loppelise Skrevet 28. desember 2000 Del Skrevet 28. desember 2000 Hei For en stund siden, ca 3 mnd siden begynte jeg på p-piller etter press av typen min... men nå har jeg slutta fordi jeg hele tiden glemte den, ikke så lett å huske på den når man kommer sliten hjem fra jobb og sovner momentant... heller ikke lett å huske den, når man ikke er av den morgenfugl-typen, men heller av den typen som står opp 5 min før man skal på jobb!! Men problemet mitt er at jeg vet ikke helt hva som har skjedd med meg... da jeg var ferdig med det siste brettet, så fikk jeg mensen 2 dager etter som vanlig... den varte i 4 dager, så hadde jeg en ukes opphold, før jeg fikk mensen igjen... men det var ikke ordentlig blod, mer en slik svartlignende guffe, men det var jo oxo blod der.. men den var skikkelig tykk... og det varte i kun 3 dager... jeg og typen har hatt sex i mellomtidene, uten annen prevansjon.... jeg kan vel ikke være gravid?? føler meg ikke slik hvertfall, men så vet ikke jeg hvordan man føler seg når man er gravid...!! typen sa en dag at jeg hadde så oppblåst mage, som om jeg skulle vært gravid, men jeg bare blåste bort den tanken... magen er litt i ulage om kvelden, og av og til om morgenen!! og en ting til: da jeg spurte legen om jeg kunne få p-sprøyte, så sa han at: hvis jeg ikke klarte å huske pillen, så var jeg ikke gammel nok til å ha sex heller... hadde han rett til å nekte meg p-sprøyte?? -håper på svar- *koz* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13573-p-pille-slutt-hva-er-galt-med-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. desember 2000 Del Skrevet 28. desember 2000 Kan det være en eggløsningsblødning? Man kan ikke påvise graviditet så tidlig, men du bruker vel annen prevensjon?? Jeg synes din lege ga deg en dårlig 'hjelp'. Søk annen lege for å få prevensjonssprøyte, se vedlegg. Depo-Provera / P-sprøyte P-sprøyten eller Depo-Provera inneholder hormonet gestagen som også inngår i p-pillen. Gestagen forebygger graviditet på tre forskjellige måter. 1. Det endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere. 2. Slimhinnen i livmoren blir så tynn at et evt befruktet egg ikke kan festes. 3. Eggløsning hemmes, altså som for p-pille Disse tre virkninger og det at man ikke kan glemme som ved p-pille gjør p-sprøyten meget sikker, nesten 100 %. Midlet er billig i bruk, ca 80 kr for 3 måneders bruk. P-pillen inneholder også et sterkt østrogen som er det som kan øke risiko for blodpropp og noen andre bivirkninger. Depo-Provera kan stort sett brukes av alle, det er liten risiko forbundet med dette hormonpreparatet. Det settes en sprøyte hver 3.måned, og man starter innen de første 5 dager av menstruasjonssyklus. Man kan starten på et annet tidspunkt, hvis man er sikker på at det ikke foreligger graviditet. Det har ikke betydning om kvinnen ammer. Blødningsuregelmessigheter i starten er vanlig. Etter et år har de fleste ikke menstruasjoner i det hele tatt, og det kan på mange måter være en fordel for kroppen. Noen kan få humørendringer. Største problem er at det kan gå lang tid, opp til et år for menstruasjonen og fruktbarheten å komme tilbake etter at man slutter. Det egner seg derfor ikke til kort tids bruk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13573-p-pille-slutt-hva-er-galt-med-meg/#findComment-65923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
loppelise Skrevet 29. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2000 Kan det være en eggløsningsblødning? Man kan ikke påvise graviditet så tidlig, men du bruker vel annen prevensjon?? Jeg synes din lege ga deg en dårlig 'hjelp'. Søk annen lege for å få prevensjonssprøyte, se vedlegg. Depo-Provera / P-sprøyte P-sprøyten eller Depo-Provera inneholder hormonet gestagen som også inngår i p-pillen. Gestagen forebygger graviditet på tre forskjellige måter. 1. Det endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere. 2. Slimhinnen i livmoren blir så tynn at et evt befruktet egg ikke kan festes. 3. Eggløsning hemmes, altså som for p-pille Disse tre virkninger og det at man ikke kan glemme som ved p-pille gjør p-sprøyten meget sikker, nesten 100 %. Midlet er billig i bruk, ca 80 kr for 3 måneders bruk. P-pillen inneholder også et sterkt østrogen som er det som kan øke risiko for blodpropp og noen andre bivirkninger. Depo-Provera kan stort sett brukes av alle, det er liten risiko forbundet med dette hormonpreparatet. Det settes en sprøyte hver 3.måned, og man starter innen de første 5 dager av menstruasjonssyklus. Man kan starten på et annet tidspunkt, hvis man er sikker på at det ikke foreligger graviditet. Det har ikke betydning om kvinnen ammer. Blødningsuregelmessigheter i starten er vanlig. Etter et år har de fleste ikke menstruasjoner i det hele tatt, og det kan på mange måter være en fordel for kroppen. Noen kan få humørendringer. Største problem er at det kan gå lang tid, opp til et år for menstruasjonen og fruktbarheten å komme tilbake etter at man slutter. Det egner seg derfor ikke til kort tids bruk. Takk for svar... og nei, jeg bruker ikke annen prevansjon i tillegg, siden jeg og typen ikke liker kondom fordi da får vi det aldri til... jeg tørker ut, og han blir slapp!! glidemiddel hjalp svært lite... Jeg er 19 år, og en unge er i planen vår om et par år uansett... men,men det får jeg ta som det kommer... *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13573-p-pille-slutt-hva-er-galt-med-meg/#findComment-66361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
loppelise Skrevet 29. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2000 Takk for svar... og nei, jeg bruker ikke annen prevansjon i tillegg, siden jeg og typen ikke liker kondom fordi da får vi det aldri til... jeg tørker ut, og han blir slapp!! glidemiddel hjalp svært lite... Jeg er 19 år, og en unge er i planen vår om et par år uansett... men,men det får jeg ta som det kommer... *klem* når kan jeg eventuelt bli gravid igjen?? kan jeg ha blitt gravid nå... i den tiden fra jeg sluttet på pillen?? jeg brukte trinodiol... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13573-p-pille-slutt-hva-er-galt-med-meg/#findComment-66425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. januar 2001 Del Skrevet 1. januar 2001 når kan jeg eventuelt bli gravid igjen?? kan jeg ha blitt gravid nå... i den tiden fra jeg sluttet på pillen?? jeg brukte trinodiol... Eggløsning kommer 2-4 uker etter du har sluttet med pillen og da kan du bli gravid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13573-p-pille-slutt-hva-er-galt-med-meg/#findComment-67047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.