murano Skrevet 27. desember 2000 Del Skrevet 27. desember 2000 Jeg har i 6-8 år vært plaget med hjerteflimmer. Dette har gradvis utviklet seg slik at jeg idag har mye ubehag av det og jeg klarer ikke lenger å yte så mye ved fysisk trening, da symptomene helst opptrer ved anstrengelser. Effekten av trening er derfor minimal. De siste 18 år har jeg vært en ivrig mosjonist/jogger, men etter at jeg begynte å merke hjerteflimmeret har det gått raskt tilbake. Fra ca 4 minutter på kilometeren for 4-5 år siden bruker jeg nå ca 7-8 minutter. Jeg har vært til utredning (EKG og 24 timers måling, og jeg forsøkt med Sotacor og Tenormin samt en kalsiumblokker jeg ikke husker hva het. I avisen på julaften leste jeg at det for første gang var utført en operasjon etter en spesiell teknikk ved Haukeland Sykehus. Denne teknikken er utviklet i USA (MAZE-III) og som navnet sier går den ut på å lage en labyrint som blokkerer visse elektriske impulser slik at forkammerene virker normalt igjen. Hvordan går jeg frem for å få en utredning om dette er noe som kan nyttes for den lidelsen jeg har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandvik Skrevet 29. desember 2000 Del Skrevet 29. desember 2000 Jeg er beskymret på min fars vegne, da han er plaget med hjerteflimmer og svimmelhet.Han har fått beskjed om at han trenger pacemaker, men han er redd alt som heter operasjoner. Er det noen som kan hjelpe meg med informasjon om pacemaker eller annet alternativ. Han er 69 år og har alltid vært aktiv og naturelsker på høyt plan, men hans hverdag nå er ille medtatt. Han er ikke med på noe og er redd for å være festbremser. Jeg takker for all informasjon. Hilsen Heidi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/#findComment-66137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. januar 2001 Del Skrevet 1. januar 2001 Jeg er beskymret på min fars vegne, da han er plaget med hjerteflimmer og svimmelhet.Han har fått beskjed om at han trenger pacemaker, men han er redd alt som heter operasjoner. Er det noen som kan hjelpe meg med informasjon om pacemaker eller annet alternativ. Han er 69 år og har alltid vært aktiv og naturelsker på høyt plan, men hans hverdag nå er ille medtatt. Han er ikke med på noe og er redd for å være festbremser. Jeg takker for all informasjon. Hilsen Heidi Svar til Heidi. Hvis din fars symptomer er relatert til at hans hjerte går for langsomt, og/eller tar seg lengre pauser slik at han blir svimmel eller nesten-besvimer, vil en moderne pacemaker kunne forandre hans funksjonelle tilstand og livskvalitet betydelig. Hvis endel av symptomene er forårsaket av at han i perioder har rask, uregelmessig puls p.g.a. sin forkammerflimmer, vil det også være meget enklere og sikrere å gi ham medisiner for dette. Som regel er en pacemaker en forutsetning for at enkelte kan få adekvat medikamentell behandling for sin flimmer. Å implantere en moderne pacemaker er ikke noe stort eller belastende inngrep. Det gjøres hos de fleste i lokal bedøvelse, tar gjerne 1/2-2 timer, og pasienten er ute av sengen noen få timer etter operasjonen. Mange steder gjøres dette som dagkirurgi, og pasienten reiser hjem samme dag. Hvis indikasjonen for pacemaker er gitt hos din far, bør du berolige ham og få ham til å overvinne sin operasjonsangst. Dette er virkelig et mindre og så godt som komplikasjonsløst inngrep, og han kjenner ikke annet enn at lokalbedøvelsen blir satt. Høyst sannsynlig vil han i løpet av kort tid kunne gjenoppta sine friluftsaktiviteter som før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/#findComment-67107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. januar 2001 Del Skrevet 1. januar 2001 Svar til Murano. I løpet av de siste årene er det utviklet flere nye teknikker for å behandle forkammerflimmer. Metodene er av forskjellig karakter, både operasjoner og såkalte ablasjoner. En maze-operasjon går ut på å "snitte" forkammermuskulaturen opp i et labyrint-(maze)- mønster, for på den måten å hindre elektriske impulser å bre seg ut som ved flimmer. Dette er storkirurgi, og har foreløpig ikke fått den helt store anvendelsen. I det siste har man begynt å gjøre maze-prosedyrer ved hjelp av ablasjon : d.v.s. via katetre som kan utvikle så store energimengder i spissen (radiofrekvensenergi) at de "svir" et spor i forkammeroverflaten på innsiden av forkamrene, og dermed oppnår det samme som den kirurgiske maze. Det er også i gang mange forsøk med ablasjon av andre sentre som kan være utgangspunkt for forkammerflimmer. Andre typer ablasjon er også aktuelle, bl.a. en teknikk hvor man kutter forbindelsen mellom for-og hjertekamre, og deretter gir pasienten en moderne pacemaker som kan variere frekvens ettersom personen er i aktivitet, og dermed kan sørge for at hjertet har en takt som er tilfredsstillende for situasjonen. Det er også medisiner som har dokumentert forebyggende effekt hos personer som har flimmer i kortere eller lengre perioder. Du har ikke nevnt noen av disse, og har således neppe forsøkt dem. Hvilken behandlingsprosedyre som passer for den enkelte må bestemmes ut fra nøyaktig kartlegging av en rekke forhold, og du bør ta dette opp med en kardiolog som kan gjøre dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/#findComment-67109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldsn Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Sitat fra innlegget til murano: I avisen på julaften leste jeg at det for første gang var utført en operasjon etter en spesiell teknikk ved Haukeland Sykehus. Denne teknikken er utviklet i USA (MAZE-III) og som navnet sier går den ut på å lage en labyrint som blokkerer visse elektriske impulser slik at forkammerene virker normalt igjen. Er denne opperasjonen utført? Har du noen opplysninger om denne operasjonen? Hvilke resultater ga operasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/#findComment-68088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
murano Skrevet 5. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2001 Sitat fra innlegget til murano: I avisen på julaften leste jeg at det for første gang var utført en operasjon etter en spesiell teknikk ved Haukeland Sykehus. Denne teknikken er utviklet i USA (MAZE-III) og som navnet sier går den ut på å lage en labyrint som blokkerer visse elektriske impulser slik at forkammerene virker normalt igjen. Er denne opperasjonen utført? Har du noen opplysninger om denne operasjonen? Hvilke resultater ga operasjonen? Operasjonen er utført. Den artikkelen jeg refererer til sto "Bergens Tidende" julaften i år. Intervjuet var med pasienten inngrepet var foretatt på, slik at alt såg ut til fungere "som normalt". Han lever trolig i beste velgående med en forbedret livssituasjon. Inngrepet var utført av prof. med. Segadal med assistanse fra USA. Artikkelen har jeg et eller annet sted på huset. Jeg kan godt "scanne" den inn og sende den til deg, dersom jeg får mail-adressen din. Forøvrig finnes det mye stoff på internett om metoden. Bl.a. er inngrepet utført i Sverige (Akademiske) en rekke år. Det er, etter hva jeg skjønner et stort inngrep. Du finner mye stoff om dette på nettet når du søker. mvh murano 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/#findComment-68842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldsn Skrevet 7. januar 2001 Del Skrevet 7. januar 2001 Operasjonen er utført. Den artikkelen jeg refererer til sto "Bergens Tidende" julaften i år. Intervjuet var med pasienten inngrepet var foretatt på, slik at alt såg ut til fungere "som normalt". Han lever trolig i beste velgående med en forbedret livssituasjon. Inngrepet var utført av prof. med. Segadal med assistanse fra USA. Artikkelen har jeg et eller annet sted på huset. Jeg kan godt "scanne" den inn og sende den til deg, dersom jeg får mail-adressen din. Forøvrig finnes det mye stoff på internett om metoden. Bl.a. er inngrepet utført i Sverige (Akademiske) en rekke år. Det er, etter hva jeg skjønner et stort inngrep. Du finner mye stoff om dette på nettet når du søker. mvh murano Hjertlig takk for orienterende svar. Det hadde vært interessant å se artikkelen fra "Bergens Tidene" - min mail-adresse er haraldstein.nilsen @c2i.net. Jeg har vært opptatt av utviklingen i behandlingen av forkammerflimmer (atrial fibrillation) siden jeg fikk det for 5 år siden. Jeg har tidligere stilt flere spørsmål til dokter.online (Dr Søyland) under pseudonymet haraldsn. For å være orientert om nyheter bruker jeg søkermotoren northernlight.com (www.startsiden.no), bruker så Search News (Last Two Weeks) og bruker igjen søkerordene +atrial +fibrillation. Med hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/#findComment-69160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. januar 2001 Del Skrevet 8. januar 2001 Operasjonen er utført. Den artikkelen jeg refererer til sto "Bergens Tidende" julaften i år. Intervjuet var med pasienten inngrepet var foretatt på, slik at alt såg ut til fungere "som normalt". Han lever trolig i beste velgående med en forbedret livssituasjon. Inngrepet var utført av prof. med. Segadal med assistanse fra USA. Artikkelen har jeg et eller annet sted på huset. Jeg kan godt "scanne" den inn og sende den til deg, dersom jeg får mail-adressen din. Forøvrig finnes det mye stoff på internett om metoden. Bl.a. er inngrepet utført i Sverige (Akademiske) en rekke år. Det er, etter hva jeg skjønner et stort inngrep. Du finner mye stoff om dette på nettet når du søker. mvh murano Se annen kommentar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13490-hjerterytmeforstyrrelser-ny-behandling/#findComment-69851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.