Gå til innhold

Levonova - hormonspiral

Anbefalte innlegg

sierra1365380641

Hei,

Jeg er 39 år og har brukt Levonova hormonspiral kontinuerlig siden mitt siste svangerskap for snart 13 år siden. Nå ønsker jeg å bli gravid igjen og har fjernet spiralen. Kan man bli gravid umiddelbart eller tar det "litt tid" pga. hormonforandringer når man bruker hormonspiral?

Jeg har ikke hatt menstruasjon v/bruk av hormonspiralen. Betyr det at jeg ikke har hatt eggeløsning i det hele tatt? Vil det i så fall ta litt tid før eggeløsning og mens kommer i gang? Kanskje dumt sp.mål, men jeg trodde at når man har eggeløsning har man også mens.

Setter pris på svar så snart som mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134575-levonova-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kan det stemme at du har brukt Levonova i 13 år? I neste uke feirer den 10 år i Norge! Man kan bli gravid umiddelbart etterpå, men nok først etter første menstruasjon. Så er slimhinnen i livmoren igjen normal. De fleste har eggløsning selv om menstruasjonen blir borte. Hormonspiralen hemmer vanligvis ikke eggløsning, men påvirker slimhinnen i livmoren så den blir tynn, og endrer slimet i livmorhalsen så det danner en passasjehindring for sædceller, altså samme virkning som en meget sterk minipille.

Tenk på at nå er du 39 år, og da er det ikke så lett å bli gravid som for 13 år siden. Det har intet med spiralen å gjøre, men med din alder.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134575-levonova-hormonspiral/#findComment-834336
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...