monabi Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Jeg er en kvinne på snart 32 år.Sommeren 02 ble jeg operert iall hast da en stor cyste på høyre eggstokk sprakk.Eggstokken,egglederen,og blindtarmen ble fjernet da alt var helt sammenvokst.Endo ble påvist.Fikk i aug.03 store smerter igjen,og en cyste ble påvist på venstre eggstokk med ultralyd hos min gynekolog.Den var ca.2cm,og jeg ble satt på Marvelon.Etter en mnd.var jeg på kontroll,og da var den vokst.Startet med Provera,men uten hell.Cysten vokste,og det ble bestemt å starte med Zoladex 3,6mg,hver 28.dag.I tillegg fikk jeg Livial tabletter.Hetetoktene var voldsomme,og etter to mnd.med Livial,startet jeg med Activelle sammen med Livialen.Paracet,Vioxx og Apporex tar jeg mot smertene.Nå har jeg hatt tre innsprøytninger,men uten det store resultatet.Cysten er nå ca.6-7cm stor,og smertefull.Jeg er plaget med hetetokter,vektøkning,kraftige humørsvingniner,voldsom tretthet,hodepine osv.Skulle få en fjerde sprøyte i denne uka,men jeg klaget over svimmelhet,kraftig hjertebank og hodepine.Blodtrykket ble målt,noe som er første gang siden jeg startet behandlingen,og det var 155 over 115,ganske høyt altså.Jeg ble bedt om å stoppe med A ctivelle,og vente med sprøyten en uke for å se om trykket har gått ned.Hetetoktene er kraftige,og hodepinen uutholdelig,og jeg sover opptil 15 timer i døgnet,så min og fam.livssituasjon er snudd på hodet.Har tvillinger på 9år,og vi ønsker ikke flere barn.Gynek.mener jeg er for ung til å fjerne alt i underlivet,men vi har sagt i mange år at flere barn skal vi ikke ha.Jeg har hatt et smertehelvete ialle år etter at jeg fikk barn.Iløpet av en mnd.kan jeg si at det er vel ca en liten uke hvor jeg føler meg sånn tålig,menssmertene er grusomme.Jeg føler at denne behandlingen har tatt tid og uten særlig resultat.Jeg vet at denne behandlingen er med på å klargjøre meg best mulig før en operasjon,men min tålmodighet er nå ved veis ende.Min gynek.har søkt on operasjon på Ullevål og jeg lurer på om du vet noe om sykehuset og deres kunnskap om endooperasjoner.Har vært sykemeldt siden okt.03,og dette begynner å tære på min hese og psyke.Håper du kan uttale deg angående det jeg har fortalt.Jeg har egentlig ikke noen konkrete spørsmål,men en vurdering av hele situasjonen er det jeg ønsker.Bør jeg stå på mitt om å fjerne alt,eller har jeg ikke noe jeg skulle sagt.Jeg orker ikke å gå gjennom dette igjen flere ganger.TAKK 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135164-endobehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Det ser ut som du har en spesiell hissig form for endometriose. Du har hatt en operasjon hvor høyre eggstokk ble fjernet pga endometriose. Nå har du fått en cyste på 6-7 cm på venstre side. Du har forsøkt p-pille, gestagen (Provera) og nå Zoladex uten effekt på dine smerter eller på cysten. Det er ikke så rart, for cyster reagerer vanligvis ikke på hormonbehandling, det må kirurgi til. Jeg vi ikke umiddelbart råde deg til å ’få alt fjernet’ fordi du har hatt så store bivirkninger med Zoladex, tross tillegg av både Livial og Activelle. Ved å fjerne siste eggstokk kommer du jo i samme situasjon med hetetokter, hodepine og tretthet, og det ser jo ikke ut til at hormonbehandling helt kan avhjelpe disse plagene. Mon ikke du burde forsøke enda en operasjon med forsøk på bevaring av eggstokken du har igjen? Hvis du fortsetter med Zoladex til du skal opereres, vil man unngå at det kommer andre cyster (som det kan skje hos kvinner som ’legger egg’), og det kan være enklere å operere deg. Ullevål har stor ekspertise med endometriosekirurgi via laparoskop. Etter operasjonen kan det bli aktuelt å sette deg på forebyggende behandling, f.eks. med gestagen. Jeg vil altås foreslå at du fortsetter med Zoladex, i all til Ullevål evt bestemmer noe annet. Blodtrykkøkning er ikke en vanlig bivirkning av Zoladex (selvom det er beskrevet). Vennlig hilsen Mette H Moen PS det er ikke ’standard-behandling for endometriose’, det vil alltid bli en vurderingssak, og det kan være detaljer som jeg ikke oppfatter , men som kan spille rolle for beslutningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135164-endobehandling/#findComment-840092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.