Gå til innhold

En eller to biler i hjemmet? eller ingen kanskje..

Anbefalte innlegg

Vi er så heldige at samboeren min har firmabil og så eier vi en bil selv, men hvordan er det med dere andre? har dere to biler i hjemmet? det er jo sinnsykt dyrt å eie en bil i Norge, og dobbelt opp må jo gjøre økonomien stam for de som har det. veiavgift, bensin, forsikring ++.

Fortsetter under...

Mine foreldre har hatt to biler i alle år..de har forholdsvis god råd, så jeg har aldri hørt de uffe seg over at det er dyrt.

Men det er vel forskjell på folk. Kjenner familier som bare har en bil også, men da jobber den ene av de voksne så nærme hjemmet at de kan sykle/gå.

har dere to biler i hjemmet?

Ja, to stasjonsvogner.

det er jo sinnsykt dyrt å eie en bil i Norge, og dobbelt opp må jo gjøre økonomien stam for de som har det. veiavgift, bensin, forsikring ++.

Yess! -I disse dager skal vi ut med over åtte tusen fordi vi har farkoster som går på hjul...

Annonse

De fleste har vel egen bil, om de ikke bor midt inne i Oslo, og aldri er ute av byen..?

Det er ikke akkurat såå dyrt da.. Har alltid hatt egen bil jeg, selv da jeg "bare" var student..

ja en bil i en familie med to forsørgere skulle vel gå greit, men jeg tenker jo på dem som har to biler fordi at de må ha det pga jobb. Hvordan gjørs det egentlig? barna skal jo i barnehage/skolem, så skal kanskje mannen på jobb en helt annen retning enn kona, da må de jo ha to biler.

haha ja de har kanskje ikke bil selv de da, morsomme de folka der.

Da ungene var små, og foreldrene mine i live (de var gamle og måtte kjøres til lege og eldresenter og slikt) hadde vi to biler, som ble brukt i ett sett.

For tida har vi valgt ikke å ha bil. Vi bor tre min. fra god, offentlig kommunikasjon og det t ar 20 min. til Oslo sentrum (hvor det som regel er nesten umulig å parkere likevel). Vi har hytte veldig langt unna, da leier vi bil. Vi er medlemmer i noe som heter Bilkollektivet, da er det billigere!

Gjest litagod

ja en bil i en familie med to forsørgere skulle vel gå greit, men jeg tenker jo på dem som har to biler fordi at de må ha det pga jobb. Hvordan gjørs det egentlig? barna skal jo i barnehage/skolem, så skal kanskje mannen på jobb en helt annen retning enn kona, da må de jo ha to biler.

Det va rjo det jeg mente da. De fleste har vel egen bil.. dvs er det to voksne har de hver sin.. eller to da..

Vi har en bil, og bruker den moderat. Vi tar kollektivtrafikk til og fra jobb, så bilen brukes til større handleturer, besøk, turer og slike ting - pluss barnehagehenting når været er kjipt eller mor er lat (de to tingene går påfallende ofte hånd i hånd).

Kan ikke se for meg at vi skal ha behov for to biler slik vi bor, med mye innen gangavstand og godt fungerende kollektivnett.

Annonse

Vi er av de land i verden med mest behov for privatbil, og av de land i verden hvor slikt er dyrest.

For en bil på 250.000 forsyner staten seg med omtrent halvparten.

Tenk på det neste gang du vurderer en slik bil. 125.000 går rett til Bondevik og Pikken Foss.

Den største kostnaden med privatbil er verdifallet og halvparten av det er politikernes ansvar.

Nok en gang; kanskje kunne folk få beholde litt mer av egne penger? Er det virkelig noen som tror at arbeidsfolk og fattigfolk vil få det bedre ved økte skatter og avgifter?

Vi har to biler i hjemmet. Unødvendig egentlig, så vi vurderer å kvitte oss med den ene.

Du omtaler dere som heldige å ha firmabil, men er du sikker på at du er så "heldig" med at du har firmabil?

Hvis du har firmabil som ny koster mellom 250'-300', og betaler toppskatt, koster bilen deg minimum kr 41 000,- i skatt pr. år! Med slike summer kan en"drifte" en god bil som en i tillegg kan eie selv....

Bare et lite tankekors.

Vi har to biler i hjemmet. Unødvendig egentlig, så vi vurderer å kvitte oss med den ene.

Du omtaler dere som heldige å ha firmabil, men er du sikker på at du er så "heldig" med at du har firmabil?

Hvis du har firmabil som ny koster mellom 250'-300', og betaler toppskatt, koster bilen deg minimum kr 41 000,- i skatt pr. år! Med slike summer kan en"drifte" en god bil som en i tillegg kan eie selv....

Bare et lite tankekors.

Mannen min som har firmabil, helt gratis fordi han er elektriker og trenger bilen i jobben, så den koster oss ikke noe den, ikke bensin engang, derfor veldig heldig.

Er det ikke ofte slik at trygden også dekker selve bilkjøpet hvis man har tilstrekkelig lav inntekt og aktverdige behov?

Man betaler ingenting for bilen så lenge man selv og ektefellen(hvis man har det) har en inntekt på under 3G dvs ca 168 000 kr.

Og bilen må ikke koste mer enn 130 000 kr og den må vare i 11 år. Man er da forpliktet til å ha full kasko og alle servicene og bilen må være i tipp topp stand etter de 11 årene (?). Det er ikke lett skal jeg si deg :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...