte henger man opp parabolen foressten? > bestiller ferie turen Ja, det er meg! Ellers blir det iaf ikke no tur. > du kjører altid barna der de skal, Nei, det deler vi på. Etter sterkt press fra meg... > legger belegningsstein, Det har vi ikke gjort sålangt. > murer Det har vi heller ikke gjort > maler huset helt alene Siden vi har nytt hus, som var ferdigmalt har jeg ikke kommet sålangt enda. Tror nok det går raskere om vi deler, får se på det. >+ mye mye mer. Ja, det er mye planlegging, innkjøp, klesvask, julegaver osv. som jeg gjør. jo å si, fremdeles har jeg problemer med å få ham til å gjøre no særlig i huset da! Såpass at jeg har leid inn vaskehjelp hver 14 dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-832074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jhon-long Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Uhmmmmm, la meg nå se..... > Skifte dekk på bilen Ja, jeg skifter på *min* bil, han får årne sin. > fikser snekker arbeid i huset Har vi ikke hatt behov for, bor i nytt hus som vi ikke har snekre selv. eller hva er snekkerarbeid? Jeg har jo hengt opp noen bilder da. > bærer ved Nei, vi har ikke vedovn > ordner med bil / verksted Jepp, jeg årner min, han sin;) > forsikringer Vi har begge kollektive, via jobben + bilforsikringer + at jeg driver å maser med at vi skal forsikre ungene. Han syns det er for dyrt > regninger De prøver vi å dele, men fører regnskap. Ja, vi deler 50/50 på huslån og mat og alt annet som er felles. Selv de 3-4 åra da jeg hadde permisjon + 80-90% jobb og dertil lønn > klipper plenen Sist sommer gjorde jeg det 1-2 ganger i uka. ALLE gangene, så slapp jeg å mase! Men, han passa ungene da. > fester skiboksen på taket Vi har ikke skiboks. > bærer inn alle nye møbler Vel, vi bytter ikke alle møblene hvert år vi da.... Men når vi kjøper noe nytt trengs stort sett begge to for å få det i hus. > tv Nja, han sitter jo stort sett på fjernkontrollen. Hva ellers? Kjøpe ny av og til? > radioer Ja? Hva med dem? > vaskemaskiner Der tar jeg det meste ja Men han får lov å vaske sine egne klær om han trenger no som er rent. > krver frem driter tanken Vi har ikke septikk tank. Heldigvis > har den best betalte jobben og arbeider selfølgelig flest timer ( på jobb ) Nja, akkurat nå tjener jeg vel noen få tusen mer i året Men, jeg betalte halvparten av alle regninger/lån da jeg tjente minst (permisjon og redusert arb. tid pga barn). > henger opp parabolen Vi har kabel-tv. Hvor ofte henger man opp parabolen foressten? > bestiller ferie turen Ja, det er meg! Ellers blir det iaf ikke no tur. > du kjører altid barna der de skal, Nei, det deler vi på. Etter sterkt press fra meg... > legger belegningsstein, Det har vi ikke gjort sålangt. > murer Det har vi heller ikke gjort > maler huset helt alene Siden vi har nytt hus, som var ferdigmalt har jeg ikke kommet sålangt enda. Tror nok det går raskere om vi deler, får se på det. >+ mye mye mer. Ja, det er mye planlegging, innkjøp, klesvask, julegaver osv. som jeg gjør. Da må jeg henvise til det siste svaret mitt, fortell han hva du ønsker han skal gjøre, og det i klar tekst. deretter kommer det med å få ræva ut av godstolen, skjønner han ikke det så !!!!!!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134124-noen-smarte/#findComment-836400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.