Gjest ?? Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 I oktober ble jeg mamma for første gang. Siden babyen lå i seteleie bestemte jeg meg for å ta keisersnitt. Det hele gikk veldig bra og jeg hadde ikke noen plager etterpå. Men sexlivet er ikke det samme som før. Jeg blir opphisset og våt og nyter forspillet. Men når han skal inn i meg så gjør det litt vondt. Helt ytterst går det greit, men når han kommer lenger inn så føles det veldig trangt og det på en måte svir/butter i mot når han prøver å komme lenger inn. Når han har kommet seg ordentlig inn så er det litt bedre, men overhodet ikke så godt som det var før. Vi har prøvd glidekrem, men det føles ikke noe bedre. Vi prøver lenger forspill, men det gjør det heller ikke bedre. Hvis jeg går på toalettet og tisser etter et samleie svir det også. Jeg har hørt at man blir tørrere i kjeden når man ammer, er det grunnen til at jeg synes det er litt vondt når han skal inn i meg? Vil dette evt. bli bedre når jeg slutter å amme? Er det noe vi kan gjøre for at det skal bli bedre for meg? Jeg håpet det liksom skulle "gå seg til" etter hvert, men det har det ikke gjort. Dette problemet resulterer i at jeg kvier meg for å ha samleie eller innlede til kos for da får han forhåpninger. Og jeg blir lei meg og deppa fordi jeg er redd for at det skal bli sånn som dette for alltid. Før fødselen hadde vi det veldig bra. Jeg ønsker ikke å late som om jeg har det bra heller. Han vet om at jeg føler det sånn, og er veldig tålmodig med meg. Men han ønsker at jeg skal finne ut av dette, for han har ikke noe glede av samleiet heller når jeg ikke har det godt. Håper du kan gi meg noen svar og råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135732-vondt-med-samleie-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Du kan bruke Ovesterin vagitorier. Det fungerer YPPERLIG! Ta en hver kveld. Og ev. glidemiddel i tillegg, for det man produserer i skjeden er ikke alltid like kvalitetssikret mens man ammer. I pakningsvedlegget har de forsikret seg ved å si at man ikke bør bruke dette mens man ammer, men fagfolk (blant annet her på DOL - ta et søk) sier at den ekstremt svake dosen lokalt ikke gir problemer mht amming. Etter et par dager merker man virkelig forskjell! Dette avhjelper problemet ved at slimhinnene blir skjøre pga lite østrogen ved amming eller bare generelt etter fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135732-vondt-med-samleie-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-844299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 .. selv om man ammer lenge så går det seg som regel til etterhvert. Ved 8-9 mnd alder kunne jeg slutte igjen, men jeg ammet til 2,5. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135732-vondt-med-samleie-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-844301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Det stemmer at kvinner som ammer og ikke har fått menstruasjon har samme forhold i skjeden som eldre kvinner etter overgangsalderen når østrogenhormonet blir borte. Slimhinnene mister da glukogen og blir tynne og såre. Når menstruasjonen kommer tilbake, vil det bedres. Inntil da (for det er viktig at du ikke slutter å amme av den grunnen) kan du bruke samme østrogen som eldre kvinner bruker; Ovesterin stikkpiller eller krem som kan kjøpes uten resept. I bruksanvisningen står at det ikke skal brukes av ammende kvinner, men det er en sikkerhet fordi man ikke har testet det vitenskapelig i den situasjon. Hormonmengden som tilføres virker mest lokalt og går i bare minimale mengder over i blodet og i enda mindre mengder til melken. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135732-vondt-med-samleie-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-844997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.