Gå til innhold

Blødninger til irritasjon

Anbefalte innlegg

abra1365380645

Jeg er 26 år og har i flere år vært plaget med blødningsforstyrrelser. Har brukt p-piller noen år, også da med forstyrrelser i form av brun utflod før mensen. Har tidligere vært til flere undersøkelser hos gynekolog og fått påvist kjønnsvorter som ble fjernet. Senere ble det oppdaget celle-endringer, (4-5 år siden) trolig som et resultat av kjønnsvortne. Har gått til jevnlig kontroll, men har ikke fått beskjed om farlige endringer. Lurer på om noe av dette kan innvirke på blødningene? Har tatt opp problemet med flere leger/gynekologer og blant annet blitt anbefalt å bytte p-pille-merke. Dette hjalp ikke, og jeg har nå gått uten p-piller i over et år. Syklusen nå er brun utflod 8-9 dager før mensen, så mensen i 7 dager. Har kjæreste. Dette er til å bli sprø av. Har du noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135355-bl%C3%B8dninger-til-irritasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kjønnsvorter kan ikke innvirke på blødning. Se vedlagte generelle informasjon:

Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt.

Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. Spiral kan gi samme symptom.

Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold.

Med p-pille kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke.

Man har diskutert om blødning i tiden før menstruasjonen kan være tegn på for lav produksjon av hormonet progesteron (det som dannes etter eggløsning), med det er ikke enighet om det. Spiral gir ofte småblødning mange dager før menstruasjonen setter i gang.

I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest vondt i kjeden og kjønnsleppene!

Kjønnsvorter kan ikke innvirke på blødning. Se vedlagte generelle informasjon:

Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt.

Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. Spiral kan gi samme symptom.

Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold.

Med p-pille kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke.

Man har diskutert om blødning i tiden før menstruasjonen kan være tegn på for lav produksjon av hormonet progesteron (det som dannes etter eggløsning), med det er ikke enighet om det. Spiral gir ofte småblødning mange dager før menstruasjonen setter i gang.

I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei på deg!

Mitt navn er Anita Iglebekk.

Jeg ville bare spørre deg jeg har utflod som lukter litt rart så skal jeg til en gynekoloisk undersøkelse snart å jeg er blitt redd for gå til en mannelig en men jeg har prøvd å få en time gynekolog men det gikk ikke det er sykehuset jeg skal for det jeg må ta celleprøve med lokal bedøvelse på grunn av at jeg har vondt i kjeden og i skritet å så er jeg en jomfru er det vanskelig å undesøke det da kan det gjøre vondt da?

Jeg jeg har opplevd at det var en lege på sykehuset som klemte,kjente å det var ikke noe med gynekoloisk å gjøre det hele tatt, Jeg skulle operere mine føtter på grunn av en kul ved siden av storetåa da. Da skulle jeg på en rutine kjekk en uke før jeg skulle bli operere da, Hadde legen som undesøkte meg lov til å ta av meg trusa å kjenne og klemme og kose der nede da¨å det virket om det skulle har vært kos men jeg vet ikke, jeg var på ikke på en sånn gynekolisk avdeling i hvert det var en vanlig avdeling som de bare kjekker sånne vanlige ting.

Jeg skulle på rutine kjekk før en bein oprasjon å han tok heller en gynekoloisk undersøkelse han når det var en rutine kjekk.

Jeg oppdaget bare når han var ferdig ¨å da skjønte jeg at ikke som det skulle være.

Men en tingen er at når man skal ta å stelisering da stemmer det man skal ta underliv undersøkelse men ikke når man skal ta en oprasjon med å nå har jeg litt skrekken å gå til en mannelig gynekolog for det som jeg opplevde skjønner du hva jeg mener nå?

Må dette gjøres noe med eller bare legge det bak siden det er så lenge siden, han legen som gjorde det har ikke blitt anmeld den gangen burde han det da?

Jeg har fått angst så reddsel og når og så gruer jeg meg til jeg på en undersøkelse nå snart på av dette her.

Kunne du har svart meg på denne meldingen tro?

Hilsen Anita.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...