Gå til innhold

Anbefalte innlegg

FireBENSmamma

Vi har hatt tre forsøk i det offentlige, og skal nå til Danmark til sommeren.

Leser rundt omkring at overvekt kan være årsaken til at man ikke blir gravid.

Men hva regnes som overvekt i denne sammenhengen?

Kan tilføye at jeg er 87 kg og 176 cm høy.

Prøver å slanke meg, men det er jaggu ikke lett!!

Går turer i fjellet flere ganger i uka, og de dagene jeg ikke gjør det, spaserer jeg på en skogsvei.

I tillegg har jeg en jobb som gjør at jeg må gå et uendelig anntall trapper for hvert skift (ikke hver dag, men en uke her og der, pluss helger), og den andre jobben min er fysisk tung, så jeg forbruker noen kalorier der også.

Har kuttet ut brus (bortsett fra i helgene), og spiser mindre snop.

MEN INGEN TING SKJER MED VEKTA!!!

Blir litt frustrert da, for å si det mildt.

Kan også nevne at ifl blodprøve hos fastlegen ser stoffskiftet mitt normalt ut.

Håper det er noen som har innspill å komme med .-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136362-overvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du har Pcos?

Kjenner meg igjen i det du sier men jeg fikk tilslutt påvist pcos og fikk Metformin til å hjelpe meg. Jeg har overhode ikke rast ned i vekt , men litt har det blitt.

Forøvrig har du en BMI på 28.1 og det tilsier at du er i " faresonen" i følge ekspertene. Jeg mener at det blir litt feil å regne det ut på denne måte og har en bmi som er noenlunde lik din og jeg føler meg ikke feit. Jeg har noen kilo for mye ja, men at det skal bety fare skjønner jeg ikke.

Derimot skjønner jeg det når det kommer til barnløshet. Jeg leste en veldig interessant artikkel på en amerikansk lege side for IVF forsøk og pcosèr. De forklarte at når man er overvektig så har man ekstra fett e.l inni livmoren som gjør det vanskelig for egget å komme seg frem og sette seg på plass. De viste bilder på siden slik at jeg kunne se hvor fornuftig det var.

Selv om jeg har visst dette har det vært vanskelig å slanke seg. Det er ikke noe som er gjort på null komma null. Spesieltt ikke hvis man lever sunt og aktivt.

Jeg har desverre ikke noe gode råd å gi deg m.h.t slanking , men at det kan ha en effekt, det tror jeg det kan hos mange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136362-overvekt/#findComment-849219
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg og veide for et drøyt år siden 13 kg mer. Jeg er lite aktiv i forhold til deg, men bestemte meg for å gjøre noe aktivt. Meld deg på et slankekurs. Jeg gikk på Grete Roede, men det finnes mange andre alternativ. Jeg gikk tre kurs, gikk ned 24 kg på et halvt år. Føler meg helt topp!

Det fine med GR er at du får en kroppsanalyse som tar hensyn til ditt aktivitetsnivå. Siden du er såpass aktiv skal du sikkert ha et høyere kaloritall enn normalt. Jeg skulle ligge på ca 1450 kcal per dag og ville med det gå ned i underkant av en kilo per uke. Jeg spiste mindre og gikk ned noe mer, men det er normalt ikke anbefalt.

Husk at det også er mulig med internetkurs hos GR. Siste kurset mitt var internetkurs og nå så jeg på hjemmesidene deres at de har laget et flott interaktivt opplegg.

Jeg skriver ikke dette som reklame for GR - bare fordi jeg selv har god erfaring med opplegget deres. Jeg fant også ut at det ikke hjelper bare å kutte brus og snop. Du må ha en total endring i matveien.

Kan også nevne at mange opplever en sterk økning i fruktbarheten når de lever sunnere med mindre fett og sukker i kosten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136362-overvekt/#findComment-849339
Del på andre sider

FireBENSmamma

Kjenner meg igjen i det du sier men jeg fikk tilslutt påvist pcos og fikk Metformin til å hjelpe meg. Jeg har overhode ikke rast ned i vekt , men litt har det blitt.

Forøvrig har du en BMI på 28.1 og det tilsier at du er i " faresonen" i følge ekspertene. Jeg mener at det blir litt feil å regne det ut på denne måte og har en bmi som er noenlunde lik din og jeg føler meg ikke feit. Jeg har noen kilo for mye ja, men at det skal bety fare skjønner jeg ikke.

Derimot skjønner jeg det når det kommer til barnløshet. Jeg leste en veldig interessant artikkel på en amerikansk lege side for IVF forsøk og pcosèr. De forklarte at når man er overvektig så har man ekstra fett e.l inni livmoren som gjør det vanskelig for egget å komme seg frem og sette seg på plass. De viste bilder på siden slik at jeg kunne se hvor fornuftig det var.

Selv om jeg har visst dette har det vært vanskelig å slanke seg. Det er ikke noe som er gjort på null komma null. Spesieltt ikke hvis man lever sunt og aktivt.

Jeg har desverre ikke noe gode råd å gi deg m.h.t slanking , men at det kan ha en effekt, det tror jeg det kan hos mange.

Gikk det lenge før du fikk påvist pcos? Hadde du forsøk først?

Regner jo med at legene kan det de holder på med, og ikke overser noe slikt.

Har hatt endel cyster på eggstokkene, blant annet en som ble så stor at den lagde kuldbrann i eggstokken slik at den måtte fjernes.

Legene har jo hele tiden vært klar over dette, og jeg har spurt om det kan være det.

Mener jeg ble testet for det også, men kan ikke ta det helt igjen. -Så mange prøver under utredning at jeg har gått helt i surr.

Har du testet mere i dag, da?

Eller har du smurt deg med tolmodighet og venter til i morgen?

Oi, oi, så spennende!

Kjenner det på kroppen selv, og tør nesten ikke tenke på hvor oppspilt du må være :-)

Ha en fortreffelig dag!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136362-overvekt/#findComment-849514
Del på andre sider

Annonse

Gikk det lenge før du fikk påvist pcos? Hadde du forsøk først?

Regner jo med at legene kan det de holder på med, og ikke overser noe slikt.

Har hatt endel cyster på eggstokkene, blant annet en som ble så stor at den lagde kuldbrann i eggstokken slik at den måtte fjernes.

Legene har jo hele tiden vært klar over dette, og jeg har spurt om det kan være det.

Mener jeg ble testet for det også, men kan ikke ta det helt igjen. -Så mange prøver under utredning at jeg har gått helt i surr.

Har du testet mere i dag, da?

Eller har du smurt deg med tolmodighet og venter til i morgen?

Oi, oi, så spennende!

Kjenner det på kroppen selv, og tør nesten ikke tenke på hvor oppspilt du må være :-)

Ha en fortreffelig dag!

Hei! Jeg hadde ett forsøk før de kom og sa at jeg hadde PCOS. Jeg har vært under utredning i mange år hvor legene jeg har vært til har sagt at jeg ikke hadde det. Så i begynnelsen av dette forsøket fikk jeg beskjed om at det måtte jeg ha. Så jeg lurer litt på om PCOS kan komme og forsvinne litt, ihvertfall når jeg tenker på hvor mye opp i vekt jeg har gått siden utredningene. (ca 25kg)

Jeg hadde litt syster på eggstokken men de var helt vekke nå når jeg gikk på metformin. Selv om du har syster så trenger det ikke bety PCOS. Jeg har nemlig hørt at det er vanlig for mange kvinner å ha litt syster. Tror det kommer an på antallet.

Kanskje du skal spørre legen for sikret skyld om de har tenkt på PCOS og om du kan utelukke dette.

Ellers så tok jeg en test til idag ( ja jeg klarte å holde meg i går, såvidt), og den var positiv! Den er ikke kjempe sterk men mye sterkere enn på torsdag. Jeg gleder meg til mandag for å få den endelig beskjeden så jeg kan begynne å glede meg skikkelig.

Du får ha en fin helg og så håper jeg at du finner ut av dette. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136362-overvekt/#findComment-850544
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...