Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Mannen min og jeg har vært git i 7 år og har to små barn. nå har vi bestemt oss for å flytte hvert til vårt etter en lang periode og prosess. jeg lurer på litt praktiske ting rundt dette. og ikke minst økonomiske. dersom jeg har forsørgeransvaret for barna (3 og 4 år), hva kan jeg forvente å motta i økonomisk statlig støtte? Jeg ønsker heller ikke å flå mannen min økonomisk. han tjener ca. 160 000 kroner mer enn meg pr år, og sitter bedre i det (arv etc) enn meg, men hvor mye er det vanlig å motta i barnebidrag? årsinntekten hans er omlag 600 000. vil det lønne seg for oss å ha en privat ordning, så jeg ikke føler at jeg flår ham totalt? han skal jo også kjøpe like stor leilighet e.l som jeg etc. jeg vet så lite om dette, og trenger endel svar.. noen som kan hjelpe meg?

Fortsetter under...

Ta en kikk på Foreningen2Foreldre sine sider, der står det masse informasjon om hva man bør tenke gjennom ved samlivsbrudd.

http://www.f2f.no

Hvis dere er enige om at barna skal ha bosted hos deg, skal han betale bidrag. Hvis dere blir enige privat er det det aller beste selvsagt, hvis dere får bidragsfogden til å regne det ut tar de hensyn til lønn til begge, samt antall samværsdager faren har med barna, hvor gamle barna er osv.

Hvis dere lager en privat avtale så husk å få alt skriftlig! Dere må vel uansett gå til megling i forbindelse med bruddet, der får dere også informasjon.

Du tjener nok for mye til å få støtte til barnetilsyn, men du vil få dobbel barnetrygd samt får du skatteklasse to som aleneforsørger.

Bruk tid på å finne ut av rettigheter og plikter, det kan lønne seg for dere begge!

Du har altså en årsinntekt på 440.000,-? Du får verken støtte til barnetilsyn eller overgangsstønad, men det skulle du ikke trenge heller med den inntekten. Det er over det dobbelte av det jeg har, hadde klart meg uten bidrag med den lønna, men det er klart du har krav på det.

Skal en av dere sitte med huset/leiligheten dere har nå og den andre flytte eller flytter begge? Husk at den ene da må kjøpe ut den andre, evt. dere må dele gevinsten ved salget.

Det er mye pes en tid for dere nå, men det går seg til! Helt sikkert! Har nettopp vært der selv. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...