Gjest smc Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Er det noen som vet hvilket språk de snakker i Sør Kina? Er det kantonesisk? Vi skal til Guanggong-provinsen og hente vår datter, og vil gjerne lære oss noen enkle ord på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiaotao Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 I sør-Kina inkl. Guangdong provinsen snakker de Kantonesisk. Alle forstår (har lært) mandarin, men lokalspråket er annerledes - dvs. kantonesisk. Lykke til med språket :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-848628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smc Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 I sør-Kina inkl. Guangdong provinsen snakker de Kantonesisk. Alle forstår (har lært) mandarin, men lokalspråket er annerledes - dvs. kantonesisk. Lykke til med språket :-D Men hva snakker de på barnehjemmene der til barna tror du? Det er jo ord på det språket vi ønsker å lære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiaotao Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Men hva snakker de på barnehjemmene der til barna tror du? Det er jo ord på det språket vi ønsker å lære. Det vil nok være kantonesisk du får høre i Guangdongområdet, men samtidig så er jo de fleste av barna som frigis for adopsjon i dette området så små at de ofte ikke har annet enn babybabbel. Så det å lære litt kinesisk/kantonesisk på forhånd, vil for de fleste Kina-adoptanter være for sin egen fornøyelses skyld. Vår eldste datter var 13 mdr ved henting og kunne ikke mange ord kinesisk (hvis noen i det hele tatt). Neste barn vil være 12 mdr, og vi regner ikke med at hun har språk. Men jeg syntes det var gøy å kunne forstå noen ord hist og her, fordi jeg hadde vært på kinesisk kurs før avreise. Jeg kunne lage noen kinesisk lignende lyder til gulljenten, og hun lyttet med store øyne. Jeg kunne veksle noen enkelte ord med kinesere vi mødte, og det var stor stas. Så noe av det jeg hadde lært av mandarin på forhånd kunne forstås også i Guangdong. (jeg har ikke prøvd meg på kantonesisk). Det er så synd at mye forsvinner igjen når man ikke bruker det, men men det skal bli gøy å komme til Kina igjen snart - he he. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kinamamsen Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Det vil nok være kantonesisk du får høre i Guangdongområdet, men samtidig så er jo de fleste av barna som frigis for adopsjon i dette området så små at de ofte ikke har annet enn babybabbel. Så det å lære litt kinesisk/kantonesisk på forhånd, vil for de fleste Kina-adoptanter være for sin egen fornøyelses skyld. Vår eldste datter var 13 mdr ved henting og kunne ikke mange ord kinesisk (hvis noen i det hele tatt). Neste barn vil være 12 mdr, og vi regner ikke med at hun har språk. Men jeg syntes det var gøy å kunne forstå noen ord hist og her, fordi jeg hadde vært på kinesisk kurs før avreise. Jeg kunne lage noen kinesisk lignende lyder til gulljenten, og hun lyttet med store øyne. Jeg kunne veksle noen enkelte ord med kinesere vi mødte, og det var stor stas. Så noe av det jeg hadde lært av mandarin på forhånd kunne forstås også i Guangdong. (jeg har ikke prøvd meg på kantonesisk). Det er så synd at mye forsvinner igjen når man ikke bruker det, men men det skal bli gøy å komme til Kina igjen snart - he he. Var det overkommelig (på et enkelt nivå) å lære mandarin på et vanlig språkkurs og kunne du forstå det de sa da du var der. Det virker som om de snakker så fort at det nesten er umulig å henge med. Vil det være mulig for en med vanlig godt språkøre å kunne føre en enkel samtale på mandarin. Tenker på alle lydene og at ordene uttales på, er det ikke, fire forskjellige måter og har ditto forskjellig betydning ??? Hadde vært moro men .... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smc Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Det vil nok være kantonesisk du får høre i Guangdongområdet, men samtidig så er jo de fleste av barna som frigis for adopsjon i dette området så små at de ofte ikke har annet enn babybabbel. Så det å lære litt kinesisk/kantonesisk på forhånd, vil for de fleste Kina-adoptanter være for sin egen fornøyelses skyld. Vår eldste datter var 13 mdr ved henting og kunne ikke mange ord kinesisk (hvis noen i det hele tatt). Neste barn vil være 12 mdr, og vi regner ikke med at hun har språk. Men jeg syntes det var gøy å kunne forstå noen ord hist og her, fordi jeg hadde vært på kinesisk kurs før avreise. Jeg kunne lage noen kinesisk lignende lyder til gulljenten, og hun lyttet med store øyne. Jeg kunne veksle noen enkelte ord med kinesere vi mødte, og det var stor stas. Så noe av det jeg hadde lært av mandarin på forhånd kunne forstås også i Guangdong. (jeg har ikke prøvd meg på kantonesisk). Det er så synd at mye forsvinner igjen når man ikke bruker det, men men det skal bli gøy å komme til Kina igjen snart - he he. Du vet nok lite om barns språkuvikling hvis du tror at en 12-14 mnd gammel barn ikke har begynt å oppfatte språket rundt seg. Selv om h*n ikke kan uttrykke seg selv, skjer det mye før den tid! Så jo, jeg ønsker å lære meg noen enkle ord (som mamma, mat, sulten, spise, tisse osv) for barnets skyld. For egen del føler jeg ikke behov for å lære det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frø Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Men hva snakker de på barnehjemmene der til barna tror du? Det er jo ord på det språket vi ønsker å lære. Min datter var 13 mnd da vi hentet henne. Hun kunne overraskende nok en del ord på kinesisk da vi fikk henne, og var veldig ivrig på å lære oss det hun kunne, men ga oss opp etter en stund. Hun kommer fra Jiangxi, altså temmelig langt sør i landet (kantonesisk område) men hadde lært mandarin av barnehjemspersonalet. Hun hadde i tillegg lært å si mammy og daddy om oss. Hun er veldig opptatt av at folk snakker forskjellig, avhengig av hvor de bor, og synes det er morsomt å eksperimentere med utenlandsk språk og dialekter . Hun er nå snart fire år og har uvanlig rikt norskt ordforråd og er svært verbal eks. leker med ordassosiasjoner og finner på ordvitser som er morsomme for oss voksne også. Eksempel: Hun satt som to og et halvt åring og så rett fremfor seg etter å ha kommet fra barnehagen. Jeg spurte henne hva hun tenkte på da hun svarte "ingenting". Det er lov, sa jeg noen ganger må vi ha tid til å tenke på ingenting. Hun sa; ja men mamma, hva er ingenting på gresk?"Tippota" sa jeg. "Nå kan jeg ingenting på gresk", sa snuppa og gliste og hun forsto virkelig dobbelt betydningen. :0) Vi har mandarin/norsk ordbok som brukes flittig og et kinesisk språkkurs for litt større barn på data, som vi skal ta frem når tålmodigheten hennes har satt seg litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Min datter var 13 mnd da vi hentet henne. Hun kunne overraskende nok en del ord på kinesisk da vi fikk henne, og var veldig ivrig på å lære oss det hun kunne, men ga oss opp etter en stund. Hun kommer fra Jiangxi, altså temmelig langt sør i landet (kantonesisk område) men hadde lært mandarin av barnehjemspersonalet. Hun hadde i tillegg lært å si mammy og daddy om oss. Hun er veldig opptatt av at folk snakker forskjellig, avhengig av hvor de bor, og synes det er morsomt å eksperimentere med utenlandsk språk og dialekter . Hun er nå snart fire år og har uvanlig rikt norskt ordforråd og er svært verbal eks. leker med ordassosiasjoner og finner på ordvitser som er morsomme for oss voksne også. Eksempel: Hun satt som to og et halvt åring og så rett fremfor seg etter å ha kommet fra barnehagen. Jeg spurte henne hva hun tenkte på da hun svarte "ingenting". Det er lov, sa jeg noen ganger må vi ha tid til å tenke på ingenting. Hun sa; ja men mamma, hva er ingenting på gresk?"Tippota" sa jeg. "Nå kan jeg ingenting på gresk", sa snuppa og gliste og hun forsto virkelig dobbelt betydningen. :0) Vi har mandarin/norsk ordbok som brukes flittig og et kinesisk språkkurs for litt større barn på data, som vi skal ta frem når tålmodigheten hennes har satt seg litt. Kan du gresk? Eller i alle fall litt "kjekke ord og fraser for feriebruk"? Eller skulle jeg heller si: Milao ellinika? Ellinida stin kardio :-) Huff, nå er det så lenge siden jeg har vært i Hellas og/eller brukt de greskkunnskapene jeg har, så det går litt i glemmeboka... Hilsen grekofile meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frø - også grekofil Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Kan du gresk? Eller i alle fall litt "kjekke ord og fraser for feriebruk"? Eller skulle jeg heller si: Milao ellinika? Ellinida stin kardio :-) Huff, nå er det så lenge siden jeg har vært i Hellas og/eller brukt de greskkunnskapene jeg har, så det går litt i glemmeboka... Hilsen grekofile meg... Ja, jeg kan noen kjekke ord og uttrykk på gresk, men bare om sommeren! eks. "Poli aera simmera" Jeg merker at det låser seg fullstendig når tåka henger lavt og "illios" er langt vekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Ja, jeg kan noen kjekke ord og uttrykk på gresk, men bare om sommeren! eks. "Poli aera simmera" Jeg merker at det låser seg fullstendig når tåka henger lavt og "illios" er langt vekk. Poli zesti simmera er også en frase som er kjekk å kunne når man skal forsøke seg på "smalltalk" med dama på minimarkedet. :-) Eller når det blir som mest hett, PARA poli zesti... Men det er ikke så greit når den "greske" solen er langt borte, da gjemmer greskkunnskapene seg i hjernens indre... Har du et spesielt sted du reiser tilbake til hver gang, eller drar du stadig til nye øyer. Min favoritt er Chios, har vært der en 6-7 ganger... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frø Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Poli zesti simmera er også en frase som er kjekk å kunne når man skal forsøke seg på "smalltalk" med dama på minimarkedet. :-) Eller når det blir som mest hett, PARA poli zesti... Men det er ikke så greit når den "greske" solen er langt borte, da gjemmer greskkunnskapene seg i hjernens indre... Har du et spesielt sted du reiser tilbake til hver gang, eller drar du stadig til nye øyer. Min favoritt er Chios, har vært der en 6-7 ganger... :-) File mo! Chios overrasket meg veldig positivt. Jeg har vært der tre ganger og synes det er fint med en stor øy som har klart å beholde sitt særpreg, dessuten er menneskene der ikke så lut lei av oss turister! Jeg har vært i Hellas nesten hver sommer de siste 20 årene og har mine favoritt øyer + steder på Peloponnes og i Athen. En av øyene forteller jeg aldri om og den er fortsatt nesten uten skandinaviske turister, deilig! Jeg liker best å leve som "kreditkort hippi" under en busk på stranden, og hadde med datteren min i fem uker da hun var 2 år. Hun elsket det, og har "bestillt" slik ferie i år også. Alle på stranden kalte henne for Mowgli og pappaen for Balu. Har du lyst på et unikt tips, så er Samothraki en av de mest spesielle øyene jeg har vært på, men den passer ikke for barn pga mye klatring i fossefall for å nå opp til lagunene. Paradisisk sted som jeg gleder meg til å ta med datteren min til når hun blir større. Kanskje vi ses på Chios til sommeren? Har du vært på naboøya Psara? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 File mo! Chios overrasket meg veldig positivt. Jeg har vært der tre ganger og synes det er fint med en stor øy som har klart å beholde sitt særpreg, dessuten er menneskene der ikke så lut lei av oss turister! Jeg har vært i Hellas nesten hver sommer de siste 20 årene og har mine favoritt øyer + steder på Peloponnes og i Athen. En av øyene forteller jeg aldri om og den er fortsatt nesten uten skandinaviske turister, deilig! Jeg liker best å leve som "kreditkort hippi" under en busk på stranden, og hadde med datteren min i fem uker da hun var 2 år. Hun elsket det, og har "bestillt" slik ferie i år også. Alle på stranden kalte henne for Mowgli og pappaen for Balu. Har du lyst på et unikt tips, så er Samothraki en av de mest spesielle øyene jeg har vært på, men den passer ikke for barn pga mye klatring i fossefall for å nå opp til lagunene. Paradisisk sted som jeg gleder meg til å ta med datteren min til når hun blir større. Kanskje vi ses på Chios til sommeren? Har du vært på naboøya Psara? Takk for tips! Har ikke barn, men dårlige knær og ankler gjør kanskje at klatringen blir litt besværlig? Så gøy at du også liker Chios! Psara har jeg imidlertid ikke besøkt. Under mine Chios-besøk har jeg kun vært over på Lesvos og Inousses. Til Lesvos reiste jeg på lykke og fromme, med fergen og tok lokalbuss tvers over øya. Herlig sted! (Men "hovedstaden" Mytilini var grusom!). Kanskje Psara bør stå på lista ved neste Chios-tur? Vi har bygget hus som fortsatt krever en del arbeid (anlegge hage og terrasse bl.a. i sommer), noe som vil kreve både tid og penger, samt en hund som vi nok ikke får skaffet "barnevakt" til for mer enn en uke, så det er usikkert om det blir noen Hellas-tur eller annen utenlandsferie på oss i år... :-( Hva er forresten grunnen til at du dro til Psara? Er det noe spesielt der, eller bare en nysgjerrighet fra din side? Tha ta ksanapoume! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frø Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Takk for tips! Har ikke barn, men dårlige knær og ankler gjør kanskje at klatringen blir litt besværlig? Så gøy at du også liker Chios! Psara har jeg imidlertid ikke besøkt. Under mine Chios-besøk har jeg kun vært over på Lesvos og Inousses. Til Lesvos reiste jeg på lykke og fromme, med fergen og tok lokalbuss tvers over øya. Herlig sted! (Men "hovedstaden" Mytilini var grusom!). Kanskje Psara bør stå på lista ved neste Chios-tur? Vi har bygget hus som fortsatt krever en del arbeid (anlegge hage og terrasse bl.a. i sommer), noe som vil kreve både tid og penger, samt en hund som vi nok ikke får skaffet "barnevakt" til for mer enn en uke, så det er usikkert om det blir noen Hellas-tur eller annen utenlandsferie på oss i år... :-( Hva er forresten grunnen til at du dro til Psara? Er det noe spesielt der, eller bare en nysgjerrighet fra din side? Tha ta ksanapoume! Hjelp- hva betyr det? Jo jeg er nysgjerrig av natur, og spesiellt på små greske øyer. Psara er bitteliten og full av deilig fin sand og har en liten sjarmerende havn, kun et sted å innlosjere seg (gammelt kloster) og mange moderne vindmøller. På sydspissen av Chios finner du en fiskeskøyte som tar med turister, (rimelig) men det går også mer ordentlige ferjer fra Chios havn. Det er fin avstikker fra Chios. Kjenner godt igjen det du skriver om nybygd hus, opparbeiding av hage og plassering av kjæledegger, men jeg håper på å få det til. Har du lyst til å maile meg er adressen: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-849853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiaotao Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Du vet nok lite om barns språkuvikling hvis du tror at en 12-14 mnd gammel barn ikke har begynt å oppfatte språket rundt seg. Selv om h*n ikke kan uttrykke seg selv, skjer det mye før den tid! Så jo, jeg ønsker å lære meg noen enkle ord (som mamma, mat, sulten, spise, tisse osv) for barnets skyld. For egen del føler jeg ikke behov for å lære det. Det var ikke så pent svart. Eg vet mye om språkutvikling. Men har nok uttrykt meg feil, skjønner eg. Det eg mente å si var at man kanskje ikke kan forvente så mange ord. Selvfølgelig kunne min jente forstå kinesisk hun var jo 13 mdr. Men hun hadde da ikke et aktivt språk overfor oss - sa ikke noe på kinesisk. Men selvfølgelig vil noen barn det på 13 mdr. Til gjengjeld begynte hun å snakke norsk etter 1 måned i Norge og har et utrolig rikt og variert språk. Beklager at jeg har uttrykt meg dårlig her. Det er jo veldig forskjellig var barn kan. Jeg tenkte på at de fleste kinesiske adoptivbarn er under året. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-850181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiaotao Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Var det overkommelig (på et enkelt nivå) å lære mandarin på et vanlig språkkurs og kunne du forstå det de sa da du var der. Det virker som om de snakker så fort at det nesten er umulig å henge med. Vil det være mulig for en med vanlig godt språkøre å kunne føre en enkel samtale på mandarin. Tenker på alle lydene og at ordene uttales på, er det ikke, fire forskjellige måter og har ditto forskjellig betydning ??? Hadde vært moro men .... Kjære kinamamsen Vi hadde en kinesisk lærer som var veldig flink. Jeg kunne veksle noen enkle setninger med folk som vi traff i Kina, og det var jo veldig gøy. Kunne ikke føre noen samtaler - til det hadde jeg lært for lite, men det var nyttig på mange måter. Desuten var det jo veldig nyttig i forhold til barnet vårt. Grunnen til at jeg gikk på kurs var jo at jeg ønsket å forstå hvis barnet hadde begynt å prate ved overtakelsen. Vi hadde glede av å småprate med henne på mitt "kinesisk" :-D Hun viste tydelig glede av det og at jeg brukte det kinesisk kallenavnet hennes i begynnelsen. Da smilte hun - kanskje fordi jeg klarte å uttale det rett (he he), så selv om jeg ikke lærte så enormt mye, og nok gjorde feil både med toner og uttale så var det til glede for oss alle sammen da vi fikk gulljenten vår. Jo, kineserne snakker fort og etter et kurs, kan man nok ikke forvente å forstå så mye, men det blir ekstra gøy å fange opp ord her og der. Noe klarte jeg å fang opp. Så overkommelig er det. Det er vanskelig med toner, men det kom etterhvert det og :-D Lykke til hvis du går på kurs :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136259-spr%C3%A5k-i-s%C3%B8r-kina/#findComment-850207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.