Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 29 år som har slitt med svie og smerter i underlivet siden 15.desember.

Jeg studerer i Oslo og testet positivt på urinveisinfeksjon 15 desember ( dette var med slike sticks..) jeg fikk en 3 dagers kur med Trimetoprim, den hadde ingen effekt.

De som tok prøven sa de skulle sende den til dyrking på Ullevål, men da jeg ringte for å få vite hvilken bakterie det var ( slik at jeg kunne få riktig antibiotika type) visste det seg at de ikke hadde sendt den til dyrking allikevel!

Jeg hadde nå reist hjem på juleferie og fikk så Selexcid av legen på hjemstedet. Den hjalp heller ikke så jeg sluttet med den etter en to-tre dager å begynte så på Furadantin.

Symptomene mine var altså svie når jeg tisset og etter hvert fikk jeg ett trykk nederst i magen ( blæren dette da antagelig). Furadantin var knallhard til magen men legen sa jeg måtte prøve å holde ut i 3 dager. I løpet av den andre eller tredje dagen med Furadantin begynte det å hjelpe og jeg holdt ut kuren i 4 eller 5 dager. Tok også to eller tre urinprøver i løpet av disse kurene men den ene som ble sendt til dyrkning fikk jeg høre var forurenset. Men urinprøven jeg tok etter Furadantin-kuren var fin. Jeg følte meg bra etter Furadantin, dette varte i ca en og en halv uke. To-tre dager for jeg skulle reise til Oslo igjen begynte symptomene å komme tilbake, først måtte jeg ofte på do og etter hvert begynte det å svi. Tilbake i Oslo bestilte jeg time på ett privat legesenter hos en gynekolog. Hun tok prøver på Chlamydia, sopp, og hun tok også prøve på bakteriel vaginose, ( en slags lukte prøve som hun mente var negativ). Det gjorde veeldig vondt når hun satt fast denne dingsen for å ta prøvene, og legen sa det var ganske sårt øverst der oppe fordi det blødde med en gang hun rørte med disse pinnene. ( Det var også litt mye utflod oppi der..) Jeg fikk denne tabletten mot sopp, Diflu.. ett eller annet i tilfelle det kunne være en sopp infeksjon. Denne hjalp ingenting. (Har også prøvd Canesten mens jeg gikk på antibiotika kurene). Chlamydia prøven var negativ og sopp prøven hadde hun ikke sendt! Ganske irriterende i tillegg til at det viste seg at legen ikke var gynekolog men allmennlege. Jeg dro så tilbake for å få tatt bakterieprøve og jeg tok også en ny urinprøve. Denne viste +1 i eggehvitestoff og ble sendt på dyrking. Nå fredag 23.januar, etter å ha ventet en uke på prøvene fikk jeg svar på urinprøven som bare var forurenset og ikke hadde nok bakterier til at det var urinveisinfeksjon ( prøven hadde 10 000 bakterier..)

Imens jeg ventet på prøvene fikk jeg en ny antibiotika kur kalt Ciproxcin og den hjalp logisk nok ingenting.

Jeg var nå litt spent på disse bakterie prøvene som skulle komme samtidig med urinprøven, men de var altså ikke kommet. Jeg snakket med legen, og prøvde å få klarhet i om de i det hele tatt hadde klart å sende disse prøvene! Fikk ingen klarhet i det, de skulle ringe laben, men da jeg ringte neste dag så hadde det ikke skjedd noe..

Men uansett jeg fikk en resept på Dalacin og Flagyl. Legen hadde snakket med en av gynekologene på huset som sa at det kunne være Bakteriel Vaginose selv om det ikke var denne fiske lukten på prøven, så jeg skulle altså prøve med Dalacin. Fikk menstruajon nå på fredag men begynte likevel på Dalacin natt til lørdag

(ikke så ivrig på å ta Flagyl, vil ikke ha noe mer antibiotika i kroppen!),men det ble bare verre! Det ble vondere inni der ( kanskje mer irritert..) og det svir fortsatt etter jeg har tisset.

Har brukt den to netter nå og er usikker på om jeg skal fortsette med Dalacin..!

I dag har jeg også prøvd en av disse Vivag kapslene, så som du kanskje skjønner så er jeg ganske rådløs..!

Hvor raskt skal man kjenne bedring med denne Dalacinen..? Skal det bli verre i starten av behandlingen..?

Hva er forskjellen på Dalacin og Flagyl..? ( det er Flagyl tabletter på 400mg jeg har fått).

Er det slik at Flagyl tar flere typer bakterier enn Dalacin..? Er Dalacin bare for å behandle Bakteriell Vaginose..?

Jeg har hatt litt magesår i fjor høst og slik sett synes jeg Flagyl virker skummel! Og er det noe vits å ta Flagyl hvis Dalacin ikke virker..? Det er jo ikke sikkert at det er en bakterie-infeksjon, men det virker jo som prøvesvarene er forduftet.

Finnes det noe annet middel en Vivag som kan dempe irritasjon, en slags salve/krem eller noe..?

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skjønner at du er fortvilt over at du ikke har fått effektiv behandling for dine plager. La oss slå fast at det er: svie ved og etter vannlating samt et trykk i underlivet som plager deg.

Man har tilsynelatende ikke påvist bakterier i urinen ved noen anledning.

Du har forsøkt følgende midler for urinveisinfeksjon: Trimetoprim, Selexcid, Furadantin, Ciproxcin

For antatt soppinfeksjon (ikke rart etter så mye antibiotika): Diflucan og Canesten

For antatt bakteriell vaginose: Dalacin og Flagyl

Bakteriell vaginose (BV) gir grålig tynn utflod med fiskelukt, behandles med enten Dalacin krem eller Flagyl. Dalacin virker bare lokalt, Flagyl tar også andre mikrober, f.eks. i tarm. Man bruker vanligvis ikke Dalacintabletter for BV. Effekten av Dalacin kremen kommer gjerne etter noen dager, det anbefales en ukes behandling.

Vivag vil sannsynligvis ikke ha noen som helst effekt på dine plager.

Jeg synes det er på tide at du får en skikkelig sjekk med gynekologisk undersøkelse for å utelukke forandringer som kan og evt cystoskopi (titt i blæren) hvor man også undersøker urinrøret. Lokal betennelse eller evt utposing (divertikkel) i urinrøret er en mulighet, her vil man vanligvis ikke få oppvekst av bakterier ved dyrkning.

Jeg håper inderlig at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-829527
Del på andre sider

Gjest Ildsjelen

Kjære deg!

Jeg vet så alt for godt hva du går igjennom, og det er helt grusomt! Jeg gikk med UVI i flere uker, ja, noen ganger måneder, og det er umulig å beskrive den fortvilelsen jeg følte da jeg forsto at de ikke hadde sendt prøvene til dyrking DENNE GANGEN HELLER! Og så dette med forurensingen! Stønn! Men det er altså slik: Når du får UVI, så ta en urinprøve med EN gang før du begynner på noen som helst slags piller. Ta denne med til legen. Legen vil da gi deg antibiotika, men disse pillene er valgt ut helt på måfå, og det er stor sannsynlighet for at de ikke virker. De vil riktignok ta knekken på noen av bakteriene, men ikke alle. Det skal mye til for at de velger riktige piller, for de aner jo ikke hva slags bakterier du har. (UVI - bakterier er ofte forskjellige fra gang til gang.)

Det er slik det ofte går: Etter at du har gått på pillene og de ikke virker, så tar du med ny urinprøve, og får utdelt nye piller. Den urinprøven du tar nå (fordi den forrige ikke ble sendt inn) er garantert forurenset. Det er fordi du har gått på piller, og du må ha opphold fra antibiotika på minst en uke for at prøven skal bli ren. Hvis du klarer å gå uten piller i en uke (vet at det er et smertehelvete) så gjør det! Da får du riktige piller etter hvert. Hvis ikke så kommer du til å få utdelt den ene kuren etter den andre, og prøvene er alltid forurenset. Husk også på at menstruasjon forurenser urinprøven. Det jeg prøver å si er: Sørg for at de sender den første urinprøven til dyrking neste gang!! Det er helt ufattelig at UVI - pasienter blir tatt så lite seriøst. Faen! Men altså… hvor var vi… jo! Når du tar urinprøven, så må du gjøre det på følgende måte for å unngå forurensing: 1) Vask deg nøye i underlivet! (Dusj for sikkerhets skyld) 2) Dra kjønnsleppene godt tilbake. 3) Tiss litt før du tar prøven. La heller ikke de siste dråpene komme i prøven. 4) Sørg for at prøven består av morgenurin. (For den har ligget inne i deg noen timer.) Tar du urinprøven på denne måten (og utenom menstruasjonsperioden) så blir ikke prøven forurenset.

Det er ikke bra å gå med UVI over lang tid fordi det kan gå opp i nyrene. Dette kan være farlig, ja, i ekstreme tilfeller til og med dødelig, så det er viktig å ta knekken på UVIen raskt. Hvis du begynner å få vondt i ryggen er det fare på ferde. (Det er pga nyrene at legen (sannsynligvis da) banket deg på ryggen.) Nyrene kan faktisk kollapse rett og slett.

Jeg tror ut i fra din beskrivelse at du rett og slett har UVI.. Ja, også har du sopp i tillegg, og det er helt naturlig i og med at du har gått på så mye antibiotika, som har ødelagt den naturlige balansen i bakteriefloraen. Det er noen råd du bør følge for å unngå å få det i fremtiden: Sitt aldri på kalde overflater! (kalde stoler, steiner eller lignende) Vask deg godt i underlivet (dusj!) etter samleie, og sørg for at mannen din vasker seg før dere ligger sammen. Smarte jenter tisser innen 15 minutter etter samleie. Tørk deg alltid bakover når du har vært på do. Hvis du har analsex, så skift aldri fra anus og til vagina. Gå aldri tissetrengt. Vær varm på hender og føtter. Disse rådene er gull verdt! Husk det! Det r også viktig at du får i deg nok C vitaminer slik at det er surt der nede. Det forhindrer både UVI og sopp. Noen midler som har fungert for andre er blant annet: Et glass eplesidereddik om dagen, et glass appelsinjuice, tranebærkapsler, C vitaminpiller.

Det viktigste rådet er følgende: DRIKK VANN!!! Et menneske skal ha i seg minst 2-3 liter vann om dagen. Har du UVI så skal du ha i deg MER enn dette. Noen klarer å skylle ut bakteriene ved hjelp av vann. Husk på dette rådet! (Furadantin er vanndrivene. Du skal drikke masse når du går på slike medikamenter)

Men nå har du jo alt fått UVI da, og da er spørsmålet hvordan går du frem. Går du på C vitaminer? Dette er tiden for et C vitaminsjokk for kroppen. Spør legen om hvilke dose du bør ta. Følg de preventive rådene selv om du alt har fått faenskapet. Hvis du kan: Gå en uke uten medisiner og ta urinprøven slik jeg beskrev det. Sørg for at legene sender prøvene til dyrkning. ’

Spør hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med! LYKKE TIL!

Ps: For hjelp til å kurere sopp søk på sopp på søkefunksjonen på menyen øverst på siden. Du bør vente med soppkurer til du er ferdig med antibiotika.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-831763
Del på andre sider

Kjære deg!

Jeg vet så alt for godt hva du går igjennom, og det er helt grusomt! Jeg gikk med UVI i flere uker, ja, noen ganger måneder, og det er umulig å beskrive den fortvilelsen jeg følte da jeg forsto at de ikke hadde sendt prøvene til dyrking DENNE GANGEN HELLER! Og så dette med forurensingen! Stønn! Men det er altså slik: Når du får UVI, så ta en urinprøve med EN gang før du begynner på noen som helst slags piller. Ta denne med til legen. Legen vil da gi deg antibiotika, men disse pillene er valgt ut helt på måfå, og det er stor sannsynlighet for at de ikke virker. De vil riktignok ta knekken på noen av bakteriene, men ikke alle. Det skal mye til for at de velger riktige piller, for de aner jo ikke hva slags bakterier du har. (UVI - bakterier er ofte forskjellige fra gang til gang.)

Det er slik det ofte går: Etter at du har gått på pillene og de ikke virker, så tar du med ny urinprøve, og får utdelt nye piller. Den urinprøven du tar nå (fordi den forrige ikke ble sendt inn) er garantert forurenset. Det er fordi du har gått på piller, og du må ha opphold fra antibiotika på minst en uke for at prøven skal bli ren. Hvis du klarer å gå uten piller i en uke (vet at det er et smertehelvete) så gjør det! Da får du riktige piller etter hvert. Hvis ikke så kommer du til å få utdelt den ene kuren etter den andre, og prøvene er alltid forurenset. Husk også på at menstruasjon forurenser urinprøven. Det jeg prøver å si er: Sørg for at de sender den første urinprøven til dyrking neste gang!! Det er helt ufattelig at UVI - pasienter blir tatt så lite seriøst. Faen! Men altså… hvor var vi… jo! Når du tar urinprøven, så må du gjøre det på følgende måte for å unngå forurensing: 1) Vask deg nøye i underlivet! (Dusj for sikkerhets skyld) 2) Dra kjønnsleppene godt tilbake. 3) Tiss litt før du tar prøven. La heller ikke de siste dråpene komme i prøven. 4) Sørg for at prøven består av morgenurin. (For den har ligget inne i deg noen timer.) Tar du urinprøven på denne måten (og utenom menstruasjonsperioden) så blir ikke prøven forurenset.

Det er ikke bra å gå med UVI over lang tid fordi det kan gå opp i nyrene. Dette kan være farlig, ja, i ekstreme tilfeller til og med dødelig, så det er viktig å ta knekken på UVIen raskt. Hvis du begynner å få vondt i ryggen er det fare på ferde. (Det er pga nyrene at legen (sannsynligvis da) banket deg på ryggen.) Nyrene kan faktisk kollapse rett og slett.

Jeg tror ut i fra din beskrivelse at du rett og slett har UVI.. Ja, også har du sopp i tillegg, og det er helt naturlig i og med at du har gått på så mye antibiotika, som har ødelagt den naturlige balansen i bakteriefloraen. Det er noen råd du bør følge for å unngå å få det i fremtiden: Sitt aldri på kalde overflater! (kalde stoler, steiner eller lignende) Vask deg godt i underlivet (dusj!) etter samleie, og sørg for at mannen din vasker seg før dere ligger sammen. Smarte jenter tisser innen 15 minutter etter samleie. Tørk deg alltid bakover når du har vært på do. Hvis du har analsex, så skift aldri fra anus og til vagina. Gå aldri tissetrengt. Vær varm på hender og føtter. Disse rådene er gull verdt! Husk det! Det r også viktig at du får i deg nok C vitaminer slik at det er surt der nede. Det forhindrer både UVI og sopp. Noen midler som har fungert for andre er blant annet: Et glass eplesidereddik om dagen, et glass appelsinjuice, tranebærkapsler, C vitaminpiller.

Det viktigste rådet er følgende: DRIKK VANN!!! Et menneske skal ha i seg minst 2-3 liter vann om dagen. Har du UVI så skal du ha i deg MER enn dette. Noen klarer å skylle ut bakteriene ved hjelp av vann. Husk på dette rådet! (Furadantin er vanndrivene. Du skal drikke masse når du går på slike medikamenter)

Men nå har du jo alt fått UVI da, og da er spørsmålet hvordan går du frem. Går du på C vitaminer? Dette er tiden for et C vitaminsjokk for kroppen. Spør legen om hvilke dose du bør ta. Følg de preventive rådene selv om du alt har fått faenskapet. Hvis du kan: Gå en uke uten medisiner og ta urinprøven slik jeg beskrev det. Sørg for at legene sender prøvene til dyrkning. ’

Ps: For hjelp til å kurere sopp søk på sopp på søkefunksjonen på menyen øverst på siden. Du bør vente med soppkurer til du er ferdig med antibiotika.

Hei, og takk svar!

Angående urinprøvene jeg tok mens jeg gikk på antibiotika så går jeg ut i fra at disse var forurenset av medisinen ja!

Men jeg tok også en urinprøve når jeg kjente at det begynte å komme tilbake igjen! Dette var åltså nesten to uker etter Furdantin kuren. Her gjorde jeg alt riktig, morgen urin, dusjet først, midtstråle og gode greier! Denne prøven var helt fin så den ble ikke engang sendt på dyrkning fordi det går ikke an å dyrke når det ikke finnes noen bakterier å dyrke det på! Men jeg hadde jo likevel urinveisinfeksjons plager! Den prøven jeg tok etter dette mens jeg ventet på gyn. prøvene mine var som sagt +1 i eggehvite stoff og den ble sendt på dyrkning. Men jeg skjønte jo nesten at den kom til å bli forurenset når jeg tok den i ett plast beger på lege-doen hvor jeg ikke hadde anledning til å vaske meg, men det sier legen selvfølgelig ingenting om før man har ventet en uke og prøvesvaret viser at urinen er forurenset! Imens fikk jeg Ciproxid som hadde null effekt.

Gyn. prøvene mine, med alle slags infeksjons prøver er fine, så jeg er sikker på at dette er no urinveis greier.

Jeg angrer selvfølgelig bittert på at jeg ikke fullførte Furadantin kuren, det var jo kanskje grunnen til at det kom tilbake. ( hvis man skal ta flere kurer så er det kanskje best å ta nettopp den kuren som faktisk hjalp istedet for å prøve nye kurer..!? Jeg spurte legen om dette men hun visste ikke, så hun skrev ut to, både ciproxid og Furadantin.

Vet du noe om dette ?)

Det er ihvertfall utrolig irriterende at den aller første prøven ikke ble sendt på dyrkning, det er vel av økonomiske grunner tenker jeg..

Men jeg har ikke lyst på mer antibiotika nå og har faktisk vært hos Homeøpat! venter på medisinen som måtte bestilles, og er svært spent på om dette kan hjelpe..!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835210
Del på andre sider

Kjære deg!

Og hva gjør jeg som har fulgt alle disse rådene i flere år og er blitt resistent mot nesten alt som hjelper mot UVI?

Jeg vil også ja et råd ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835269
Del på andre sider

Gjest Ildsjelen

Og hva gjør jeg som har fulgt alle disse rådene i flere år og er blitt resistent mot nesten alt som hjelper mot UVI?

Jeg vil også ja et råd ;o)

Hvis du har prøvd alle rådene så kan jeg nok ikke hjelp deg. Noen har dessverre denne lidelsen kronisk og det ser ut til at det da er nærmest umulig å gjøre noe med det. Bruker du kateter? Vet at det i så fall er nesten umulig å få bukt med.

Bruker du Furadantin forebyggende? Det er den eneste løsningen jeg kjenner til for de som lider kronisk av UVI.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835378
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har prøvd alle rådene så kan jeg nok ikke hjelp deg. Noen har dessverre denne lidelsen kronisk og det ser ut til at det da er nærmest umulig å gjøre noe med det. Bruker du kateter? Vet at det i så fall er nesten umulig å få bukt med.

Bruker du Furadantin forebyggende? Det er den eneste løsningen jeg kjenner til for de som lider kronisk av UVI.

Jeg har brukt kateter men har i samsvar med legen funnet ut at det ikke hjelper.

Og så tåler jeg ikke Furadantin og Trimetoprim som bruker forebyggende. Og hvis jeg spriser Hiprex så tisser jeg på meg hele tiden, noe jeg nesten aldri gjør ellers.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835385
Del på andre sider

Gjest Ildsjelen

Jeg har brukt kateter men har i samsvar med legen funnet ut at det ikke hjelper.

Og så tåler jeg ikke Furadantin og Trimetoprim som bruker forebyggende. Og hvis jeg spriser Hiprex så tisser jeg på meg hele tiden, noe jeg nesten aldri gjør ellers.

Dette høres ikke bra ut, Dorthe. Vet du grunnen til at du er så hyppig angrepet? Spiser du cvitaminer og drikker surt for å påvirke phverdien? En mulighet er å legge om kostholdet. Holde seg unna sukkerholdige varer og satse surt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835390
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut, Dorthe. Vet du grunnen til at du er så hyppig angrepet? Spiser du cvitaminer og drikker surt for å påvirke phverdien? En mulighet er å legge om kostholdet. Holde seg unna sukkerholdige varer og satse surt.

Svaret på alt er ja. Jeg har til og med nesten sluttet å spise gotterier.

Men jeg blir ikke kvitt det annet enn i korte perioder. Det eneste som har hjulpet litt er tjukke ullsokker dag og natt :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835402
Del på andre sider

Gjest Ildsjelen

Hei, og takk svar!

Angående urinprøvene jeg tok mens jeg gikk på antibiotika så går jeg ut i fra at disse var forurenset av medisinen ja!

Men jeg tok også en urinprøve når jeg kjente at det begynte å komme tilbake igjen! Dette var åltså nesten to uker etter Furdantin kuren. Her gjorde jeg alt riktig, morgen urin, dusjet først, midtstråle og gode greier! Denne prøven var helt fin så den ble ikke engang sendt på dyrkning fordi det går ikke an å dyrke når det ikke finnes noen bakterier å dyrke det på! Men jeg hadde jo likevel urinveisinfeksjons plager! Den prøven jeg tok etter dette mens jeg ventet på gyn. prøvene mine var som sagt +1 i eggehvite stoff og den ble sendt på dyrkning. Men jeg skjønte jo nesten at den kom til å bli forurenset når jeg tok den i ett plast beger på lege-doen hvor jeg ikke hadde anledning til å vaske meg, men det sier legen selvfølgelig ingenting om før man har ventet en uke og prøvesvaret viser at urinen er forurenset! Imens fikk jeg Ciproxid som hadde null effekt.

Gyn. prøvene mine, med alle slags infeksjons prøver er fine, så jeg er sikker på at dette er no urinveis greier.

Jeg angrer selvfølgelig bittert på at jeg ikke fullførte Furadantin kuren, det var jo kanskje grunnen til at det kom tilbake. ( hvis man skal ta flere kurer så er det kanskje best å ta nettopp den kuren som faktisk hjalp istedet for å prøve nye kurer..!? Jeg spurte legen om dette men hun visste ikke, så hun skrev ut to, både ciproxid og Furadantin.

Vet du noe om dette ?)

Det er ihvertfall utrolig irriterende at den aller første prøven ikke ble sendt på dyrkning, det er vel av økonomiske grunner tenker jeg..

Men jeg har ikke lyst på mer antibiotika nå og har faktisk vært hos Homeøpat! venter på medisinen som måtte bestilles, og er svært spent på om dette kan hjelpe..!

Hilsen

Hei igjen!

Jeg vil gjette at IVIen ikke kom tilbake, men at du i virkeligheten aldri ble kvitt den. Noen ganger tar pillene knekken på det meste av bakteriene, men ikke alle. Dette er sannsynligvis grunnen til at det ikke ble påvist bakterier i urinprøven din. Ettersom du ikke fullførte kuren, men avsluttet den da symptomene ble borte (noe som ikke er en garanti for at du var frisk) tok de levedyktige bakteriene seg opp igjen og begynte å myldre. Det er derfor det er så viktig å fortsette kuren til den er ferdig! Furadantin blir ofte brukt som forebyggende, men det er dessverre stor sjanse for resistanse dersom du bruker pillene over lang tid. Men et halvt år på Furadantin som forebyggende kan for enkelte bidra til at UVIen forsvinner for godt. Da er det viktig å følge alle de andre rådene jeg listet opp slik at den ikke kommer tilbake. Drakk du mye vann under Furadantin kuren? Det er helt nødvendig! Flere liter om dagen. Jeg synes ikke det høres bra ut at legen foreskrev to antibiotikakurer som du skulle bruke samtidig, men dette kan jeg ikke uttale meg sikkert om. Jeg har for øvrig også fått beskjed om at det ikke er påvist bakterier i urinprøven når jeg har hatt UVI symptomer, og da gikk det bare en uke eller så før den slo ut i full blomst. Jeg visste at jeg hadde UVI, men de nektet altså for det likevel. Råder deg til å insistere på ekstra sjekk i slike tilfeller der du kjenner symptomene. Har du mye smerter når du er angrepet?

Fint at du prøver alternative metoder hos homeopat. Det er kjempefint hvis du forteller meg hvordan det gikk i etterkant. Håper du blir kvitt det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835419
Del på andre sider

Gjest Ildsjelen

Svaret på alt er ja. Jeg har til og med nesten sluttet å spise gotterier.

Men jeg blir ikke kvitt det annet enn i korte perioder. Det eneste som har hjulpet litt er tjukke ullsokker dag og natt :o)

Bruk leggvarmere i tillegg, det hjelper.

Du kan jo prøve å lage saltvannsoppløsning og føre det i skjeden med en sprøyte (uten spiss naturligvis) når du dusjer for å gjøre phverdien desto surere. Har du sopp? Mye smerter under UVI?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835421
Del på andre sider

Bruk leggvarmere i tillegg, det hjelper.

Du kan jo prøve å lage saltvannsoppløsning og føre det i skjeden med en sprøyte (uten spiss naturligvis) når du dusjer for å gjøre phverdien desto surere. Har du sopp? Mye smerter under UVI?

Jeg har ikke sopp og merker heller ikke sviing. men blir skikkelig uopplagt. Så får jeg smerter i selve blæra og etterhvert opp i nyrene. Da kan det ha gått flere mnd og da først får jeg antibiotika

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835427
Del på andre sider

Gjest Ildsjelen

Jeg har ikke sopp og merker heller ikke sviing. men blir skikkelig uopplagt. Så får jeg smerter i selve blæra og etterhvert opp i nyrene. Da kan det ha gått flere mnd og da først får jeg antibiotika

Jeg skjønner. Det høres ikke ut som den vanligste formen for urinveisinfeksjon, som åpenbarer seg forholdsvis raskt med hyppig vannlating, svie og ubehag. Jeg kjenner imidlertid en som har det på samme måte som deg. Han har utlagt blære og får feber og magesmerter etter lang tid. Vanlig fremgangsmåte fungerer ikke for ham, og han har vel forsåvidt fått beskjed om at det alltid vil være sånn. Det er enkelte som har operert i visse områder som plages med kronisk UVI som et resultat av inngrepene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835433
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner. Det høres ikke ut som den vanligste formen for urinveisinfeksjon, som åpenbarer seg forholdsvis raskt med hyppig vannlating, svie og ubehag. Jeg kjenner imidlertid en som har det på samme måte som deg. Han har utlagt blære og får feber og magesmerter etter lang tid. Vanlig fremgangsmåte fungerer ikke for ham, og han har vel forsåvidt fått beskjed om at det alltid vil være sånn. Det er enkelte som har operert i visse områder som plages med kronisk UVI som et resultat av inngrepene.

Hvis jeg fortsetter på samme måte overveier jeg å lage en Mitranoff, dvs et hull på magen som kan tappes. Jeg er så lei at jeg spyr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835439
Del på andre sider

Gjest Ildsjelen

Hvis jeg fortsetter på samme måte overveier jeg å lage en Mitranoff, dvs et hull på magen som kan tappes. Jeg er så lei at jeg spyr.

Hahaha! Det hørtes da grusomt ut! Ja, vi har alle vårt. Helsen er viktigere enn noe annet. Jeg er for eksempel lutfattig, men klarer ikke å bekymre meg over det så lenge jeg er frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-835449
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei igjen!

Jeg vil gjette at IVIen ikke kom tilbake, men at du i virkeligheten aldri ble kvitt den. Noen ganger tar pillene knekken på det meste av bakteriene, men ikke alle. Dette er sannsynligvis grunnen til at det ikke ble påvist bakterier i urinprøven din. Ettersom du ikke fullførte kuren, men avsluttet den da symptomene ble borte (noe som ikke er en garanti for at du var frisk) tok de levedyktige bakteriene seg opp igjen og begynte å myldre. Det er derfor det er så viktig å fortsette kuren til den er ferdig! Furadantin blir ofte brukt som forebyggende, men det er dessverre stor sjanse for resistanse dersom du bruker pillene over lang tid. Men et halvt år på Furadantin som forebyggende kan for enkelte bidra til at UVIen forsvinner for godt. Da er det viktig å følge alle de andre rådene jeg listet opp slik at den ikke kommer tilbake. Drakk du mye vann under Furadantin kuren? Det er helt nødvendig! Flere liter om dagen. Jeg synes ikke det høres bra ut at legen foreskrev to antibiotikakurer som du skulle bruke samtidig, men dette kan jeg ikke uttale meg sikkert om. Jeg har for øvrig også fått beskjed om at det ikke er påvist bakterier i urinprøven når jeg har hatt UVI symptomer, og da gikk det bare en uke eller så før den slo ut i full blomst. Jeg visste at jeg hadde UVI, men de nektet altså for det likevel. Råder deg til å insistere på ekstra sjekk i slike tilfeller der du kjenner symptomene. Har du mye smerter når du er angrepet?

Fint at du prøver alternative metoder hos homeopat. Det er kjempefint hvis du forteller meg hvordan det gikk i etterkant. Håper du blir kvitt det!

Hei Ildsjelen,

beklager sent svar..

Nå har jeg prøvd en 12-dagers kur jeg fikk hos homeøpat uten at det har hjulpet noe. Har nå fått noen andre homeøpat piller som jeg skal ta i 7 dager, er nå i gang med dag 3.

Sisden sist har jeg også vært hos lege på nytt, hvor urinprøven igjen var helt fin. Men det er jo ikke jeg! jeg har ikke sånn kjempe vondt, men litt vondt hele tiden og det svir når og etter jeg har tisset. Jeg forklarte til legen bla det du sa om hva som kan skje når en ikke fullfører en antibiotika kur som hjelper, denne Furadantinen altså, men hun bare sa benektet både det og at jeg hadde urinveis infeksjon da urin prøven var fin. Jeg skulle prøve å ta en tranebærkur istedet. Det har jeg prøvd og det virker ikke som jeg har de bakteriene som tranebærkapslene bruker å knekke.

Når det gjelder de antibiotika kurene som jeg fikk av en annen legen tidligere i prosessen, så fikk jeg altså resept på både Ciproxin og Furadantin og så kunne jeg selv velge hvem av disse jeg ville ta. Da tok jeg ut Ciproxinen men den hjalp ingenting, så det spørs om jeg heller skulle ha tatt Furadantin siden den som sagt var den som hjalp i Jula og som jeg tok fire og en halv dag av. Problemet med denne Furadantinen er at jeg ble så dårlig i magen , og jeg har også nå fått trøbbel med magesyra i form av halsbrann. Driver å knasker Ranitidin og melkesyrebakterie-kapsler som homeøpaten anbefalte da hun mente at halsbrannen kom av at jeg hadde fått sopp i tarmene etter all antibiotikaen og derfor melkesyrebakterie-kapsler altså. Er ganske fortvilet, ikke noe hjelp å få av legene.. Og hvis denne homeøpat-kuren ikke virker vurderer jeg å prøve Furadantin igjen.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134130-svie-og-smerter/#findComment-855141
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...