Gå til innhold

Finnes det fortsatt husmødre?

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har større evne til å kompromisse / møtes på midten enn du viser i dette innlegget, vil du antakelig få store problemer med å leve i et forhold med barn. Ikke bare når det gjelder hvem som skal tjene pengene, men om andre ting også

tror

Fortsetter under...

bybudet1365380351

Jeg tviler på at biologien, evolusjonsteorien osv. tar hensyn til pengesamfunnet. Det er en viktig årsak til at lønnet arbeid er blitt så vesentlig for moderne mennesker.

Ja, jeg er helt enig. Slik det ser ut nå, tar ikke biologien eller evolusjonen hensyn til det. Men naturstridigheter kan aldri vare og vare. Sivilisasjonen er i ferd med å rakne. Alle de store og autoriteære institusjoner mister "grepet". Ting ekspanderer, utsettes og blir ultra sårbart. sivilisasjonens fall har aldri vært nærmere!

Gjest Ung Herre

Permisjon tar man fra en stilling. Hvis han vil ha en hjemmeværende husmor har hun ikke permisjon. Han snakket om pappapermisjon mens kona forsørget han. Pappapermisjon gis med lønn, etter det jeg best vet. Nå er det lenge siden jeg fikk barn, og da hadde ikke pappaene noen muligheter for permisjon. Men jeg forstår godt hva du mener, og vi er i hvert fall enig om at dette er utrolig gammeldags.

Selvfølgelig, feil valg av ord fra min side.

Angela1365380318

Jeg håper ingen jenter er dumme nok til å ta deg om du forventer middag på bordet og nyvasket gulv hvær dag du kommer hjem!

Hvorfor i all verden kan ikke menn gjøre dette om det er sp viktig?

Jeg om min kjære deler på oppgavene i huset nå, lage mat, vaske opp osv.

Han støtter meg fult ut i utdannelsen og mitt karierevalg.

Jeg har lyst til å gjøre karriere i fremtiden, men ikke til all pris.

Får vi barn tar jeg gladelig permisjon og blir hjemmeværende en stund.

Da er situvasjonen en annen og jeg kan gjøre en del mer i huset. Planen min videre er å begynne å jobbe igjen, sansynligvis ikke full stilling, men la barna gå i barnehage og la meg selv komme meg litt vekk fra husets fire vegger. (det er sundt både for mor og barn)

Jeg har ingen håp og drømmer om at min kjæreste skal bli husfar, men småbarn og middag mens jeg går i jobb. Men jeg kan ikke tenke meg noe mer meningsløst en å gå hjemme og tørke støv hver dag mens han er på jobb og ungene i barnehage/skole!!

Kvinner trenger sitt eget liv, ikke bare å leve mannen sitt.

Du vil nok kunne finne plenty norske jenter som jeg som sier det samme, jeg er ikke slaven din, men kunne godt tenke meg å være hjemme så lenge barne er små og har godt av det. Men jeg vil også ha mitt eget liv.

Dersom du er stinn i penger vil du kansje finne jenter som kan være husmor på heltid, fordi om dere ikke har noen barn, eller de er flytet ut. Slik at du kan jobbe og hun shoppe, men å bare gå hjemme uten noe bedre å ta seg til er tragisk.

Kvinner må vel få utnytte sitt potensiale de også?

Det hadde vært kjipt.

Venninna mi mistet samboeren sin og familien hans hentet alt de eide og hadde. Hun sto igjen med nothing at all.

Hun jobbet men de leide hus i hans navn og det var han som hadde handlet mesteparten fordi han hadde tjent mer. Hennes penger var brukt til mat.

Den fella der er det dessverre fortsatt veldig mange som går i: Kvinnens penger brukes til dagligdagse utgifter, mens mannen står som eier av de store tingene. Dersom mannen faller fra eller velger å bytte ut kona med en nyere modell, sitter hun igjen med svarteper.

Og dersom hun har vært hjemmeværende i alle år for å ta vare på barna og muliggjøre masse jobbing for mannen, ender hun dessuten opp som minstepensjonist.

Må være ufattelig bittert.

Gjest Ung herre

Jeg håper ingen jenter er dumme nok til å ta deg om du forventer middag på bordet og nyvasket gulv hvær dag du kommer hjem!

Hvorfor i all verden kan ikke menn gjøre dette om det er sp viktig?

Jeg om min kjære deler på oppgavene i huset nå, lage mat, vaske opp osv.

Han støtter meg fult ut i utdannelsen og mitt karierevalg.

Jeg har lyst til å gjøre karriere i fremtiden, men ikke til all pris.

Får vi barn tar jeg gladelig permisjon og blir hjemmeværende en stund.

Da er situvasjonen en annen og jeg kan gjøre en del mer i huset. Planen min videre er å begynne å jobbe igjen, sansynligvis ikke full stilling, men la barna gå i barnehage og la meg selv komme meg litt vekk fra husets fire vegger. (det er sundt både for mor og barn)

Jeg har ingen håp og drømmer om at min kjæreste skal bli husfar, men småbarn og middag mens jeg går i jobb. Men jeg kan ikke tenke meg noe mer meningsløst en å gå hjemme og tørke støv hver dag mens han er på jobb og ungene i barnehage/skole!!

Kvinner trenger sitt eget liv, ikke bare å leve mannen sitt.

Du vil nok kunne finne plenty norske jenter som jeg som sier det samme, jeg er ikke slaven din, men kunne godt tenke meg å være hjemme så lenge barne er små og har godt av det. Men jeg vil også ha mitt eget liv.

Dersom du er stinn i penger vil du kansje finne jenter som kan være husmor på heltid, fordi om dere ikke har noen barn, eller de er flytet ut. Slik at du kan jobbe og hun shoppe, men å bare gå hjemme uten noe bedre å ta seg til er tragisk.

Kvinner må vel få utnytte sitt potensiale de også?

Jeg forstår at du tenker som svært mange av dine vestlige medsøstre - at det å være "husmor" er noe negativt, kjedelig og at du dermed ofrer deg og ditt liv. Min mor sa engang at hun skulle ønske hun hadde dette hun kalte "privelegie" - men så var hun også en annen generasjon.

Jeg etterlyser altså om det fortstt finnes vestlige kvinner som tenker på denne kanskje gammeldagse måten. De som serpå det som et privelegie å kunne bruke tid og krefter på barn, familie, hus og hjem - uten dermed å måtte ofre sitt eget liv. Det er altså måten du og dine tenker på som er i konflikt med min.

Ja, jeg kan dra til østen og finne ei jente som lever hele sitt liv for å gjøre meg lykkelig. Som er 100% husmor, trofast og kjærlig. Problemet er jo at jeg ikke vil ha det heller - jeg vil ha ei som faktisk klarer å leve sitt liv i harmoni med vårt liv. Et forhold der vi utvikler hverandre istedet for å ofre oss selv. Jeg er ikke stinn i penger men jeg kan tjene nok til å forsørge familie. Har ingen problemer med å dele verdien av hus, hjem, bil, hytte etc. med henne - selv om jeg da risikerer å miste halvparten om forholdet ikke fungerer. Per i dag har jeg hushjelp 2 dager i uken og ser ikke bort fra at jeg vil fortsette med det. Dog, når den dagen kommer at jeg får barn er det ikke lengre så enkelt. Jeg kan aldri erstatte en mor - men jeg kan utfylle henne. Jeg er altså mot likestilling og erstattelse men for likeverd og utfyllelse - dog, jeg forstår at jeg er gammeldags.

Annonse

Den fella der er det dessverre fortsatt veldig mange som går i: Kvinnens penger brukes til dagligdagse utgifter, mens mannen står som eier av de store tingene. Dersom mannen faller fra eller velger å bytte ut kona med en nyere modell, sitter hun igjen med svarteper.

Og dersom hun har vært hjemmeværende i alle år for å ta vare på barna og muliggjøre masse jobbing for mannen, ender hun dessuten opp som minstepensjonist.

Må være ufattelig bittert.

Det er synd at kvinner ikke tenker lenger enn det. Alle burde passe på sin egen økonomi. Men det er jo sånn at når vi er forelsket, tenker vi aldri lenger enn det nesa rekker hvis ingen minner oss på det :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...