Gjest Iznowgood myser Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg har lyst til å prøve linser, og lurer på hvilke som er best. Jeg vet det finnes flere sorter og lurer på hva som er bra/ikke bra med de forskjellige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135548-linser-for-synet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Det nå du jo snakke med en optiker om! Vi har alle forskjellige typer øyne med ulike synsfeil, og ønsker ulik bruk av linsene. Jeg har tre-måneders myke kontaktlinser, som er spesiallaget for skjev hornhinne. Har også brukt harde linser i en kortere periode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135548-linser-for-synet/#findComment-842116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Dette må du prøve deg frem til. Men du bør tenke på, vil du ha dagslinser eller månedslinser? Eller dag og natt linser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135548-linser-for-synet/#findComment-842123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Dette er veldig indivituelt, men de aller fleste som har "normalt" dårlig syn, vil trives best med dagslinser. Disse er tynne og behagelige å ha på øyet, og du får prøve to-tre ulike merker om du ikke er helt fornøyd med det første merket du prøver. Det fine er at de er rene og nye hver gang du åpner ett nytt par, og at du kan kaste de etter bruk. Dessuten er det ikke krise om du skulle miste et par, siden linsene er verdt ca 5 kroner stykket. Om du ikke bruker linser hver dag lønner det seg også økonomisk. Bruker du eksempel linser annenhver dag, kan du kjøpe en tremånederspakke, og den varer et halvt år. Månedslinser er bedre om du har veldig skjeve hornhinner eksempel. Dette er noe optikeren må finne ut og anbefale deg utifra synet ditt. Dessuten blir månedslinser billigere om du bruker linser hver dag. Linsene varer i 30 dager fra du åpner pakken, og de må vaskes etter hver bruk. Du må derfor kjøpe linsevæske i tillegg. Månedslinser er litt "tykkere" enn dagslinser, men noen foretrekker uansett dette. Dessuten finnes det døgnlinser som du kan sove med, men krever god oppfølging fra optiker. Disse passer godt om du jobber nattevakter, har det med å sove noen timer midt på dagen og vil bruke linser døgnet rundt. Men ikke alle har øyne som tåler å sove med linser. Dessuten er det for de aller fleste en fordel å ha briller å veksle på med. Øyet har behov for oksygen og selv om døgnlinsene puster bedre enn andre linser, så er det ikke alle som mener det er helt optimalt likevel. Noen bruker også døgnlinser som en vanlig månedslinse og legger den til rens om kvelden og sover uten. Det finnes også halvårslinser eksempel, disse er harde, og kan få riper, stort sett de med veldig høye styrker som bruker dette. To-ukers linser har også kommet og blir det samme som månedslinser, men du får skiftet linser oftere. Problemet med månedsliner er ofte at på slutten av måneden er de litt slitt og ikke helt rene, så da ser du ikke like klart. Håper det avklarte endel. Bare å spørre om du lurer på mer. Det første du må gjøre er å få en nytilpasningstime hos optiker. Han vil se hvor store linser du trenger og hvilken type som passer deg, samt hvilken styrke, og så vil du også lære å sette på deg linser og ta de av, og du vil få med deg ett eller flere par hjem for å prøve en ukes tid. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135548-linser-for-synet/#findComment-842129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iznowgood Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Dette er veldig indivituelt, men de aller fleste som har "normalt" dårlig syn, vil trives best med dagslinser. Disse er tynne og behagelige å ha på øyet, og du får prøve to-tre ulike merker om du ikke er helt fornøyd med det første merket du prøver. Det fine er at de er rene og nye hver gang du åpner ett nytt par, og at du kan kaste de etter bruk. Dessuten er det ikke krise om du skulle miste et par, siden linsene er verdt ca 5 kroner stykket. Om du ikke bruker linser hver dag lønner det seg også økonomisk. Bruker du eksempel linser annenhver dag, kan du kjøpe en tremånederspakke, og den varer et halvt år. Månedslinser er bedre om du har veldig skjeve hornhinner eksempel. Dette er noe optikeren må finne ut og anbefale deg utifra synet ditt. Dessuten blir månedslinser billigere om du bruker linser hver dag. Linsene varer i 30 dager fra du åpner pakken, og de må vaskes etter hver bruk. Du må derfor kjøpe linsevæske i tillegg. Månedslinser er litt "tykkere" enn dagslinser, men noen foretrekker uansett dette. Dessuten finnes det døgnlinser som du kan sove med, men krever god oppfølging fra optiker. Disse passer godt om du jobber nattevakter, har det med å sove noen timer midt på dagen og vil bruke linser døgnet rundt. Men ikke alle har øyne som tåler å sove med linser. Dessuten er det for de aller fleste en fordel å ha briller å veksle på med. Øyet har behov for oksygen og selv om døgnlinsene puster bedre enn andre linser, så er det ikke alle som mener det er helt optimalt likevel. Noen bruker også døgnlinser som en vanlig månedslinse og legger den til rens om kvelden og sover uten. Det finnes også halvårslinser eksempel, disse er harde, og kan få riper, stort sett de med veldig høye styrker som bruker dette. To-ukers linser har også kommet og blir det samme som månedslinser, men du får skiftet linser oftere. Problemet med månedsliner er ofte at på slutten av måneden er de litt slitt og ikke helt rene, så da ser du ikke like klart. Håper det avklarte endel. Bare å spørre om du lurer på mer. Det første du må gjøre er å få en nytilpasningstime hos optiker. Han vil se hvor store linser du trenger og hvilken type som passer deg, samt hvilken styrke, og så vil du også lære å sette på deg linser og ta de av, og du vil få med deg ett eller flere par hjem for å prøve en ukes tid. Lykke til! Tusen takk for godt svar. Ser ut til at dagslinser vil passe best for meg siden jeg ikke kommer til å bruke dem hver dag. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135548-linser-for-synet/#findComment-842141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Tusen takk for godt svar. Ser ut til at dagslinser vil passe best for meg siden jeg ikke kommer til å bruke dem hver dag. :-) Jeg elsker iallefall dagslinser! Etter 2-3 mnd tilvenning så merker jeg ikke om jeg har dem på eller ei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135548-linser-for-synet/#findComment-842471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zuuul Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg er fornøyd med Daylies dagslinser 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135548-linser-for-synet/#findComment-842475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.