Gå til innhold

Finnes det fortsatt husmødre?

Anbefalte innlegg

Gjest Ung herre

Hei

Opplever til stadig at jenter på min alder ser på ordet "husmor" som et skjeldsord. De er stolte over at de ikke kan å lage mat, at de ikke vet hvordan de stryker klær og gjør hva de kan for å fortelle at de ikke har et morsinstinkt.

Jeg er så heldig at jeg har en jobb som tillater meg å forsørge en familie. Problemet mitt er da heller at jeg opplever at jenter ser på det å være hjemmeværende med barn på mer som et nederlag enn et privilegie. Selvsagt kan vi dele på husets besvær (og gleder) - men er jeg gammeldags som gjerne vil forsørge en fremtidig familie? Finnes det ikke jenter som faktisk setter hus, hjem og familie fremfor jobb og karriere?

Flere av mine kolleger har såkalte "husmødre" som tar seg av hus, hjem og familie. Der er middagen på bordet når de kommer fra jobb etc. Problemet er at de som har det slik ofte har hentet jenta i et annet land og kultur.

Spørsmålet mitt er rett og slett om mine tanker om fremtiden rett og slett er gått ut på dato. I dagens samfunn er det vel jeg som må ta pappapermisjon mens hun jobber og forsørger meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135564-finnes-det-fortsatt-husm%C3%B8dre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"...men er jeg gammeldags som gjerne vil forsørge en fremtidig familie? "

"I dagens samfunn er det vel jeg som må ta pappapermisjon mens hun jobber og forsørger meg?"

Hvis du ikke greier se at det faktisk kan finnes en mellomting mellom disse ytterpunktene så synes jeg du er litt "utgått på dato" ja.

Gjest Ugga Bugga

Den som har permisjon, har sin egen lønn og forsørger seg selv. Ja du er egentlig utrolig gammeldags hvis du er en ung mann.

Du skriver:

"Den som har permisjon, har sin egen lønn og forsørger seg selv. Ja du er egentlig utrolig gammeldags hvis du er en ung mann."

Permisjon med lønn har man vel bare toppen et år. Denne unge herren vil nok ha ei dame som vil være hjemme lenger enn som så. Han vil ha middagen klar på bordet når han kommer hjem. Dermed må han nok forsørge dama, i så fall.

Men ja, jeg er enig i at han er gammeldags.

Du skriver:

"Den som har permisjon, har sin egen lønn og forsørger seg selv. Ja du er egentlig utrolig gammeldags hvis du er en ung mann."

Permisjon med lønn har man vel bare toppen et år. Denne unge herren vil nok ha ei dame som vil være hjemme lenger enn som så. Han vil ha middagen klar på bordet når han kommer hjem. Dermed må han nok forsørge dama, i så fall.

Men ja, jeg er enig i at han er gammeldags.

Permisjon tar man fra en stilling. Hvis han vil ha en hjemmeværende husmor har hun ikke permisjon. Han snakket om pappapermisjon mens kona forsørget han. Pappapermisjon gis med lønn, etter det jeg best vet. Nå er det lenge siden jeg fikk barn, og da hadde ikke pappaene noen muligheter for permisjon. Men jeg forstår godt hva du mener, og vi er i hvert fall enig om at dette er utrolig gammeldags.

Gjest Ugga Bugga

Permisjon tar man fra en stilling. Hvis han vil ha en hjemmeværende husmor har hun ikke permisjon. Han snakket om pappapermisjon mens kona forsørget han. Pappapermisjon gis med lønn, etter det jeg best vet. Nå er det lenge siden jeg fikk barn, og da hadde ikke pappaene noen muligheter for permisjon. Men jeg forstår godt hva du mener, og vi er i hvert fall enig om at dette er utrolig gammeldags.

OK, nå skjønner jeg hva du mente :-)

Annonse

bybudet1365380351

Hei,

Nei jeg synes ikke du er gammeldags. Det er helt naturlig at kvinnen skal være hjemme og stelle med de nære tingene rundt seg, mens mannen skal være litt mer utadrettet. Bare vent. Om nokså kort tid er hele denne rare trenden som er nå og har vært noen år, snu. Det er bare en meget kortvarig flopp, som det vil stå i historiebøeke om en stund.

Kvinner er samlere, menn er jegere. Det kommer en ikke unna asså - uansett :-)

Gjest Ugga Bugga

Hei,

Nei jeg synes ikke du er gammeldags. Det er helt naturlig at kvinnen skal være hjemme og stelle med de nære tingene rundt seg, mens mannen skal være litt mer utadrettet. Bare vent. Om nokså kort tid er hele denne rare trenden som er nå og har vært noen år, snu. Det er bare en meget kortvarig flopp, som det vil stå i historiebøeke om en stund.

Kvinner er samlere, menn er jegere. Det kommer en ikke unna asså - uansett :-)

Heh, det er så mange morsomme tulleinnlegg for tiden :-)

Clue1365380406

Jeg kunne ihvertfall ikke tenke meg å være husmor og bli forsørget!

Dette har flere årsaker.

Jeg liker å være selvstendig, og vite at jeg tjener mine egne penger. Jeg er et voksent menneske, og vil slippe å spørre noen om penger.

Jeg vil stå på egne ben, og vite at jeg klarer meg selv om det skulle bli nødvendig, altså hvis forholdet skjærer seg. Vil ikke være økonomisk avhengig av noen!

Det dreier seg om pensjonspoeng og andre rettigheter en har når en er i arbeid.

Det dreier seg om å utvikle seg selv, jeg har behov for læring og input av nye impulser!

Skulle jeg gått hjemme og hatt en mann som jobbet, kanskje reiste litt i jobben, dro på kurs....altså fikk utvikle seg, ville jeg nok følt meg PARKERT!

Jeg skulle liksom være til disposisjon når det passet ham?

Bare gå hjemme, og vente på at han kom hjem?

Kjenner jeg blir sint bare jeg tenker på det!

NEI TAKK; IKKE NOE FOR MEG!

Gjest Ugga Bugga

Jeg hadde aldri turt å være avhengig av noen økonomisk. Hjemmeværende kan jeg gjerne være, men ikke uten egne penger.

Samme her. Kjipt hvis man gjør seg økonomisk avhengig av en mann, og så blir forholdet brutt. Da står man på bar bakke.

Samme her. Kjipt hvis man gjør seg økonomisk avhengig av en mann, og så blir forholdet brutt. Da står man på bar bakke.

Det hadde vært kjipt.

Venninna mi mistet samboeren sin og familien hans hentet alt de eide og hadde. Hun sto igjen med nothing at all.

Hun jobbet men de leide hus i hans navn og det var han som hadde handlet mesteparten fordi han hadde tjent mer. Hennes penger var brukt til mat.

Annonse

bybudet1365380351

Heh, det er så mange morsomme tulleinnlegg for tiden :-)

Evolusjonen alene vil sørge for at den typiske yrkeskvinner eller karrierekvinne dør ut fordi hun i gjennomsnitt føder færre barn. Det er bare det forvokste egoet (forøvrig tilfelle hos begge kjønn, like mye), som gjør at kvinner for enhver pris (!) skal "realisere" seg nå.

Mannen er ikke skapt for å drive med denslags ting i samme grad som kvinner. Han har ikke biologiske forutsetninger å gjøre de typiske kvinnegreiene. Det vil jevne seg ut etterhvert. Som sagt er vi inne i en underfundig periode i sivilisasjonens historie.

Evolusjonen alene vil sørge for at den typiske yrkeskvinner eller karrierekvinne dør ut fordi hun i gjennomsnitt føder færre barn. Det er bare det forvokste egoet (forøvrig tilfelle hos begge kjønn, like mye), som gjør at kvinner for enhver pris (!) skal "realisere" seg nå.

Mannen er ikke skapt for å drive med denslags ting i samme grad som kvinner. Han har ikke biologiske forutsetninger å gjøre de typiske kvinnegreiene. Det vil jevne seg ut etterhvert. Som sagt er vi inne i en underfundig periode i sivilisasjonens historie.

Jeg har heller tro på at kvinner vil bli enda mer selvstendig i framtiden. Jeg tror kvinner vil bli mye mer uavhengig av mannen. Alle kan få barn nå til dags, til og med uten å ha *et gammeldags* samleie.

Menn har tradisjonelt vært nødvendig i kvinners liv fordi kvinner ønsker å føde barn og fordi noen måtte forsørge familien. Nå er kvinner uavhengig av mannen både økonomisk og i forplantningsøyemed og jeg har absolutt ingen tro på at kvinner vil gi slipp på denne uavhengigheten igjen.

At enslige og lesbiske i stadig større grad velger å få barn støtter denne teorien.

Jeg har heller tro på at kvinner vil bli enda mer selvstendig i framtiden. Jeg tror kvinner vil bli mye mer uavhengig av mannen. Alle kan få barn nå til dags, til og med uten å ha *et gammeldags* samleie.

Menn har tradisjonelt vært nødvendig i kvinners liv fordi kvinner ønsker å føde barn og fordi noen måtte forsørge familien. Nå er kvinner uavhengig av mannen både økonomisk og i forplantningsøyemed og jeg har absolutt ingen tro på at kvinner vil gi slipp på denne uavhengigheten igjen.

At enslige og lesbiske i stadig større grad velger å få barn støtter denne teorien.

Helt enig.

bybudet1365380351

Ja. Mye slike ting nå. I denne perioden vi er inne i å trengs menn mindre og mindre, på en måte.

Det politiske system er lagt opp slik kvinner fungerer uten en mann. Det er som sagt forbigående når sivilisasjonen bryter enda mer sammen og ikke er så kunstig sammensatt som nå. vi har våre biologiske forutsetninger som vi må leve etter skal det kunne fungere over tid. Trodde dette var innlysende, men det er det tydeligvis ikke. Det synes jeg er interessant.

Det har vært skrevet endel senere tid om den typiske kvinnen som etter versting feministenes propagandakjør ble lovet gull og grønne skoger når de skulle velge å stå på egne ben. Stadig fler signaler kommer på at dette fungerer dårlig. Sjekk f.eks. forskning.no og aftenposten sitt arkiv - foruten antipsykopat.org

Gjest til ung herre

Hadde vi hatt råd til det ville jeg vært husmor på heltid!! Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne det, for jeg når aldri over alt jeg må gjøre hjemme. Jeg ville da hatt mer tid til barna og mannen min, og vært mindre stresset... De som kan velge å være hjemme er heldige. Jeg ville da også tatt et internettkurs, og det ville vært godt å ha mer tid til familien (og meg selv og meg og mannen min).

Husmødre finnes faktisk, selv om det er sjeldne.

Skulle du mot formodning finne deg en kone, vil jeg foreslå at når dere får barn, jobber dere deltid begge to så lenge barna er små. Da får dere begge ta del i arbeidslivets gleder og hjemmets gleder.

Jeg tviler på at biologien, evolusjonsteorien osv. tar hensyn til pengesamfunnet. Det er en viktig årsak til at lønnet arbeid er blitt så vesentlig for moderne mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...