Gå til innhold

GU-med bare en eggstokk.

Anbefalte innlegg

Gjest Tasttast.

Jeg er ei jente på 25 år.

For snart 5 år siden måtte jeg operer vekk den ene eggstokken for den var blitt omdannet til en cyste.

Nå skal jeg til gynekologisk undersøkelse for å ta celleprøve siden det er over 3 år siden jeg har gjort det.

Jeg har ikke hatt noen gynekologisk undersøkelse siden kontrollen et par mnd etter operasjon. Så det jeg lurer på er om fastlegen min (som jeg har bestilt time hos) kan ta denne undersøkelsen på meg? Jeg nevnte ikke dette da jeg bestilte time. Kan han ta undersøkelsen selv om jeg har vært operert? "Skjønner" han hvordan det skal se ut der med bare en eggstokk?

Og er det noe større risiko for celleforandringer siden jeg har hatt en cyste der?

Hva vil være annerledes da han undersøker meg? Er det bare at den ene eggstokken ikke er der, eller vil han undersøke på en annen måte eller se etter noe der nå?

Veldig mye rare spørsmål, og veldig dumt formulert, men jeg håper på svar. For jeg er så utrolig nervøs for denne timer. Gruer meg så jeg griner, og er helt fortvilet til tider. Er livredd for at det er noe galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136623-gu-med-bare-en-eggstokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tasttast.

Glemte av å skrive en ting til som jeg lurer på. Håper det er ok at jeg skriver det her, og at jeg kan få svar fra legen på dette også.

Jeg hadde en soppinfeksjon for en stund tilbake, men brukte Canesten, og er nå ikke plaget med det mer.

Kan dette påvirke en celleprøve? Kan det bli en celleforandring pga en soppinfeksjon?

Mette Moen, Gynekolog

Ved en vanlig gynekologiske undersøkelse vil man i de fleste tilfeller ikke kunne kjenne eggstokken og din lege vil ikke med sikkerhet kunne kjenne at den er borte.

Celleprøven taes fra livmorhalsen som ikke har kontakt med eggstokken. Hvis du ser en plansje over anatomien, f.eks. på

http://www.sun.ac.za/anatpath/neuro_path/histoman2.html (tegningen ’uterus & adnexae’)

Kreftprøven taes fra livmorhalsen som ligger i bunnen av skjeden, eggstokken ligger inne i bukhulen (den hvite klumpen du ser til venstre på tegningen). Prøvetaking er uavhengig av og en eggstokk er fjernet. Det er ikke større risiko for celleforandringer fordi du har hatt en eggstokk-operasjon.

Jeg synes du skal ta det helt rolig og spørre din lege om hele eggstokken ble fjernet eller bare en del av den, siden du var så ung.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Tasttast.

Ved en vanlig gynekologiske undersøkelse vil man i de fleste tilfeller ikke kunne kjenne eggstokken og din lege vil ikke med sikkerhet kunne kjenne at den er borte.

Celleprøven taes fra livmorhalsen som ikke har kontakt med eggstokken. Hvis du ser en plansje over anatomien, f.eks. på

http://www.sun.ac.za/anatpath/neuro_path/histoman2.html (tegningen ’uterus & adnexae’)

Kreftprøven taes fra livmorhalsen som ligger i bunnen av skjeden, eggstokken ligger inne i bukhulen (den hvite klumpen du ser til venstre på tegningen). Prøvetaking er uavhengig av og en eggstokk er fjernet. Det er ikke større risiko for celleforandringer fordi du har hatt en eggstokk-operasjon.

Jeg synes du skal ta det helt rolig og spørre din lege om hele eggstokken ble fjernet eller bare en del av den, siden du var så ung.

Tusen takk for svar!

Vet at egglederen sitter igjen, noe mer vet jeg ikke.

Har også en "hudtapp" eller hva det kalles mellom skjeden og anus, kommer legen til å kommentere denne? Har hatt den i mange år, og den blør ikke og vokser ikke og er ikke vond.

Huff, gruer meg bare mer og mer.

Mette Moen, Gynekolog

Glemte av å skrive en ting til som jeg lurer på. Håper det er ok at jeg skriver det her, og at jeg kan få svar fra legen på dette også.

Jeg hadde en soppinfeksjon for en stund tilbake, men brukte Canesten, og er nå ikke plaget med det mer.

Kan dette påvirke en celleprøve? Kan det bli en celleforandring pga en soppinfeksjon?

Soppinfeksjon vil ikke påvirke celleprøven. En slik hudtapp du beskriver er ganske vanlig. hvis du ikke nevner den vil legen sikkert ikke bemerke den eller hefte seg ved den.

Gjest Tasttast.

Soppinfeksjon vil ikke påvirke celleprøven. En slik hudtapp du beskriver er ganske vanlig. hvis du ikke nevner den vil legen sikkert ikke bemerke den eller hefte seg ved den.

Tusen takk for svar! Du er til stor hjelp! Tusen takk!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...