Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 32 år, har hatt regelmessige sykluser på 25 dager. I sommer begynte "tullet", annenhver gang 25 og 27 dager. De to siste 25 dager's syklusene har mensen kommet på dag 24 og nå på dag 23!!! Da jeg har eggløsning på dag 14, blir jo lutealfasen altfor kort med tanke på graviditet.

Hva kan årsaken til dette være?

Begynner å bli redd for at dette har noe med overgangsalder å gjøre. Min mor var ca 45.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135220-tull-med-syklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være første tegn på overgangsalder, at syklus blir kortere, men likevel kan det være mange, mange år igjen. Eggløsning kommer vanligvis 14 dager før mensen, det er perioden før eggløsning som blir kortere. Dessverre kan man ikke si noe om din fruktbarhet utfra prøver, men det at din mor kom i relativ tidlig overgangsalder er et varsku, det er en stor arvelig faktor. Fruktbarheten reduseres minst 15 år før overgangsalder. Hvis forholdene ligger til rette for å forsøke å bli gravid, vil jeg anbefale deg å sette igang før det er for sent, men det vil selvsagt være mange faktorer som spiller en rolle for så viktig en avgjørelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135220-tull-med-syklus/#findComment-840089
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...