Gå til innhold

Er det mye med en halv flaske rødvin om dagen?

Anbefalte innlegg

Nja. mye er det ikke. Etter alkoholtester å dømme så har de satt en grense på 6 cl pr. dag for en kvinne. En helflaske vin utgjør 7 cl.

Men det som kanskje ikke er så bra er at du får en vane for å drikke hver dag. Den kan også være litt farlig, fordi det er fort gjort å øke mengden over tid.

Men pr. i dag har du ikke så mye å bekymre deg over, selv om jeg ikke ville ha drukket hver dag.

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kizza1365380506

8

• mrxx

5

• Vincent

3

• snilen

2

Ungene mine er seksten og tjue en. Jeg drikker sent om kvelden, eller egentlig stort sett i helgene. Ofte når de ikke er hjemme, men de ser glasset.

Ser mange setter spørsmålstegn ved drikkingen din.

Den eneste som kan vite om dette er ok og om du har kontroll over det, er deg selv.

Selv synes je gdet er supergodt med et glass rødvin etter at barna er i seng og jeg tar frem aviser eller en bok og koser meg foran peisen alene, eller sammen med mannen.

Jeg tar gjerne vin flere kvelder i uken jeg... Men, - andre ganger smaker det ikke og jeg kan la være å drikke opp hele galsset eller å drikke i det hele tatt.

Husk - det sies nå at ett til to glass vin OM DAGEN er sunt!

Skål!!

Nja. mye er det ikke. Etter alkoholtester å dømme så har de satt en grense på 6 cl pr. dag for en kvinne. En helflaske vin utgjør 7 cl.

Men det som kanskje ikke er så bra er at du får en vane for å drikke hver dag. Den kan også være litt farlig, fordi det er fort gjort å øke mengden over tid.

Men pr. i dag har du ikke så mye å bekymre deg over, selv om jeg ikke ville ha drukket hver dag.

En helflaske vin utgjør 70-75 cl - ikke 7.

Ett glass rødvin kan være så mangt, men det regnes 5 glass på flasken.

Tja, det er jo ca. 2 1/2 glass, og det er jo ikke mye. Og ettersom barna dine så og si er voksne så innvirker det jo ikke i den grad på barna dine, som dersom de var små. Og du sier at det ikk erhver dag heller. Da syntes jeg ikke det er ille. Men om det er hver eneste dag og at du føler selv at du ikke kan klare deg uten, ville jeg tolket det som et signal på at du kanskje burde minske bruken.

En helflaske vin utgjør 70-75 cl - ikke 7.

Ett glass rødvin kan være så mangt, men det regnes 5 glass på flasken.

Selvsagt har du helt rett, her ble det surr med begrepene.

Det jeg skulle si er at grensen for kvinnene er 6 cl ren alkohol pr. dag eller mer enn 12 cl minst en gang pr. måned.

En flaske vin inneholder 7 cl ren alkohol.

Ble det riktig nå tro?

Annonse

Gjest moderator

Det jeg skulle si er at grensen for kvinnene er 6 cl ren alkohol pr. dag eller mer enn 12 cl minst en gang pr. måned.

Ble det riktig nå tro?

Kan jeg ikke tenke meg. Bruk sunt vett: Nesten en flaske vin HVER DAG??

Kan jeg ikke tenke meg. Bruk sunt vett: Nesten en flaske vin HVER DAG??

Her er jeg veldig enig med deg, jeg også synes dette er veldig mye. Men tester viser faktisk at det er så mye.

Jeg hadde blitt bekymret hvis jeg hadde drukket hver dag og enda mer bekymret hvis jeg skulle drikke så mye.

Men så drikker jeg nesten ikke noe heller da.

Gjest moderator

Her er jeg veldig enig med deg, jeg også synes dette er veldig mye. Men tester viser faktisk at det er så mye.

Jeg hadde blitt bekymret hvis jeg hadde drukket hver dag og enda mer bekymret hvis jeg skulle drikke så mye.

Men så drikker jeg nesten ikke noe heller da.

La oss si at dette stemmer. Da vil noe av resultatet være:

På en uke vil det hjemme hos denne kvinnen stable seg opp ca 6 tomme vinflasker på benken, på en måned 24 -- tjuefire tomme flasker.

I løpet av denne måneden har kvinnen vært lett / middels beruset hver eneste kveld. Hun har promille i blodet bortimot døgnet rundt og sover aldri en naturlig søvn.

som tilleggspremie: Hun har ikke kunnet kjøre bil en eneste kveld. Hun har garantert behov for å skjule glass og flasker for mann og barn.

Nei, disse tallene tar jeg med en klype salt for å si det mildt. Har du lenke?

La oss si at dette stemmer. Da vil noe av resultatet være:

På en uke vil det hjemme hos denne kvinnen stable seg opp ca 6 tomme vinflasker på benken, på en måned 24 -- tjuefire tomme flasker.

I løpet av denne måneden har kvinnen vært lett / middels beruset hver eneste kveld. Hun har promille i blodet bortimot døgnet rundt og sover aldri en naturlig søvn.

som tilleggspremie: Hun har ikke kunnet kjøre bil en eneste kveld. Hun har garantert behov for å skjule glass og flasker for mann og barn.

Nei, disse tallene tar jeg med en klype salt for å si det mildt. Har du lenke?

Det er helt vannvittig, prøv denne linken.

http://www.dagbladet.no/test_deg_selv/alkohol.html

Gjest moderator

Jeg ser det står 6cl ren alkohol for kvinner og 7,5 for menn, men testen kommer fra Dr Wolfgang Frankenstein fra Kdfkghlaboraoriet, såh. Prøver å finne norsk lenke og referanser.

Gjest moderator

I denne rapporten refereres det i fotnote 12 til anbefalinger fra USA, Canada, Australia. Som du ser er endog øvre grense satt litt høyere enn det du sa. Begriper ikke at dette kan være riktig?

http://odin.dep.no/sos/norsk/publ/utredninger/NOU/030005-020006/index-hov004-b-n-a.html#note12

Her er noen tall tall fra norsk forskning

http://www.sirus.no/scripts/cgiip.exe/WService=forebygging/cwindex_8.html?program=d_emneside.html?hPKey2756hParent85

Det var vanskelig å søke på sidene til WHO, men her står det litt om anbefalinger til sunt liv, deriblant max alkohol pr dag

http://www.euro.who.int/nutrition/20030321_1

Jeg foretrekker jaggu meg å tenke sjæl, hadde vært umulig å fungere med evig promille.

Skal tro om de som svarer på forum for Rusterapi ser denne tråden og vil gi kommentarer?

I denne rapporten refereres det i fotnote 12 til anbefalinger fra USA, Canada, Australia. Som du ser er endog øvre grense satt litt høyere enn det du sa. Begriper ikke at dette kan være riktig?

http://odin.dep.no/sos/norsk/publ/utredninger/NOU/030005-020006/index-hov004-b-n-a.html#note12

Her er noen tall tall fra norsk forskning

http://www.sirus.no/scripts/cgiip.exe/WService=forebygging/cwindex_8.html?program=d_emneside.html?hPKey2756hParent85

Det var vanskelig å søke på sidene til WHO, men her står det litt om anbefalinger til sunt liv, deriblant max alkohol pr dag

http://www.euro.who.int/nutrition/20030321_1

Jeg foretrekker jaggu meg å tenke sjæl, hadde vært umulig å fungere med evig promille.

Skal tro om de som svarer på forum for Rusterapi ser denne tråden og vil gi kommentarer?

Jeg også synes dette er veldig mye, i tillegg til at man er ruset hele tiden, som du sier.

Noen som er ekspert på området skulle ha uttalt seg her.

Man kommer langt med å tenke selv:-))

Annonse

Hvis ungene også reagere så kanskje det er noe i det. Må vel ikke drikke hver eneste dag, greit en kveld i uka, men hver dag?? Uansett ikke jeg som skal bestemme over deg, du og dit liv, men tenk litt over det ungene sa.

Jeg drikker overhodet ikke hver dag, og kan godt la være.

Takk for alle svar. Ungene mine synes egentlig ikke at jeg drikker for mye, det er min eksmann som synes det. Han likte aldri at jeg drakk hjemme et eneste glass sånn at de så på. Jeg har hatt en tråd om det før, og da syntes alle at jeg ikke tenkte å høre på han. Jeg har to døtre på 16 og 19, hun på 16 kjører ikke bil og da hun nevnte for sin far at jeg ikke kunne kjøre henne en kveld siden jeg hadde tatt et glass vin til middagen reagerte han kraftig. Hun ble bekymret som følge av det. Det uroer meg egentlig for nå har hun fått for seg at dette er unormalt, hun har ofte hørt det før. Den andre har bodd hos en familie hvor tilsvarende alkoholforbruk var vanlig og hun har sluttet å reagere på sin fars kommentarer.

Ble det riktig nå tro?

Trur det.

Danske opererer med "genstande" - som er det samme som en enhet.

En enhet er en flaske pils (0,33) eller 2 cl brennevin.

Danskene sier for kvinner maks 14 i uken og 21 for menn.

Mao: Maks to halvlitere pr dag for menn, og to glass (0,33) for kvinner.

Trur det.

Danske opererer med "genstande" - som er det samme som en enhet.

En enhet er en flaske pils (0,33) eller 2 cl brennevin.

Danskene sier for kvinner maks 14 i uken og 21 for menn.

Mao: Maks to halvlitere pr dag for menn, og to glass (0,33) for kvinner.

Ved en inkurie falt kilden bort:

http://www.sst.dk/Borgerinfo/Alkohol.aspx?lang=da

Takk for alle svar. Ungene mine synes egentlig ikke at jeg drikker for mye, det er min eksmann som synes det. Han likte aldri at jeg drakk hjemme et eneste glass sånn at de så på. Jeg har hatt en tråd om det før, og da syntes alle at jeg ikke tenkte å høre på han. Jeg har to døtre på 16 og 19, hun på 16 kjører ikke bil og da hun nevnte for sin far at jeg ikke kunne kjøre henne en kveld siden jeg hadde tatt et glass vin til middagen reagerte han kraftig. Hun ble bekymret som følge av det. Det uroer meg egentlig for nå har hun fått for seg at dette er unormalt, hun har ofte hørt det før. Den andre har bodd hos en familie hvor tilsvarende alkoholforbruk var vanlig og hun har sluttet å reagere på sin fars kommentarer.

Når du legger det frem slik så får saken liksom en annen side, isted når du skrev så tror jeg mangen tolket det som at du drakk en halv flaske vin hver eneste dag og at barna dine syntes dette ble for mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...