Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har født barn på helholdsvis 4,3 og 4,6 kilo. Nr 2 ble forløst med keisersnitt 10 dager før termin.... heldigvis! Morkaken veide 1050 gram!

Jeg er liten (160 cm) og normalvektig og la ikke spesielt mye på meg under svangerskapene (12 kg og 14 kg) - dette inkluderer mye vann i kroppen. Jeg ble testet for svangerskapsdiabetes, men den var heldigvis negativ. Ble likevel bedt om å være forsiktig med sukker, noe jeg også var.

Før virket det som om det var status å få store barn, mens nå er det nesten blitt det motsatte. Det skrives også om at store barn er disponert for en rekke sykdommer senere i livet.

Stemmer dette? Er det usunt for barna å være så store, eller?

Hva er grunnen til at morkaken var så tung - er det nesten ikke dobbelt vekt av det som er normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135104-store-barn-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det med store og små barn svinger veldig. For tiden er man opptatt av de små barn som ikke har fått tilstrekkelig næring som fostre, at de har øket risiko for hjerte-karsykdommer som voksne. Hvis du ikke har tegn på unormal sukkeromsetning, skulle det ikke være øket risiko ved å føde store barn. Morkaken veier ca 1/5 av barnets vekt, så det var ikke så galt. Unormalt stor morkake ses ved diabetes, rhesus-sykdom, blodmangel og visse infeksjoner.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135104-store-barn-igjen/#findComment-838701
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...