Gå til innhold

Dagbøker i database?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke snøring

Hei, jeg skal digitalisere en del dagbøker. Går mye på datoer og hendelser. Ikke personlige historier.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Lønner det seg å legge det inn i en database? (evt hvilken..anbefaling?)

Eller kan Word brukes til et slikt formål.

Må kunne lete meg fram til datoer osv..siden dette foregår over et langt tidsrom på flere tiår.

Jeg har siste Office Pro 2003. Kan noe her brukes..eller finnes det bedre programmer til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134652-dagb%C3%B8ker-i-database/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor mye det er. Access er nok det beste valget av programvaren du har. Du kan sikkert få litt hjelp av en databasekyndig bekjent til å sette opp databasen slik du vil ha den. Ellers så finnes det lettforståelige introduksjonshefter til Access. På forhånd kan det være lurt å tenke igjennom hvordan du vil at dataene skal være organisert.

Annonse

Annonse

Jeg leste det som ganske nedlatende om at jeg ikke visste forskjell på to office-program....

Vel, da bør du forsøke å begrense paranoiaen litt. Jeg ser ikke at det kunne oppfattes nedlatende. Jeg undret ganske enkelt på hvorfor du ville bruke et regnskapsprogram til å lage en database.

"......................"

Vel, da bør du forsøke å begrense paranoiaen litt. Jeg ser ikke at det kunne oppfattes nedlatende. Jeg undret ganske enkelt på hvorfor du ville bruke et regnskapsprogram til å lage en database.

"......................"

Mmm...

Skal begrense paranoian til neste gang.

Excel er grei til å ha en oversikt over informasjon, syns jeg...

Mustrum Ridcully

Hva med access?

Access er et bra alternativ dersom du kan "programmere" litt (designe skjemaer/rapporter etc) og har litt kunnskap om relasjonsdatabaser og normalisering. Access er Microsofts lettvekter database og er beregnet på litt mindre oppgaver, f.eks. den oppgaven "ikke snøring" hadde. Har også vært borti en bedrift som hadde en Access applikasjon med 350 000 rader i en av tabellene.

Dersom man ikke ønsker å programmere, men bare ha et program der man kan legge inn dagbøker, foreslår jeg at man søker etter et freeware/shareware program som er spesialdesignet for formålet, f.eks. iDailyDiary (http://download.com.com/3000-2124-10211309.html?tag=lst-0-3) som også har mulighet for å eksportere en dagbok til web.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...