Gå til innhold

Den verste lyden du vet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tornerose

14

• BettyBlue

6

• favn

6

• Kizza1365380506

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest snødronningen

Hvilken N???

*nysgjerrig*

Ikke tjukk N, men en N litt langt bak imunnen. Skal vi se...

Vanlig N lages med tungespissen mot fortennen.

Tjukk N lages med tunga opp i ganen og presset framover.

Narvik-N lages med tungespissen opp i ganen. :-)

Gjest kroppogsjel

En jeg heldigvis kun har hørt en gang: Skrikene til en dame som trodde hun skulle dø. (jeg var ikke helt uenig, men hun overlevde mot alle odds).

En jeg hører oftere som ikke er så alvorlig: Damehylekor. Helt grusomt. (eks innledningsvis på Oprah, dr.phil) helt grusomt!

Ikke tjukk N, men en N litt langt bak imunnen. Skal vi se...

Vanlig N lages med tungespissen mot fortennen.

Tjukk N lages med tunga opp i ganen og presset framover.

Narvik-N lages med tungespissen opp i ganen. :-)

Hainn ja.

Skoatnes. (jfr Team Antonsen..)

(sambo tror jeg er gal, her jeg sitter og øver meg)

Annonse

Men haugesundsk er jo langt fra bergensk da. Jeg synes det er mer likt stavangersk, og jeg har faktisk ofte problemer med å skille de to når jeg hører en tilfeldig person snakke.

Veldig lett å skille. Haugesundsdialekta er rimelig distinkt og tydelig selv om de skarrer og har egne ord og uttrykk.

Stavangersk høres ut som 'dansk-tysk', prøv her:

http://www.ling.hf.ntnu.no/nos/?nosid=nos18003

Fant ikke noe på Haugesund.

Annonse

Veldig lett å skille. Haugesundsdialekta er rimelig distinkt og tydelig selv om de skarrer og har egne ord og uttrykk.

Stavangersk høres ut som 'dansk-tysk', prøv her:

http://www.ling.hf.ntnu.no/nos/?nosid=nos18003

Fant ikke noe på Haugesund.

Ja, det er lett å si det, men for en som ikke kommer derfra høres alt helt likt ut. Det er ikke mer enn 4-5 år siden jeg syntes Kristiansand-dialekt hørtes akkurat ut som Stavanger-dialekt. Hører du forskjellene på dialektene i Nord-Norge f.eks.?

Ja, det er lett å si det, men for en som ikke kommer derfra høres alt helt likt ut. Det er ikke mer enn 4-5 år siden jeg syntes Kristiansand-dialekt hørtes akkurat ut som Stavanger-dialekt. Hører du forskjellene på dialektene i Nord-Norge f.eks.?

Ja ;-)

Jeg gjør, uten at det har noe med at jeg er spesielt god på dialekter *glis*

Nei, noen har nok bare bedre øre for slikt enn andre. Du slipper i allefall å trå noen på tærne når du antyder overfor en Stavanger-gutt at han kommer fra bygda på sørlandet, eller noe sånt. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...