Gjest lis@bet Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 De siste tre morgenene har jeg våknet med en mage som kjennes litt strammere enn vanlig. Når jeg ligger på ryggen og føler med hånda over magen, står det en stram og avlang "pølse" opp, rett under navlen. To morgener lå denne pølsa på tvers rett under navlen, i dag lå den diagonalt fra høyre oppe ved navlen og skrått ned mot venstre. Jeg kan liksom ta tak i bulen, og den er helt hard. Området rundt er også ganske hardt. Jeg har lest om kynnere, men at disse gjerne oppstår ved anstrengelse og forsvinner når en slapper av. Hos meg kommer dette når jeg sover, og forsvinner hvis jeg reiser meg og går litt rundt. Det varte kanskje 4-5 minutter i dag tidlig, (men vet ikke hvor lenge det varte før jeg våknet, da..) før jeg sto opp og gikk litt, og da forsvant det igjen, magen ble jevn og myk som vanlig når jeg ligger på ryggen. Det er ikke smertefullt, kjenner bare at det strammer litt. Er dette kynnere? Det er vel ikke fosteret som ligger i spenn der inne? Kjenner ingen bevegelser når dette pågår, men etterpå var det full fart der inne igjen. Dette er mitt første svangerskap, alt har sett fint ut på kontroller. Jeg er 26 år og i uke 21+2. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135651-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Ut i fra det du beskriver, er det liten tvil om at det er kynnere du har. Det er ingen regel for når kynnere oppstår, om det er når man er sliten eller om det oppstår f.eks. om natta under hvile. De fleste opplever det imidlertid som et økende fenomen knyttet til aktivitet. Kynnere er ikke farlig og at det oppstår ved 21 ukers svangerskap er ikke uvanlig. Du er inne i en veldig voksefase nå hvor livmoren blir strukket veldig. Enkelte ganger kan kynnere gå over til å bli så kraftige at de kan ha innvirkning på modningen av livmorhalsen alt for tidlig. Hormonelle faktorer spiller en viktig rolle her. Vanlige kynnere gjør ikke vondt, men de kan mot slutten av svangerskapet være svært ubehagelige. Skulle de mot formodning gi deg stort ubehag nå tidlig i svangerskapet eller i verste fall smerter ned mot skjeden eller bak i ryggen, bør du absolutt kontakte jordmor/lege/fødeavdeling. Vanlige kynnere eller Braxton Hicks kontraksjon, som de heter på fagspråket, kan vare i flere minutter. Rier, som kan være starten på fødselen, kommer regelmessig og varer kanskje ikke mer enn 30 sekunder. Barnet tar overhode ikke skade av kynnere og blir heller ikke klemt på noen måte av at livmoren trekker seg sammen. Den er godt beskyttet av fostervann og kjenner ikke ubehag. Selv om du ikke kjenner fosteraktivitet under kynnerne, betyr ikke det at den ligger helt stille. Det er bare du som ikke kjenner noe siden livmoren blir helt hard. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135651-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-jordmor/#findComment-844604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.