Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i den senere tid hatt problemer med luft, ofte vannlating og smerter i underlivet. Fikk beskjed hos gynokolog at dette skyldes at livmoren var forstørret, tilsvarende 6mnd gravid. Dette skyldes en muskelknute i livmoren med diameter 3cm. Denne knuten vil ikke gå vekk av seg selv og kunne bli større. Dette var ikke ting de prioriterte på sykehus. Jeg vil gjerne bli kvitt disse plagene.

Hvis jeg vil ha operert vekk denne knuten, må jeg gjøre dette på en privat klinikk, eller kan jeg få operasjon ved sykehus. Må jeg da ha henvisning fra lege/spesialist?

Hva er risikoen ved en slik operasjon, og hva kan skje hvis knuten ikke fjernes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134302-muskelknute-i-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En muskelknute på 3 cm er ikke særlig stor og det er høyst tvilsomt at det er sammenhang mellom de symptomer du beskriver og knuten. Er din livmor svarende til 6 måneders graviditet, kan det bedre forklares at du har trykk mot blæren og derfor hyppig vannlating. Du sier ikke noe om din alder, for etter overgangsalderen går knutene tilbake, hvis de ikke tilføres hormon.

Du vil altid kunne be om henvisning til sykehus for vurdering. Hvis det er ønske om å bevare mulighet for barn, vil man fjerne knuten eller knutene (det er ofte flere). Risiko er blødning så man kan bli nødt til å fjerne hele livmoren.

Man forsøker for tiden ulike metoder til å fjerne blodsirkulasjonen til muskelknuten, men det er usikkert hvordan det går under evt senere graviditet .

Knutene er godartet, og det vil ikke skje noe ved at den ikke fjernes, annet enn den kan bli større.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134302-muskelknute-i-livmor/#findComment-830900
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...