Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den 23/12 gjennomgikk jeg en normal fødsel. I sluttfasen ble det gjennomført 3 forsøk på spinalbedøvelse (ikke epidural) uten tilslag.

I dagene etterpå har jeg vært sterkt plaget av hodepine som kommer reiser meg fra liggende stillling eller sitter. Antatt diagnose: "spinalhodepine".

-Hvor stor er sjansen for at dette går over uten behandling?

-Hvor lenge venter man på spontan tilheling.(Er ikke helt inne i fysiologien/patofys.)?

-Dersom såkalt "patch-beh.",- hva er risikoen for mulige komplikasjoner til dette?

-Evt. litteraturhenvisninger.

Jeg har vært i kontakt med anestesilege ved det aktuelle sykehus, men pga.dialogen vanskeliggjordes av mangelfulle norskkunnskaper.

Jeg er 32 år, frisk, ingen allergier eller med.bruk eller anamnese med hodepine, 2. gangs fødsel

(I svar kan medisinsk terminologi benyttes da jeg er tannlege) På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13603-spinalhodepine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er et problem narkoseleger (ikke gynekologer) tar seg av så jeg har ikke stor erfaring å gi videre, men jeg forsøker likevel.

Spinalhodepine skyldes at væsken i spinalkanalen lekker ut fordi det er oppstått et lite hull på hinnen. Det endrer trykkforholdene og medfører hodepine. Migrenetabletter kan hjelpe (f.eks. Anervan) eller man kan legge en 'patch'. Det vil si at man forsøker å tette hullet igjen med litt blod (pasientens eget blod) som legger seg som et koagel over hullet. Man venter gjerne et par dager før man gir en slik behandling. Jeg tror ikke det er komplikasjoner med den, men det er ikke alltid at det lykkes å få tettet lekkasjen. Ubehandlet kan symptomene i verste fall vare flere uker.

Jeg kan dessverre ikke henvise til relevant litteratur.

God bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13603-spinalhodepine/#findComment-66136
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...