Gjest ikke snøring Skrevet 29. januar 2004 Skrevet 29. januar 2004 Hei, jeg skal digitalisere en del dagbøker. Går mye på datoer og hendelser. Ikke personlige historier. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Lønner det seg å legge det inn i en database? (evt hvilken..anbefaling?) Eller kan Word brukes til et slikt formål. Må kunne lete meg fram til datoer osv..siden dette foregår over et langt tidsrom på flere tiår. Jeg har siste Office Pro 2003. Kan noe her brukes..eller finnes det bedre programmer til dette? 0 Siter
Åsemor Skrevet 29. januar 2004 Skrevet 29. januar 2004 Hvis du kan access, er det kanskje det beste, men jeg ville brukt excel. 0 Siter
citoyen Skrevet 29. januar 2004 Skrevet 29. januar 2004 Det kommer litt an på hvor mye det er. Access er nok det beste valget av programvaren du har. Du kan sikkert få litt hjelp av en databasekyndig bekjent til å sette opp databasen slik du vil ha den. Ellers så finnes det lettforståelige introduksjonshefter til Access. På forhånd kan det være lurt å tenke igjennom hvordan du vil at dataene skal være organisert. 0 Siter
Gjest ikke snøring Skrevet 29. januar 2004 Skrevet 29. januar 2004 Takk til dere som har svart. Vel, Access har jeg ingen erfaring med, men får kanskje lukte litt på det da, og prøve å sette meg litt inn i det. Exel tror jeg at jeg skygger unna foreløpig. Har litt skrekk for det programmet ; ) 0 Siter
Vincent Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Ta en titt på FileMaker du. Slår alt annet godt ned i støveskaftene. 0 Siter
Gjest ikke snøring Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Ta en titt på FileMaker du. Slår alt annet godt ned i støveskaftene. Takk for tips. Har en bror som bruker Mac og Filemaker. Får ta noen ord med han kanskje. 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Ta en titt på FileMaker du. Slår alt annet godt ned i støveskaftene. Er ikke Filemaker en flat database applikasjon, da? Altså, ikke relasjonsbase? Eller har den kommet seg med årene...? "....................." 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Hvis du kan access, er det kanskje det beste, men jeg ville brukt excel. Excel og Access er jo to forskjellige ting da, egentlig. Førstnevnte er et regneark program og sistevnte er en (dårlig) database. "......................" 0 Siter
citoyen Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Er ikke Filemaker en flat database applikasjon, da? Altså, ikke relasjonsbase? Eller har den kommet seg med årene...? "....................." For en enkel oppgave som dette er kanskje en flat database tilstrekkelig. 0 Siter
Simen Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Takk for tips. Har en bror som bruker Mac og Filemaker. Får ta noen ord med han kanskje. Jeg vil tro at microsoft Works holder lenge til en slik oppgave. 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Excel og Access er jo to forskjellige ting da, egentlig. Førstnevnte er et regneark program og sistevnte er en (dårlig) database. "......................" Gav jeg på noen måte uttrykk for at jeg ikke vet det? 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Gav jeg på noen måte uttrykk for at jeg ikke vet det? Hvordan klarer du å svare med en så defensiv tone på noe som ikke var noe annet enn høye tanker om hvilke program som gjør hva? "...................." 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 For en enkel oppgave som dette er kanskje en flat database tilstrekkelig. Uten tvil :-) (med mindre det dreier seg om mange tusen dagbøker) ".................." 0 Siter
citoyen Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Uten tvil :-) (med mindre det dreier seg om mange tusen dagbøker) ".................." Om det var mange tusen av dem tror jeg ikke en enkeltperson ville påtatt seg oppgaven 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Om det var mange tusen av dem tror jeg ikke en enkeltperson ville påtatt seg oppgaven Sannsynligvis ikke :-) "...................." 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Hvordan klarer du å svare med en så defensiv tone på noe som ikke var noe annet enn høye tanker om hvilke program som gjør hva? "...................." Jeg leste det som ganske nedlatende om at jeg ikke visste forskjell på to office-program.... 0 Siter
Prozak Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Jeg leste det som ganske nedlatende om at jeg ikke visste forskjell på to office-program.... Vel, da bør du forsøke å begrense paranoiaen litt. Jeg ser ikke at det kunne oppfattes nedlatende. Jeg undret ganske enkelt på hvorfor du ville bruke et regnskapsprogram til å lage en database. "......................" 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Vel, da bør du forsøke å begrense paranoiaen litt. Jeg ser ikke at det kunne oppfattes nedlatende. Jeg undret ganske enkelt på hvorfor du ville bruke et regnskapsprogram til å lage en database. "......................" Mmm... Skal begrense paranoian til neste gang. Excel er grei til å ha en oversikt over informasjon, syns jeg... 0 Siter
Mustrum Ridcully Skrevet 31. januar 2004 Skrevet 31. januar 2004 Hva med access? Access er et bra alternativ dersom du kan "programmere" litt (designe skjemaer/rapporter etc) og har litt kunnskap om relasjonsdatabaser og normalisering. Access er Microsofts lettvekter database og er beregnet på litt mindre oppgaver, f.eks. den oppgaven "ikke snøring" hadde. Har også vært borti en bedrift som hadde en Access applikasjon med 350 000 rader i en av tabellene. Dersom man ikke ønsker å programmere, men bare ha et program der man kan legge inn dagbøker, foreslår jeg at man søker etter et freeware/shareware program som er spesialdesignet for formålet, f.eks. iDailyDiary (http://download.com.com/3000-2124-10211309.html?tag=lst-0-3) som også har mulighet for å eksportere en dagbok til web. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.