Gå til innhold

Lovlige/ulovlige navn - Bjørn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fra navneloven: "Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn."

Så der står det ingenting om det iallefall...

I norge er det nesten 16000 menn som har Bjørn som eneste fornavn, og over 40 000 som har det som første fornavn, så jeg kan liksom ikke tenke meg at det er ulovlig.

I 2003 fikk 74 norske gutter navnet Bjørn, samme i 2002.

Annonse

Fra navneloven: "Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn."

Så der står det ingenting om det iallefall...

I norge er det nesten 16000 menn som har Bjørn som eneste fornavn, og over 40 000 som har det som første fornavn, så jeg kan liksom ikke tenke meg at det er ulovlig.

I 2003 fikk 74 norske gutter navnet Bjørn, samme i 2002.

Det er også

311 som har Bjørn som etternavn...

Gjest thetraveller

I dag kan man hete nesten hva man vil.....det er nye regler...

Det hender man må søke om å gjøer navnet lovlig også. Husker det var noen her som ikke fikk skrive navnet Elliott slik de ville, og holdt på ei stund før det omsider gikk gjennom.

Bjørn er et gammelt navn... onkelen min heter det, og et par gutter i klassen til guttungen heter også det. Det har aldri vært et ulovlig navn :)

Gjest lis@bet

Fornavnet Bjørn forbudt?? Sier som de andre her, mener du egentlig etternavnet?

For hvorfor i all verden skulle ikke en unge kunne hete Bjørn til fornavn? Det er da et av de mest vanlige norske navn. Enten tuller du med begrepet fornavn/etternavn eller så tuller du med oss. ;-)

Annonse

Takk for svarene dere!

Og nei, jeg tuller ikke med dere! og jeg mener Fornavn.

Mannen i huset påstår fortsatt hardnakket at fornavet Bjørn er/har vært forbudt å døpe dersom en ikke har en spesiell grunn, f.eks, slektning, som heter Bjørn. Og han gir seg fortsatt ikke!!! At det er mange tusen i dette landet som heter det, er ikke bevis nok for ham nei!!

Skikkelig irriterende...tror jeg må skrive en mail til de som har noe med det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...