Gjest En som har vondt Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei ! Jeg er snart 30 år og har 15 år med underlivsproblemer bak meg. Det hele startet da jeg som barn fikk en blintarmsbet. som sprakk. Det ble funnet en Dougless abcess, som ble drenert. Ble opr for første gang da jeg var 14 år, etter gjentatte punksjoner av h.ovarialcyste. Det ble fjernet en sactosalp, blindtarm og løst på adheranser. Ble bedre etter dette en stund. Så beg.det på ny med cyster, og smerter. Utallinge punksjoner. Så ble det gjort en lapraskopi, med fjerning av cyste og igjen adheranseløsning. Har 3 mislykkede IVF bak meg. For 2 år siden ble jeg gravid utenfor livmor (i den ene gjenverende eggleder). De foretok da en ny lapraskopi, med fjerning av graviditetsprod.Hvis de skulle ha fjernet egglederen også måtte de ha åpnet helt opp pga massive sammenvokstninger. Har etter dette vært kronisk plaget av cyster (folikkel og corpus lutem) på 5-10 cm.Vært inne til punksjoner hver 3 uke, i ett halv år nå. Er satt opp til opr for fjerning av eggstokker. Her kommer da spørsmålene og usikkerheten. De vil fjerne begge for å unngå ny opr i fremtiden pga adheransene. Selv har jeg ikke noe ønske om å komme i overgangsalderen før fylt 30. Men heller ikke et liv i smerte. Det er i hovedsak på vestre side jeg har vondt.Det er der cystene er størst, samt gjenværende eggleder.Er også blitt skremt av at de sier, at det er en komplisert opr, da det er festet til tarmen.Skulle vel kanskje tro at en ble tøffer med tiden , men for meg er det omvendt. Gruer meg veldig. Smertene jeg har sies også å kunne komme få alle sammenvoskstningene, og ved en ny opr blir det vel flere og risiko for økte smerter. For å være helt ærlig vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre. Er det andre som har samme, liknede problemstilling, hva har dere gjort? Er noen sykehus bedre på dette en andre? Hva med utenlands? Synes det er vanskelig å finne fakta inf, evt forskning, undersøkelser gjort på sammenvokstninger,osv kan noen hjelpe meg ?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135878-cystersammenvokstninger-i-underlivet-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg forstår at det er en vanskelig situasjon du er kommet i med å skulle velge mellom å miste eggstokkene eller å risikere smerter og evt nye punksjoner. Vanligvis er cyster på eggstokkene ikke spesielt vonde, men hos deg med sammenvoksninger kan cystene ikke få tømt seg eller utvide sig under frie forhold i bukhulen. De fyller seg opp og klemmes sammen av adheransene. Teknisk sett skulle det ikke være så vanskelig å få cystene løsnet utfra tarmen. Ullevål sykehus –kvinneklinikken- har stor ekspertise på kirurgi som ofte gjøres laparoskopisk. Du har mulighet for fritt å velge sykehus. Jeg er ikke sikker på at du vil få mer hjelp i utlandet. Dessverre er det slik at adheranser har tendens til å komme tilbake tross forholdsregler. Man har forsket på ulike metoder til å hindre nye sammenvoskninger, men dessverre er det en god grokraft i vevet som får det til å klebe sammen. Jeg kan ikke gi deg noe konkret råd, men synes du skal tenke det godt igjennom og drøfte det med din gynekolog. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135878-cystersammenvokstninger-i-underlivet-langt/#findComment-845014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.