Gå til innhold

Muskelknuter/myomer og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei!

Jeg er en jente på 28 år, førstegangs gravid - 31 uker på vei og med to store muskelknuter(en på ca. 10 cm og en på ca. 8,5 cm i diameter) inni livmoren.

Jeg var innlagt p.g.a sterke smerter i knutene når jeg var i uke 12, og har fått god oppfølging, men når jeg var i uke 18 måtte jeg desverre bytte sykehus p.g.a. flytting og har fått så forskjellig informasjon etter at jeg byttet sykehus.

Det jeg lurer på er selve forløsningen.

Jeg fikk i utg.punktet beskjed om keisersnitt p.g.a. knutenes plassering (den ene satt i livmorhalsen) men nå har de flyttet seg litt oppover og har nå fått beskjed om at jeg kan føde normalt. Forstår ikke helt at de kan "flytte seg rundt" slik?

1. Kan de falle nedover igjen når hodet fester seg og fosteret "faller ned"?

2. Er livredd for at noe skal gå galt under fødselen og kan ikke helt forstå hvordan livmoren kan trekke seg sammen på riktig måte med de to store "ballene" som ligger inni der?

3. Hvor vanlig er det med muskelknuter?

4.Er det vanlig med prematurfødsel p.g.a. dette?

Jeg har vært veldig stor hele tiden og i uke 28 gikk jeg ut av hele f/s-skjema, kan ikke helt forstå hvordan jeg skal kunne gå i to månder til).

5. Jeg har lest at man kan få store blødninger etter fødsel, stemmer dette?

6. Hvor stor er sannsynligheten for å få igjen dette ved et evt. senere svangerskap?

7. Må knutene fjernes etter fødselen eller går de tilbake av seg selv?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13678-muskelknutermyomer-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Kan de falle nedover igjen når hodet fester seg og fosteret "faller ned"?

Når livmoren utvider seg og strekkes flytter muskelknute med oppover. Flytter seg gjør de egentlig ikke. De vil bli oppe, også når hodet fester seg.

2. Er livredd for at noe skal gå galt under fødselen og kan ikke helt forstå hvordan livmoren

kan trekke seg sammen på riktig måte med de to store "ballene" som ligger inni der?

Det kan iblant oppstå rikelige blødning etter fødselen når det foreligger muskelknuter, men man tar hensyn til det og gir medikamenter som trekker livmoren sammen.

2. Hvor vanlig er det med muskelknuter?

Vi regner med at ca halvparten av alle kvinner over 40 år har muskelknuter.

4.Er det vanlig med prematurfødsel p.g.a. dette? Jeg har vært veldig stor hele tiden og i

uke 28 gikk jeg ut av hele f/s-skjema, kan ikke helt forstå hvordan jeg skal kunne gå i to

månder til).

Det er ikke vanlig med for tidlig fødsel pga muskelknuter.

5. Jeg har lest at man kan få store blødninger etter fødsel, stemmer dette?

Se under 2.

6. Hvor stor er sannsynligheten for å få igjen dette ved et evt. senere svangerskap?

Muskelknutene har du fortsatt, de går ikke bort før du kommer i overgangsalderen

7. Må knutene fjernes etter fødselen eller går de tilbake av seg selv?

Hvis de gir problemer, kan de fjernes, ellers er det ikke nødvendig. Ved evt keisersnitt vil man ikke forsøke å fjerne muskelknutene da det gir stor blødning.

Lykke til med fødselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...