Gå til innhold

PCOS...men er det alikevell håp?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 29,som ble fortalt at jeg har poly cystisk ovanalt syndrom. En lidelse med cyster på eggstokkene,som resulterer uteblivende menstrasjon,vektøkning og mulighet for sukkersyke,hjerte-og karsykdommer mm. Og for meg virker derfor alt helt håpløst.Lurer derfor på hvor stor sjansen er å få behandlet dette,og bli"normal" igjen? Og kan jeg få barn?

Har gått på p-piller i 10 år før j slutta,og mensen var stort sett regelmessig i ca 6mnd. men så uteble den,og vekta bare stiger.Noe som også er deprimerende.

Hatt min første legesjekk,med ultralyd og undersøkelse.Fikk tabletter som skulle gi meg blødning,og tab.for stimulering av eggstokkene,som skal benyttes på 5 blødningsdag og frem til dag 9.Har tatt 6 tabletter nå,og fortsatt ingen mens...er det meningen at blødningen kommer etter 10 dgr, eller skal den komme i løpet av disse 10 dgn?

Kan noen gi meg oppmuntrende råd og lignende opplevelser? Er det bare en overgang etter langt bruk av pillen?

Hilsen ei som er livredd for et liv uten barn

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135479-pcosmen-er-det-alikevell-h%C3%A5p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har absolutt sjanse for å få barn.

Jeg har også PCOS. Forsøkte først to kurer med Pergotime som skulle stimulere til eggløsning. Fungerte ikke. Så ble jeg operert (lapraskopi). Mensen ble ganske regelmessig etter det (hadde syklus på ca 18 mnd før det), med varighet på rundt 35 dager. 4 mnd etter operasjonen var jeg gravid. Etter fødselen rakk jeg å ha en mens før jeg var gravid igjen, 6 mnd etter fødselen.

Jeg tror ikke det er gunstig med hormonelle prevensjonsmidler til oss PCO'ere, siden hormonene våre er så kaotiske fra før! (Bare som en liten ettertanke.)

Jeg har også PCOS og er veldig overvektig. Gikk på metformin (diabetesmedisin) i ni måneder og fikk deretter pergotime, og da ble jeg gravid. Da ungen fylte ett år begynte jeg på en diett uten karbohydrater, gikk ned ti kilo på tre uker og ble gravid igjen helt uten hormonell hjelp.

Fortvil ikke. Det er definitivt håp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...