Gå til innhold

Hvorfor kommer ikke mensen?

Anbefalte innlegg

rena1365380643

Hei. Jeg er en jente på 27 år. Etter at jeg sluttet med p-piller sist sommer, har jeg kun hatt mensen annenhver måned. Disse har til gjengjeld vært svært regelmessige. Lurer på hvorfor og om noe er galt, så jeg har vært hos gynekolog. Ultralyd og tester indikerte at alt så meget bra ut.

Denne måneden skulle jeg uansett hatt mensen - det var to måneder siden sist - men den kom ikke.. Lurte på om jeg kunne være gravid, men testet negativt. Hva kan dette skyldes? Kan det være normalt? Noe jeg bør gjøre/teste? Å ikke kunne bli gravid er min største redsel...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135081-hvorfor-kommer-ikke-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessig menstruasjon betyr uregelmessig eller manglende eggløsning, og det kan skyldes mange forhold som f.eks. stress, slanking, sport, vekttap, stoffskifteforstyrrelser og PCOS (se i helseleksikon). Det er ikke alt man ser av svar på hormonprøver, de kan se nok så normale ut. Hvis det er tegn på at ovariene er normale, behøver du ikke å være spesielt bekymret for ikke å kunne bli gravid, det er vanligvis relativt enkelt å sette eggløsning i gang. For å regulere menstruasjonene, kan det være aktuelt å bruke Provera i 12 dager hver måned, det vil normalisere blødningene. Du kan også bruke p-pille, hvis du absolutt ikke ønsker å bli gravid nå.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Vesletrollet76

Uregelmessig menstruasjon betyr uregelmessig eller manglende eggløsning, og det kan skyldes mange forhold som f.eks. stress, slanking, sport, vekttap, stoffskifteforstyrrelser og PCOS (se i helseleksikon). Det er ikke alt man ser av svar på hormonprøver, de kan se nok så normale ut. Hvis det er tegn på at ovariene er normale, behøver du ikke å være spesielt bekymret for ikke å kunne bli gravid, det er vanligvis relativt enkelt å sette eggløsning i gang. For å regulere menstruasjonene, kan det være aktuelt å bruke Provera i 12 dager hver måned, det vil normalisere blødningene. Du kan også bruke p-pille, hvis du absolutt ikke ønsker å bli gravid nå.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg er litt i samme situsjon som deg... jeg sluttet med pillen i oktober, men jeg har ikke fått tilbake mensen i det hele tatt.... jeg har ikke undersøkt det og lurer på hvor lenge man normalt kan gå og vente å å få tilbake mensen etter 12 år på pillen... før jeg begynte på pillen hadde jeg ikke spesielt regelmessig mens, fra 30 til 50 dager.... mye kviser og uren hud... jeg lurer derfor veldig.... kan jeg ha pcos...??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...