Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurter litt på en ting.

Jeg har en søster som ikke får barn,hun blir gravid, men mister dem med en gang.

Hun har vært inne på all slags undersøkelser,men de finner ingen grunn til hvorfor dette skjer med henne.

Selv har jeg vært så heldig å få to barn,men jeg mistet fire på samme måte som henne.

Og mine to svangerskap var kompliserte.Det viser seg at morkakene mine får infarkter,disse har jeg til og med kjent når det skjedde,

Så jeg fikk veldig underærnærte barn.

Jeg har fått beskjed fra legene at dette er noe som vil skje hver gang jeg er gravid,men de vet ikke hvorfor det skjer.

Infarkter i morkaken,innsnevret navlestreng og svangerskapsforgiftning.

Og det er nok grunnen til at jeg har mistet fire barn tidlig også, jeg kjente igjen smertene som jeg mener er infarktene.

Det jeg nå lurer på er, kan min søster ha samme lidelse?Er det slik at slikt gjerne arves?

Selv var jeg uvanlig tynn når jeg ble født,men de hadde ikke samme kunnskap den gang.Så noe slikt kan ikke bekreftes fra morsiden min.

Håper noen vet noe om dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136487-arvelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en mulighet

Hei! Da jeg leste innlegget ditt, slo det meg at du og din søster kanskje er født med et syndrom som også jeg har: Faktor 5 Leiden-mutasjonen.

Dette er en tilstand som kan måles ved blodprøver. Kort fortalt så innebærer Leiden-mutasjonen at enkelte faktorer i blodet som skal hindre koagulering, ikke fungerer som de skal. Det gjør at man er mer disponibel for blodpropp. Også i morkaken!

Da jeg var gravid og fødte en sønn for et år siden, gikk jeg på blodfortynnende fra positiv test. Satte selv daglige sprøyter med Fragmin, for å redusere risikoen for blodpropp. Og svangerskapet gikk helt fint!

Vet jo selvfølgelig ikke om dette er aktuelt for dere, men det kan være verdt å sjekke. Ca 5 % av Norges befolkning har Leiden-mutasjonen - de fleste helt sikkert uten å være klar over det selv.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136487-arvelig/#findComment-851142
Del på andre sider

Hei! Da jeg leste innlegget ditt, slo det meg at du og din søster kanskje er født med et syndrom som også jeg har: Faktor 5 Leiden-mutasjonen.

Dette er en tilstand som kan måles ved blodprøver. Kort fortalt så innebærer Leiden-mutasjonen at enkelte faktorer i blodet som skal hindre koagulering, ikke fungerer som de skal. Det gjør at man er mer disponibel for blodpropp. Også i morkaken!

Da jeg var gravid og fødte en sønn for et år siden, gikk jeg på blodfortynnende fra positiv test. Satte selv daglige sprøyter med Fragmin, for å redusere risikoen for blodpropp. Og svangerskapet gikk helt fint!

Vet jo selvfølgelig ikke om dette er aktuelt for dere, men det kan være verdt å sjekke. Ca 5 % av Norges befolkning har Leiden-mutasjonen - de fleste helt sikkert uten å være klar over det selv.

Lykke til videre!

Tusen takk for svaret ditt,

Det er virkelig verdt å sjekke ut ja.

Jeg regner med de har kommet langt i utviklingen av kunnskap på de områdene ja.

Og det er som du sier, det er faktisk ganske mange som opplever det problemet.

Selv synes jeg at jeg er kjempeheldig som har fått to barn.

takk for svaret:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136487-arvelig/#findComment-851446
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...