Gå til innhold

Hvorfor vil vi eie hverandre?

Anbefalte innlegg

Gjest filosoferer

Er det ikke ganske sykt egentlig at vi når vi er i forhold forventer at vi skal kunne bestemme over hverandre og eie hverandres tanker og følelser?

Hvis vi virkelig elsker et annet menneske burde det vel innebære at vi ønsker dette vidunderlige mennesket alt godt her i verden? Hvis h*n har lyst til å ha sex med en annen, hvorfor nekter vi h*n det? Hvis h*n elsker en annen i tillegg til oss selv, hvorfor må vi stille ultimatum og tvinge h*n til å velge mellom to mennesker h*n elsker så høyt?

Hvis h*n har lyst til å dra på jordomseiling alene, hvorfor nekter vi h*n det? Ikke av redsel for h*ns ve og vel, men fordi vi kommer til å lide av savn??

Og hvis h*n kommer og forteller at h*n har blitt glad i en annen, hvorfor reagerer vi med sinne? Burde vi ikke heller bli glad fordi h*n skal få mulighet til å få et enda lykkeligere liv enn h*n har sammen med oss?

Er kjærligheten egentlig bare kjærlighet til oss selv?? Er det vår partners ansvar å gjøre oss lykkelig? Drit i om h*n har det godt sammen med oss, har h*n lovt troskap til døden får h*n bare stå ved sitt løfte uansett??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136500-hvorfor-vil-vi-eie-hverandre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tanken kan jo være interessant men i praksis blir det litt annerledes. Jeg vil at min mann skal være sammen med meg for at han elsker meg og trives sammen med meg. Dersom han ikke gjør det eller er ulykkelig er det jo selvfølgelig bedre at han går.

Men det med å ha sex med andre blir jo gjerne utroskap og har ikke så mye med respekt for hverandre å gjøre.

Grunnen til at mange blir sure etc når partneren har sex med andre eller finner seg noen andre har vel mye med at de er bedreatt, løyet og lurt for altså.

Gjest tjohooo

Det er ikke en anne persons ansvar å gjøre oss lykkelige, nei. Men PARTNERE hjelper hverandre med å gjøre seg selv lykkelig.

Velge mellom to h*n elsker? aldri. Man elsker ikke to på en gang. Ikke egentlig.

Fra naturens side er det viktig for oss at vi ikke bare finner en som elsker oss, men også at han blir ved vår side. Jeg synes ikke dette nødvendigvis går over i egoisme i den forstand. Det er naturlig. Vi har begge et ansvar for at vårt forhold er bra og skaper en trygg ramme for våre evt barn. Vi forplikter oss til hverandre. Vi bygger noe sammen. Derfor ingen andre å ha sex med, selv om vi til tider kanskje får lyst til det. Ekte kjærlighet (inkludert forpliktelse) er mer verdt enn å gi etter for flyktige følelser.

Jorda rundt? jo for all del, bare reis. Men vil han ikke ha meg med? Hvorfor ikke? Er ikke jeg hans "partner in life"? Og tilbake til det jeg skrev over her, om å investere...

Gjest Ugga Bugga

Jeg forventer ikke at jeg skal kunne bestemme over tankene og følelsene til kjæresten min.

Men hvis du elsker noen, ønsker du selvfølgelig å bli elsket igjen. Hvis han fant seg en annen kvinne, ville jeg ta det som et tegn på at han ikke elsket meg mer.

Men du har nok til dels rett i at vi mennesker er egoistiske.

Annonse

Du må ha dårlige erfaringer?

Har aldri hørt at folk flest 'forventer at vi skal kunne bestemme over hverandre og eie hverandres tanker og følelser'. Hvordan skulle egentlig det gå til?

Et monogamt forhold bygger bla på frivillighet, respekt, omsorg, tiltrekning, seksuell tilfredsstillelse, følelser, en praktisk overenskomst mht til barn og bolig mm...

Og omvendt? Den som føler at han elsker to på samme tid, har han ikke en forpliktelse om å innfri sine elskedes ønsker om å være lykkelig og elsket som den eneste...? Kjærlighet er vel ikke en one-way street? Bare lurer.

Bestemme over den andre part? Det er vel ikke alle som gjør det!

Synes ikke det vil si å vise at du er glad i han, hvis du sier det er greit at han ligger med den dama!! Det er ikke snakk om å bestemme hva han skal gjøre når det gjelder det! Så du mener at menn kan ligge med hvem de vil når de er i et forhold? Bare fordi han må få gjøre som han vil? Det synes jeg er feil i vertfall..

Hvis vi analyserer hele vår adferd, vil jeg påstå at alle våre handlinger er egoistiske. Ganske enkelt fordi når vi gjør noe for å glede en annen, tilfredsstiller vi oss selv (det føles bra å være snill). Eller hindrer dårlig samvittighet.

Dermed er vi egentlig en gjeng egoister alle som en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...