Gå til innhold

Samboerskap

Anbefalte innlegg

Gjest jollybolly

Har en problemstilling jeg gjerne vil høre andres mening om. Jeg vil snart flytte sammen, men kjæresten min vegrer seg. Vi bor hver for oss i to stk. kjøpte leiligheter med alt innbo og mye stæsj. Det er ikke plass til at den ene flytter inn til den andre, så det må bli å selge for begge parter. Vi ser begge alvorlig på samboerskap og flytter ikke sammen bare for å ”spare lisensutgifter og strøm”. Begge har god økonomi. Flytter vi sammen er det fordi vi virkelig vil satse. Vi har nå vært sammen i 1,5 år, er 34 begge to, og jeg mener det snart er på tide. En annen ting er at jeg begynner å bli veldig sliten av alt styret som følger med å ha to leiligheter. Greit nok å ha klær og ting hos hverandre, det går fint, men vi er begge veldig aktive på ski, turer etc. Hver gang vi skal ut er det masse styr med å hente ski et sted, telt et annet, også glemte vi støvler…. Så er vi noen dager her og noen dager der, også er maten i et kjøleskap ødelagt når en av oss kommer hjem…

Kjæresten ønsker å vente fordi han nå jobber på et prosjekt som er ferdig i august. Da er det mulig kontrakten bli forlenget med et år til. Dersom den ikke blir forlenget har vi snakket om å flytte tilbake til hjemstedet hans, men ingenting er sikkert. Kanskje blir han tilbudt fast jobb her i traktene. Jeg forstår at han ønsker å vente å se an arbeidssituasjonen og er enig i at det er dumt å kjøpe leilighet og flytte dersom det bare blir snakk om et halvt år før vi eventuelt flytter til en annen kant av landet. Men jeg føler det er så mange ”hvis” her at vi ikke kommer videre.

Den andre siden av saken er vel at han ikke er helt ”klar” for å binde seg så mye. Han har sagt at han ikke føler seg ”helt på det stadiet enda”. Hva betyr det egentlig at en mann sier det? Betyr det faktisk det han sier eller er det en dårlig unnskyldning for at han ikke er sikker på meg? Han sier at han elsker meg og gjerne vil, og håper, og tror at det skal bli oss to i stor felles kjøpt bolig, men ikke akkurat nå. Men hvor lenge skal jeg vente? Skal jeg pushe eller ikke? Hva mener andre menn der ute? Må legge til at vi har det veldig bra sammen og er veldig glade i hverandre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135972-samboerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke push

Jeg ville ikke pushet. Snakk sammen, bestem dere for at dere for en bestemt dato (for eksempel i slutten av august), hvor dere tar en avgjørelse uansett hva som har skjed mht til hans jobb.

Da ligger det vel i kortene at dere til høsten bestemmer dere for å flytte sammen eller bestemmer dere for å bryte forholdet. Særlig hvis dere har lyst på barn, kan dere jo ikke vente i åreveis fremover uten å være sikre på om det er dette dere virkelig vil.

Det bør du også ha i tankene hvis dere velger å flytte til hans hjemsted, at dette er et sted du har lyst til å bo, og at det ikke bare er for å flytte sammen med ham at du flytter. Særlig hvis dere i løpet av få år skal ha barn, kan det være fryktelig ensomt å gp hjemme i permisjon hvis man ikke kjenner noen / ikke trives!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135972-samboerskap/#findComment-845761
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg kjenner godt til din problemstilling, bare med motsatt fortegn. Det er meg (kvinne) som vegrer litt for å flytte sammen...

Alle har sikkert utlike grunner for å holde litt tilbake; feighet, usikkerhet, redslel for å miste frihet osv. Det som er sikkert er at det ikke lønner seg å presse noen til å bli samboer.

Jeg har bedt om tid til å få virkelig LYST til å flytte sammen, og har blitt respektert på det. Det er jeg veldig glad for, for hadde jeg blitt presset til å ta en slik alvorlig beslutning så hadde jeg sikker endt opp med å trekke meg, selv om det er ham jeg vil ha!

Men jeg syntes at du har rett på en skikkelig forklaring på hvorfor, slik at du ikke behøver å være så frustreret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135972-samboerskap/#findComment-845944
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg forstår at dere begge er reflekterte og ser alvorlig på det å flytte sammen. Når han ikke er så ivrig som deg på å få dette praktisk til, tror jeg det ikke skyldes at han har mistet interessen for deg, men heller hans forholdtil jobben, og de forandringene som er under oppseiling der.

For en mann er det viktig å ha på plass alt rundt karriere og yrkesliv. Det tar stor plass i hans hode, og som kjent er det vanskeligere for menn å gjøre mange ting samtidig enn for kvinner.

Jeg ville ikke ha pushet frem en samflytting før sommeren, når dere ikke er helt enige. Det kan dra med seg andre dårlige forhold, som at han ikke har overskudd til å innrede leiligheten osv.

Så får du heller tåle å ha det upraktisk med to leiligheter en stund til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135972-samboerskap/#findComment-847909
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...