Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den glade følelsen ved en positiv test begynner nå å gå over i bekymring. Jeg er så glad at jeg bekymrer meg noe voldsomt. Hvor stor er sannsynligheten for at jeg kan abortere? Skjer det med mange, og hva er symptomene?

Jeg kan jo si at det foregår masse nede i underlivet og jeg grubler meg grønn på hva det kan være.

Hvis jeg ikke begynner å blø, vil det si at det blir tvillinger siden jeg satt inn to egg?

Hvis jeg blør kan jeg likevel være gravid med bare en, og hvordan finner man ut av det?

Jeg er så forstyrret at jeg ikke klarer å tenke klart, så er det noen der ut som kan løse litt opp i gåten min ville jeg blit takknemlig :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136505-s%C3%A5-glad-men-s%C3%A5-bekymret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei x-woman!

Først og fremst; gratulerer så mye med positiv test!!

Jeg fikk en nydelig gutt for et år siden etter et vellykket andre ICSI-forsøk. Kjenner meg veldig igjen i det du opplever nå - lykkerusen over positiv test gikk raskt over i bekymring og engstelse for at det skulle gå galt.

Det jeg trøstet med med var at flertallet aborter faktisk skjer i uke fire, i form av forsinket mens. Etter å ha sett hjerteaktivitet i uke åtte, er det noe sånt som 95 prosent sjans for at det går bra (mener jeg å huske). Det er iallefall utrolig store sjanser for at dette går _helt fint_!!

Og hvis noe skulle skje, så er det som oftest fordi det ikke var liv laga. Naturen ordner opp. Synes det også var en trøst egentlig...

Men dette kommer helt sikkert til å gå bra! Prøv å ikke bekymre deg, ta folat og omega 3, spis og lev sunt. Da gjør du iallefall alt som står i din makt for at dette ender med baby om åtte måneders tid... :-)

Lykke til videre!!!

Hei x-woman!

Først og fremst; gratulerer så mye med positiv test!!

Jeg fikk en nydelig gutt for et år siden etter et vellykket andre ICSI-forsøk. Kjenner meg veldig igjen i det du opplever nå - lykkerusen over positiv test gikk raskt over i bekymring og engstelse for at det skulle gå galt.

Det jeg trøstet med med var at flertallet aborter faktisk skjer i uke fire, i form av forsinket mens. Etter å ha sett hjerteaktivitet i uke åtte, er det noe sånt som 95 prosent sjans for at det går bra (mener jeg å huske). Det er iallefall utrolig store sjanser for at dette går _helt fint_!!

Og hvis noe skulle skje, så er det som oftest fordi det ikke var liv laga. Naturen ordner opp. Synes det også var en trøst egentlig...

Men dette kommer helt sikkert til å gå bra! Prøv å ikke bekymre deg, ta folat og omega 3, spis og lev sunt. Da gjør du iallefall alt som står i din makt for at dette ender med baby om åtte måneders tid... :-)

Lykke til videre!!!

...dette med antall egg.

Det vanligste i tilfeller hvor kun ett egg fester seg, er at det andre egget rett og slett absorberes av kroppen. Det merker du ikke, hverken i form av blødninger eller smerter.

Det er vel heller ikke uvanlig at begge eggene fester seg, men at det ene "gir opp" etter en stund. Kun ett foster utvikles da videre. Da kan du få småblødninger, som dermed ikke betyr at løpet er kjørt for det andre egget! Det trenger ikke komme store blødninger; fosteranlegget som stanser i utviklingen blir absorbert av kroppen. (Ikke spør meg hvordan...)

I mitt tilfelle så festet begge eggene seg. Det ene fosteranlegget stoppet imidlertid opp i utviklingen, og ble borte rundt uke 10. Dette merket jeg i form av småblødninger fra uke fem.

Du skal vel ikke se helt bort fra at det kan bli tvillinger!! Spennende frem mot ultralyd. Håper du holder oss oppdatert!

Jonna1365380453

Gratulerer så mye igjen! Har vært litt spent på å høre fra deg igjen.

Jeg er i uke 7, og kjenner godt til bekymringer!!! Men som andre svarer her, så er det ikke så mye en kan gjøre fra eller til. Ved så tidlige aborter er det fosteret det er noe galt med, ikke den vordende mor som gjør noe galt.

Jeg fikk også satt inn 2 egg, og ser fram til ultralyden om ca. en uke. Tror det er betryggende å se at det virkelig er noe der. Og selvfølgelig hvor mange....

Jeg har hatt en del magesmerter som kommer og går, helt siden innsetting. Tror ikke det er noe å bekymre seg for, så lenge det ikke er noen blødninger. Og selv da kan det gå bra!

Lykke til videre!

Gratulerer igjen med fortsatt positivt resultat !

Jeg skjønner godt det med bekymringen din. Vi har vært der alle sammen som har vært så heldige å teste positivt etter assistert befruktning.

Det er omtrent samme sjanse for abort med prøverør som med vanlige svangerskap. Man er ikke sikker på hvor stor sjansen er, men mener den ligger på ca. 10-25%. Det er altså ikke helt usannsynlig at det skal kunne skje.

Likevel - det hjelper ikke å bekymre seg for det. Hvis det skjer, blir ikke sorgen noe mindre av at man har bekymret seg masse på forhånd. Tvert imot er det bedre for både deg og spiren om du greier å la være å tenke så mye på det. I de fleste tilfeller går det bra. Når du har sett hjerteslag på UL er du atskillig sikrere, og kan slappe litt mer av.

Det du kan tenke på, er at du nå har testet positivt. Det er det beste resultatet du kunne håpe på å få så langt. Alle som har født barn etter prøverør har vært i samme situasjon som du er nå - og de fleste har vært like bekymret. Det at du har kommet så langt som du er nå, gir grunnlag for at du om noen ganske få måneder kan holde et barn i armene dine. Og - for første gang i hele prosessen har du oddsene på din side. Det er mye mer sannsynlig at dette skal gå bra enn at det ikke skal gå bra.

Du vet også at du kan bli gravid. Kroppen din har funnet ut av hvordan dette fungerer, og det er veldig stor sjanse for at du blir gravid igjen hvis noe mot formodning skulle gå galt.

Det vanligste er at man blir gravid med ett barn, selv om man har satt inn to egg. Av de som blir gravide, er det bare ca. 25 % som blir gravid med tvillinger. Egg som ikke fester seg, går bare i oppløsning og blir borte. Derfor blir det som regel bare ett barn, selv om man blir gravid.

Lykke til videre !

Først: Gratulerer igjen med positiv test. Jeg har selv også ganske så nylig testet positivt og kjenner godt igjen alle bekymringene - nå når vi liksom skal være så glade. Men jeg har vært gjennom dette en gang før- da satte jeg inn to egg og hadde høy hcg de føste målingene, men i uke 5 hadde jeg en blødning som varte i 3 dager (ikke veldig mye) og på UL viste det seg at det mest sannsynlig hadde vært to egg som festet seg, men at det andre slapp taket etter en stund. Ellers gikk alt bra og det gjør det jo som oftest. Når jeg leser inne på vanlige gravide sider så ser jeg at andre "normale" gravide bekymrer seg også mye - og for oss er det jo enda lettere å ty tul bekymringer. Men det er nok noe vi må leve med de første ukene. Jeg prøver å snakke med meg selv og "nurkene" inni magen når det blir for ille - da sier jeg til meg selv at dette skal gå bra og at jeg har en så frisk og god kropp og livmor så "nurkene" kan virkelig kose seg inni der i lang tid fremover :-) Jeg sier noe om hvor sterkt jeg ønsker at det skal gå bra ...det er vel forskjellige måter å bli litt beroliget på - heldigvis er det lettere etter den første UL. Du kan evt ta en bloddprøve til hos fastlegen din for å se at hcg stiger som den skal.

klemmer fra

Annonse

Hei X-woman og gratulerer så mye!

Jeg skjønner så godt hvordan du har det. Min lykke følelse gikk også temmelig kjapt over i bekymring da jeg fikk vite at jeg var gravid tors.12 feb. Irriterer meg veldig over at jeg ikke klarer og glede meg. Jeg spurte sykepleieren om jeg kunne fortsette på Crionegeleen, følte at dette kunne være litt riktig. Jeg kunne forsette på den, og skal ta den i 14 dg til.Vet ikke om dette hjelper men føler at det er riktig.Jeg skal på første ultralyd 16.mars og ser frem til det.Muligens på samme tid som deg.Ønsker deg masse lykke fremover og at alt går bra for deg.

klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...