Gjest anew Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hei! Jeg hadde tannregulering da jeg var yngre (er 24 i dag) og har siden da hatt problemer med kjeven pga. endret tannstilling. Problemet er stort sett håndterbart, men i perioder sliter jeg med at kjeven låser seg helt slik at jeg bare såvidt får lurt mat inn mellom tennene. Vanligvis varer dette bare noen dager, men har opplevd perioder på opptil to uker der kjeven har vært mer eller mindre låst hele tiden. Jeg har også måttet gå fra tannlegen med uforrettet sak fordi jeg ikke fikk åpnet kjeven nok til at behandling kunne gjennomføres. Er dette vanlig? Er det noe jeg bare må godta og leve med etter tannregulering? For øyeblikket går jeg på 7. dagen med låst og i tillegg meget øm kjeve, noe som gjør spising til en ganske komplisert og vond affære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134879-kjeveproblemer-etter-tannregulering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
darma Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Det kan da ikke være noe du skal leve med! Rart at tannlegen din ikke sier noe... skift tannlege er mitt råd! Men det KAN være andre grunner til at kjeven låser seg, feks tanngnissing (gå til tannlege) eller nakke/skulder problemer - altså ikke selve kjeven som skaper problemene.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134879-kjeveproblemer-etter-tannregulering/#findComment-846283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mauren Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Kjære deg Jeg får nesten tårer i øynene når jeg leser innlegget ditt. Jeg er 25 år og har noe av samme problemet. Har dessverre slitt med det i 11 år nå. Var hos "streng-tannlegen" like etter problemene begynte, hun mente at det ikke hadde noe med tannreguleringen å gjøre. Kjeven min "klikker" og den låste seg en del, men ikke helt. Der var akkurat som en lås som gjorde at jeg kunne åpne munnen så langt men ikke lenger.Jeg kunne lukke munnen igjen. Jeg ble etterhvert henvist til Odontolisk fakultet. Etter mye om og men der, fikk jeg en bittskinne som jeg sov med om natten. Den hjalp meg mye:) Helt til visdomstennene meldte sin ankomst. DA ble det masse smerter og problemer igjen. Etter at alle de ble trukket fikk jeg ny bittskinne som funket dårlig, fikk så en ny igjen og den funker greit nok, men ikke alle tiders. De har egentlig gitt meg opp på odontologen fordi leddhodet nå er så nedslitt at de rett og slett ikke kan gjøre mer. Kjeveproblemene har dessverre ført meg inn i en ond sirkel...kjevespenninger fører til vond nakke. Når kiropraktor og muskelterapeut har fikset nakken begynner kjeven og kødde seg igjen og alt blir vondt igjen. Fikk et råd av muskelterapeuten min om å prøve "Gelenk" som finnes på helsekostbutikken..det har jeg kjøpt, men ikke prøvd. Det skal bygge opp igjen nedslitt brusk. Har i tillegg fått råd om en tannlege som heter Erik Barman i Bergen som er nærmest spesialist på kjever...så jeg får se hva han sier. Beklager at dette ble en lang historie om meg. Men, det jeg kan anbefale deg er: Bittskinne, kiropraktor (har faktisk fått kjeven på plass og redusert smerten) og tja...kanskje "Gelenk" Lykke til iallefall:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134879-kjeveproblemer-etter-tannregulering/#findComment-853960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anew Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kjære deg Jeg får nesten tårer i øynene når jeg leser innlegget ditt. Jeg er 25 år og har noe av samme problemet. Har dessverre slitt med det i 11 år nå. Var hos "streng-tannlegen" like etter problemene begynte, hun mente at det ikke hadde noe med tannreguleringen å gjøre. Kjeven min "klikker" og den låste seg en del, men ikke helt. Der var akkurat som en lås som gjorde at jeg kunne åpne munnen så langt men ikke lenger.Jeg kunne lukke munnen igjen. Jeg ble etterhvert henvist til Odontolisk fakultet. Etter mye om og men der, fikk jeg en bittskinne som jeg sov med om natten. Den hjalp meg mye:) Helt til visdomstennene meldte sin ankomst. DA ble det masse smerter og problemer igjen. Etter at alle de ble trukket fikk jeg ny bittskinne som funket dårlig, fikk så en ny igjen og den funker greit nok, men ikke alle tiders. De har egentlig gitt meg opp på odontologen fordi leddhodet nå er så nedslitt at de rett og slett ikke kan gjøre mer. Kjeveproblemene har dessverre ført meg inn i en ond sirkel...kjevespenninger fører til vond nakke. Når kiropraktor og muskelterapeut har fikset nakken begynner kjeven og kødde seg igjen og alt blir vondt igjen. Fikk et råd av muskelterapeuten min om å prøve "Gelenk" som finnes på helsekostbutikken..det har jeg kjøpt, men ikke prøvd. Det skal bygge opp igjen nedslitt brusk. Har i tillegg fått råd om en tannlege som heter Erik Barman i Bergen som er nærmest spesialist på kjever...så jeg får se hva han sier. Beklager at dette ble en lang historie om meg. Men, det jeg kan anbefale deg er: Bittskinne, kiropraktor (har faktisk fått kjeven på plass og redusert smerten) og tja...kanskje "Gelenk" Lykke til iallefall:) Hei mauren! Ok å høre at jeg ikke er den eneste med sånne problemer! Jeg har det akkurat slik som du sier, med at den låser seg litt men ikke helt og at det klikker til vanlig. Akkurat nå er jeg faktisk inne i min fjerde sammenhengende uke med låst kjeve - ny pers dette. Jeg var hos en kjeveortoped for et års tid siden (ikke han som gjennomførte tannreguleringen), som ga meg en bittskinne. Brukte den en periode der eneste resultat var at kjeven låste seg enda mer, men kanskje jeg burde prøve litt til. Forøvrig skummelt å høre at leddhodet slites ned - jeg spurte kjeveortopeden jeg var hos om nettopp dette, og han sa at det ikke var noen fare, selv om det til og med knaser i leddet til tider. Hm... For øyeblikket er imidlertid første prioritet å få åpnet kjeven. Jeg har en fysioterapitime om ikke så lenge, tenkte å høre hva han har å si (sånn muskulært sett). Når jeg får åpnet kjeven igjen, burde jeg kanskje prøve litt til med bittskinna. Lykke til videre og takk for rådene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134879-kjeveproblemer-etter-tannregulering/#findComment-854091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mauren Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Hei mauren! Ok å høre at jeg ikke er den eneste med sånne problemer! Jeg har det akkurat slik som du sier, med at den låser seg litt men ikke helt og at det klikker til vanlig. Akkurat nå er jeg faktisk inne i min fjerde sammenhengende uke med låst kjeve - ny pers dette. Jeg var hos en kjeveortoped for et års tid siden (ikke han som gjennomførte tannreguleringen), som ga meg en bittskinne. Brukte den en periode der eneste resultat var at kjeven låste seg enda mer, men kanskje jeg burde prøve litt til. Forøvrig skummelt å høre at leddhodet slites ned - jeg spurte kjeveortopeden jeg var hos om nettopp dette, og han sa at det ikke var noen fare, selv om det til og med knaser i leddet til tider. Hm... For øyeblikket er imidlertid første prioritet å få åpnet kjeven. Jeg har en fysioterapitime om ikke så lenge, tenkte å høre hva han har å si (sånn muskulært sett). Når jeg får åpnet kjeven igjen, burde jeg kanskje prøve litt til med bittskinna. Lykke til videre og takk for rådene! Takk for svar:) Jeg kom på en ting jeg glemte å skrive. En bekjent av en bekjent av meg har også en problem-kjeve. Gikk med konstant hodepine pga. dette i over 10 år. Dessverre lot han seg operere, noe som gjorde det hele verre. Med andre ord.....ikke la noen skjære i deg uten at du har tenkt NØYE gjennom det.....forhåpentligvis kommer det ikke så langt men..... Jeg prøvde bittskinnen min (nr 2 av 3) noen netter...bare for å teste, da ble jeg verre, for den var for lav. Men, bittskinne nummer 3, den funker noenlunde. Du får hyle ut om der kommer en mirakelmedisin for kjeven din. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134879-kjeveproblemer-etter-tannregulering/#findComment-858717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mauren Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Hei mauren! Ok å høre at jeg ikke er den eneste med sånne problemer! Jeg har det akkurat slik som du sier, med at den låser seg litt men ikke helt og at det klikker til vanlig. Akkurat nå er jeg faktisk inne i min fjerde sammenhengende uke med låst kjeve - ny pers dette. Jeg var hos en kjeveortoped for et års tid siden (ikke han som gjennomførte tannreguleringen), som ga meg en bittskinne. Brukte den en periode der eneste resultat var at kjeven låste seg enda mer, men kanskje jeg burde prøve litt til. Forøvrig skummelt å høre at leddhodet slites ned - jeg spurte kjeveortopeden jeg var hos om nettopp dette, og han sa at det ikke var noen fare, selv om det til og med knaser i leddet til tider. Hm... For øyeblikket er imidlertid første prioritet å få åpnet kjeven. Jeg har en fysioterapitime om ikke så lenge, tenkte å høre hva han har å si (sånn muskulært sett). Når jeg får åpnet kjeven igjen, burde jeg kanskje prøve litt til med bittskinna. Lykke til videre og takk for rådene! Hei igjen. følte bare for å skrive igjen jeg. Du skjønner...etter 11 år er det endelig noen som har funnet ut hva som er galt med kjeven min:) Var hos en super tannlege i Bergen....han sa kjeveproblemene mine skyldtes at overkjeven min var for liten i forhold til underkjeven, og jeg burde hatt bittskinne i underkjeven, ikke i overkjeven. Han er kinesiolog også, så ved hjelp av vanlig tannlege-kunnskap og kinesiologi slipte han til bittskinnen slik at jeg nå er mye bedre:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134879-kjeveproblemer-etter-tannregulering/#findComment-891516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adde Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 hei Høres ut som du har noe som heter tmd??? søk på nette om dette emne så finner du ut mye ::: Om du har det er det ike lett å få hjelp Mvh ei som sliter med kjeveproblemer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134879-kjeveproblemer-etter-tannregulering/#findComment-952646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.