Gå til innhold

Ødelagte tenner p.g.a. stoffmisbruk

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt heroin i noen og tyve år er de få tennene jeg har fullstendig ødelagte. Hadde jeg vært 90 år ville jeg nok ikke tenkt så mye over det, men jeg blir 40 år nå, og ser at jeg har tendenser til å isolere meg. Jeg startet opp med metadon for nesten 4 år siden- hadde da en "økt" hos tannlegen og endte opp med delvis protese oppe og nede.Nå må jeg til pers igjen:Trenger ny protese oppe siden en tann er knekt av og det er flere hull i de gjenværende. Nede er protese for stor, en tann har delt seg og jeg har store hull på tannhalsene.Jeg vil tro at det blir helprotese oppe og nede.Spørsmål til deg er:Stemmer det at metadon på lik linje med heroin tærer opp tennene innenfra, og kan ikke vi x-brukere få operert inn tenner på titanskruer i kjeveben o.l.Økonomi er også et spørsmål i dette, sosialkontoret dekker de billigste løsningene,og de er ikke nødvendigvis de mest holdbare- hva har jeg krav på? Fins det evt. noe sted jeg kan henvende meg og tilby meg å bli brukt som "prøveklut".Kan du gi meg et positivt svar slik at lysten til å leve blir litt større.. Med hilsen Maddeliten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135831-%C3%B8delagte-tenner-pga-stoffmisbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å ta kontakt med tannlegehøyskolen, det kan jo hende de kan hjelpe deg.

Nå klarer jeg aldri å forstå de bestemmelsene over hvem som kan få dekket tannlegebehandling gjennom trygdekontoret, men du kan jo søke og lete litt selv f.eks på lovdata eller google, så kanskje du får napp.

Erik Johannessen, Tannlege

Nesten all rusmisbruk kan føre til dårlig tannhelse. Det er først og fremst en livsførsel med dårlig munnhygiene, dårlig kosthold og nedsatt almentilstand som følge av misbruket som gjør dette. Det er en myte at stoff kan ødeleggge tenner "innenfra". Ødeleggelsen skyldes de faktorer jeg nevnte. Folketrygden yter ikke refusjon eller bidrag når årsaken til dårlig tannhelse er rusmisbruk. Sosialkontoret kan hjelpe, men bare etter en søknad om støtte til helt nødvendig hjelp.

Hva den består i må vurderes fra tilfelle til tilfelle. Behandling med titanimplantater i begge kjever koster fra 150 000 og jeg er ikke så sikker på om det er en ytelse du kan regne med fra samfundet. Behandling med implantater krever i høyeste grad personlig oppfølging og ansvar for egen tannhelse.

Jeg ser helt klart at rehabilitering av ditt tannsett er viktig for å komme tilbake til livet slik du ønsker deg det, men jeg tror nok du må belage deg på å være protesebærer. Men for all del; ta en telefon til tannlegehøyskolen og klag din nød. Det har skjedd før at det har utført i hvert fall ett under.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...